اعتبار 8/1 میلیارد یورویی برای طرح‌های فولادی

گروه بنگاه‌ها- زهرا مسافر: مراسم معارفه بهرام سبحانی، مدیرعامل جدید شرکت فولاد مبارکه اصفهان روز پنج‌شنبه با حضور مهدی کرباسیان، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت؛ استاندار اصفهان و مدیران پیشین این شرکت و بدون حضور محمدمسعود سمیعی‌نژاد در جمع کارکنان این شرکت در اصفهان برگزار شد. مهدی کرباسیان در این مراسم با بیان اینکه چرخش مدیریت در تمام واحدهای دولتی و خصوصی دنیا اتفاق می‌افتد، گفت: امروز روزی است که فرماندهی گروه فولاد مبارکه که پیشتاز صنعت فولاد است و کشور به آن افتخار می‌کند از فرماندهی به فرمانده دیگر واگذار شد. وی با بیان اینکه باید از تمام کسانی که خدمتگزار هستند تقدیر و تشکر شود، تصریح کرد: از تلاش‌های محمد مسعودسمیعی نژاد، مدیرعامل پیشین فولاد مبارکه تقدیر می‌کنیم؛ زیرا فعالیت وی در پروژه‌های توسعه‌ای فولاد مبارکه در این چند سال قابل تقدیر است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به نامگذاری امسال به نام سال حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی، اظهار کرد: در حماسه اقتصادی باید به موضوع خودباوری توجه کنیم و به این امر اعتقاد داشته باشیم، زیرا ایران منابع غنی در حوزه انرژی، نفت و گاز دارد و در حوزه معدن نیز تاکنون ۶۸ نوع ماده معدنی کشف شده است.

وی اظهار کرد: حضور شرکت‌های بزرگ فولادی در ایران نشان‌دهنده پذیرفتن جایگاه ویژه ایران در منطقه و جهان است. این در حالی است که برای جهش در توسعه اقتصادی به سرمایه‌گذاری نیاز داریم که این برنامه را می‌توان با حفظ عزت ملی محقق ساخت.

وی با اشاره به اینکه بیش از ۱۰ کشور دیگر برای رسیدن به آب‌های آزاد برای صادرات و واردات به ایران محتاج هستند، اظهارکرد: ایران از آب و هوای چهار فصل، فرهنگ غنی چندین هزار ساله، با مردم ارزشمند و با فرهنگ برخوردار است و با این شرایط تمام زیر بناها و زیرساخت‌ها در کشور وجود دارد و باید با بها دادن به سرمایه‌گذاری در کشور، آمار اشتغال را افزایش دهیم.

رییس سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) با اشاره به اینکه تحقق حماسه اقتصادی تنها از طریق کار، کوشش و سرمایه‌گذاری و اعتقاد به خودباوری عملی می‌شود، تاکید کرد: خوشبختانه با حمایت‌های مقام معظم رهبری حرکت‌های خوب و سازنده‌ای تاکنون در دولت انجام شده، به گونه‌ای که در چند روز گذشته مدیرعامل یکی از بزرگ‌ترین فولادسازی‌های دنیا به ایران آمد و این امر نشان‌دهنده این موضوع است که غرب به این نتیجه رسیده است که با این تحریم سر خودش کلاه رفته، اما در عین حال باید منافعی هم چون خوداتکایی و خودباوری را که در زمان تحریم‌ها به دست آوردیم، حفظ کنیم و از تکنولوژی، نوآوری و فناوری‌های جهانی برای افزایش تولید ناخالص ملی بهره بگیریم.

وی با بیان اینکه در حوزه معدن دچار عقب ماندگی هستیم، تصریح کرد: از ابتدای شناسایی معدن در کشور که به حدود ۱۰۰ سال قبل بر می‌گردد تا به امروز حدود ۱۰۰ هزار کیلومتر مربع در حوزه معدن اکتشاف داشته‌ایم، اما باید حوزه اکتشاف را توسعه دهیم. هم اکنون بر اساس طرحی که آماده شده باید ۲۰۰ هزار کیلومتر مربع اکتشاف در چند سال آینده انجام دهیم.

کرباسیان گفت: در سال ۲۰۱۰ میلادی آمریکا ۶۵ میلیارد دلار در حوزه معدن استخراج داشت و این رقم در حوزه صنایع معدنی به ۵۷۸ میلیارد دلار ارزش‌افزوده رسید و همچنین در این چرخه برای ۲۶ میلیون نفر اشتغال ایجاد شد.

وی با بیان اینکه امکان ایجاد اشتغال در حوزه معدن بالا است، ادامه داد: به دولت پشنهاد کردیم از صندوق توسعه ملی وامی به ما داده شود و همچنین یک تا دو برابر نیز از بخش خصوصی و سرمایه‌گذاران خارجی به این رقم اضافه کنیم تا بتوانیم یک جهش رو به جلو در صنایع معدنی داشته باشیم؛ زیرا مجبور هستیم به این سمت حرکت کنیم.

تعریف پروژه‌های بزرگ

وی با بیان اینکه انتظار داریم فولاد مبارکه اصفهان به عنوان پیشتاز صنعت فولاد، طرح‌های توسعه‌ای خود را در حداقل زمان ممکن انجام دهد، اضافه کرد: ایمیدرو از این حرکت حمایت کامل خواهد کرد، اما فولاد مبارکه نیز باید پروژه‌های بزرگ دیگری را تعریف کند، چون یکی از وظایف شرکت‌های بزرگ فولادی دنیا همین امر است.

