دنیای‌اقتصاد- در حالی که بازار کامپیوترهای شخصی در ماه‌های اخیر روند رکودی را با سرعت بیشتری طی می‌کنند، اما هنوز محصولاتی مانند اولترابوک‌ها و نوت‌بوک‌های لمسی به‌عنوان جدیدترین پدیده‌های بازار جهانی کامپیوترهای شخصی طرفداران خاص خودشان را دارند و می‌‌توانند نقطه امیدی برای رشدی هر چند کم در این بازار باشند.
به این ترتیب است که میزان تقاضا برای پنل‌های صفحه نمایش لمسی مورد استفاده در نوت بوک‌ها افزایش پیدا کرده است. با اینکه تقاضا برای این صفحه نمایش‌های لمسی در فصل دوم امسال کاهش نسبی داشته است، اما این تقاضا دوباره در فصل سوم بالا رفت و انتظار می‌رود در فصل آخر سال میلادی جاری به عددقابل توجهی برسد.
بر اساس جدیدترین گزارش منتشر شده از سوی موسسه تحقیقاتی iSuppli در این مورد، پیش‌بینی می‌شود میزان صادرات جهانی پنل‌های لمسی برای نوت بوک‌ها در فصل چهارم سال ۲۰۱۳ برابر ۹/۴ میلیون دستگاه باشد که این رقم در مقایسه با صادرات ۴/۴ میلیون دستگاهی این محصولات در فصل سوم امسال رشدی بیش از ۱۰ درصد را برای خودش به ثبت می‌رساند.
این روند رشد فصلی در فصل سوم برابر ۲ درصد بوده و در مقابل در فصل دوم امسال با کاهش ۵ درصدی مواجه بوده است.
«استون ویو» یکی از کارشناسان و تحلیلگران موسسه iSuppli در این مورد می‌گوید: «در حالی که بازار جهانی کامپیوترهای شخصی و نوت بوک‌ها در شرایط رکود به سر می‌برد، میزان فروش پنل‌های لمسی برای نوت‌بوک‌ها نشان از افزایش میزان فروش این نوت بوک‌ها در فصل چهارم امسال دارد. رشد دو رقمی پیش‌بینی شده برای میزان صادرات و فروش این پنل‌های لمسی در فصل چهارم امسال به دنبال معرفی نوت‌بوک‌هایی با صفحه نمایش لمسی بزرگ ۱/۱۰ اینچی در کنار پردازنده‌های جدید که تازه واردهای بازار را تشکیل می‌دهند، اتفاق خواهد افتاد.»
با وجود رشد در نیمه دوم امسال، تقاضا برای لپ‌تاپ‌هایی با صفحه نمایش لمسی کمی پایین‌تر از پیش‌بینی‌های انجام شده در گذشته بوده است. به طور کلی میزان صادرات جهانی نوت بوک‌ها در امسال و به دنبال رونق بازار تبلت‌های
چند رسانه‌ای و موبایل‌های هوشمند ضعیف بوده است. این رکود نسبی بازار کامپیوترهای شخصی حتی در بازار داغ نوت‌بوک‌هایی با صفحه نمایش لمسی هم کاملا احساس
می‌شود.
با این همه اما کارشناسان انتظار دارند میزان صادرات جهانی پنل‌های نمایشگر لمسی برای نوت‌بوک‌ها در سال ۲۰۱۳ به ۲/۱۸ میلیون دستگاه برسد که در مقایسه با رقم صادرات ۲/۳ میلیون دستگاهی این محصولات در سال ۲۰۱۲ رشدی در حدود ۵۰۰ درصدی خواهد داشت. به این ترتیب است که این روند رشد می‌تواند نوت‌بوک‌هایی با صفحه نمایش لمسی را به
پر فروش‌ترین و پر رونق‌ترین بخش در بازار جهانی کامپیوترهای شخصی
تبدیل کند.
تلاش اینتل برای نجات بازار نوت‌بوک‌ها
رونق بازار نوت‌بوک‌های مجهز به صفحه نمایش لمسی در نیمه دوم سال‌جاری میلادی در حقیقت به دنبال معرفی محصولات مبتنی بر پردازنده کم مصرف جدید اینتل یعنیAtom Bay Trail بوده است. در این میان اما نمی‌توان از تاثیر فروش خوب محصولات ترکیبی با صفحه نمایش‌های جدا شدنی در رونق بازار نوت‌بوک‌هایی با صفحه نمایش لمسی به راحتی چشم پوشید. این محصولات ترکیبی بیشترین میزان تقاضا و فروش را در میان نوت‌بوک‌های لمسی بازار به خودشان اختصاص داده‌اند.
به این ترتیب است که بر اساس آمارهای مختلف منتشر شده از سوی موسسه iSuppli در این مورد، صادرات جهانی و فروش نوت‌بوک‌های مجهز به صفحه نمایش لمسی با اندازه کوچک‌تر از ۱/۱۰ اینچی در مقایسه با رقبای قدیمی سنگین و پرمصرف‌تر، به خاطر استفاده از پردازنده‌های جدید Atom Bay Trail شرکت اینتل هم رونق گرفته است و انتظار می‌رود در آینده رونق بیشتری هم پیدا کند. با وجود رکود نسبی بازار نوت‌بوک‌های مجهز به صفحه نمایش لمسی در فصل دوم امسال، این بازار در فصل سوم دوباره رونق گرفت. بر اساس گزارش منتشر شده از سوی iSuppli، میزان درآمد حاصل از فروش جهانی نوت‌بوک‌های مجهز به صفحه نمایش لمسی در فصل سوم امسال برابر ۲/۱۹۰ میلیون دلار بوده است که نسبت به این درآمد در فصل دوم امسال کاهش ۸/۱۲ درصدی داشته است. در واقع این موضوع به دلیل کاهش قیمت این نوت‌بوک‌ها به دنبال کاهش قیمت پنل‌های صفحه نمایش لمسی بوده است.

رشد بازار نوت‌بوک‌های مجهز به صفحه نمایش لمسی