وی گفت: مباحث محیط زیستی یکی از سیاست‌های اصلی ایمیدرو است و هم‌اکنون این سازمان اقدام به کار پژوهشی برای واحدهای صنعتی در راستای مباحث زیست‌محیطی کرده است؛ زیرا همان‌طور که آلودگی هوای تهران به اصفهان رسید، از آنجا به شهرهای کوچک‌تر می‌رسد و این موضوع می‌تواند شرایط نامطلوبی ایجاد کند.

گشایش اعتبار فولاد سپیددشت

رییس هیات عامل ایمیدور با اشاره اینکه قسمت نخست احیای پروژه فولاد سپیددشت آغاز شده و تاکنون نیز ۷۰ درصد پیشرفت کرده است، گفت: امیدواریم نیمه دوم سال آینده قسمت احیا فولاد سپیددشت مورد بهره برداری قرار گیرد تا ایجاد اشتغال شود.

کرباسیان با بیان اینکه گشایش اعتبار (ال.سی) این فولاد نیز فعال شد، اظهار کرد: تلاش می‌کنیم فولادسازی، فولاد سپیددشت که دارای ظرفیت ۸۰۰ هزار تن است و قابلیت افزایش تا یک میلیون تن را دارد، به زودی انجام شود.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت از آماده شدن اعتبار یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون یورویی برای طرح‌های استانی فولاد خبر داد و گفت:‌ تامین اعتبار برای اتمام عملیات اجرایی طرح‌های استانی فولاد، پس از مذاکره و توافق با شرکت «ام.سی.سی» چین انجام شده است.

رییس هیات عامل ایمیدرو با اشاره به اینکه شرکت چینی به عنوان یکی از بزرگ‌ترین فولادسازان جهان شناخته می‌شود، تصریح کرد: با توجه به شرایط پیشرفت ۷ طرح استانی فولاد، ‌پروژه سپیددشت را در اولویت دریافت تسهیلات ارزی قرار دادیم و در روزهای آینده نیز شاهد تحرک دوباره در این طرح خواهیم شد.

وی به نهایی شدن قرارداد بیمه این طرح‌ها اشاره کرد و گفت:‌ به زودی «ال.سی» طرح‌های دیگر فولادی نیز باز می‌شود و چالش تامین مالی پروژه‌های استانی فولاد برطرف می‌شود.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: ‌با توجه به پیش‌بینی دستیابی به ظرفیت تولید ۵۵ میلیون تن فولاد خام در افق ۱۴۰۴، باید زمینه‌های تحقق این هدف را فراهم کنیم. وی یکی از مهم‌ترین نیازهای بخش معدن را توسعه اکتشاف در سراسر کشور دانست و تاکید کرد: با برنامه جدیدی که در دست اجرا داریم، شاهد دو برابر شدن عملیات اکتشاف خواهیم شد. به اعتقاد کرباسیان، به هر میزان که در صنعت فولاد و بخش معادن سرمایه‌گذاری شود، مسیر توسعه کشور نیز هموار می‌شود.

هدف‌گذاری در مسیر بازارهای جهانی

مدیرعامل فولاد مبارکه نیز در این مراسم با بیان اینکه این شرکت بزرگ‌ترین مجتمع فولاد در خاورمیانه است، گفت: آنچه امروز به صورت امانت به دست من سپرده می‌شود، حاصل زحمت افراد بسیاری در سال‌های گذشته است و امروز به عنوان غول فولادی در کشور مطرح است.

بهرام سبحانی با بیان اینکه حیات واحدهای فولادی و توسعه و مرگ آنها به توقف توسعه وابس ته است، اظهار کرد: منحنی افزایش ظرفیت جهانی اصلا توقف ندارد و شامل رقم‌های نجومی است و فولاد مبارکه نیز نمی‌تواند، خود را از این روند جهانی مستثنا کند. وی با تاکید بر اینکه حیات واحدهای فولاد مبارکه نیز به توسعه آن وابسته است، افزود: منحنی افزیش ظرفیت فولاد در جهان توقف ندارد، به‌طوری‌که در سال ۲۰۱۳ میلادی یک و نیم میلیارد تن فولاد در دنیا تولید شده است. وی با اشاره بر اینکه فولاد مبارکه نیز نباید از رشد جهانی عقب بماند، تصریح کرد: باید بررسی کنیم که اکنون در چه جایگاه توسعه جهانی قرار داریم.

مدیرعامل فولاد مبارکه با بیان اینکه در ایران سالانه

۱۵ میلیون تن فولاد تولید می‌شود، گفت: این میزان یک درصد تولید جهان را شامل می‌شود، حال آنکه برای توسعه باید صنایع پایین دستی و بالادستی را مدنظر قرار دهیم و محدودیتی برای خود قائل نشویم.

سبحانی با بیان اینکه هدفگذاری این شرکت باید در مسیر بازارهای جهانی باشد، تاکید کرد: فولاد مبارکه باید خود را به تولید جهانی وصل کند، زیرا این کار علاوه بر کاستن آسیب‌پذیری منجر به افزایش صادرات می‌شود. وی تاکید کرد: عدم اعتماد بازار جهانی به صنعت فولاد کشور ضربه سنگینی به آن وارد می‌کند.

وی رسالت فولاد مبارکه اصفهان را کمک به منطقه خود در چارچوب قانون دانست و گفت: فولاد مبارکه برای حفظ محیط زیست سرمایه‌گذاری کرده است تا آلاینده‌ها را کنترل کند که در حد استاندارد باشد. اگر با هر انگیزه‌ای بخواهیم فولاد مبارکه را در لیست واحدهای آلاینده قرار دهیم، اولین ضربه به صادرات این شرکت به اتحادیه اروپا وارد می‌شود.

سبحانی با بیان اینکه همیشه در فرآیند توسعه محدودیت‌هایی وجود دارد، ادامه داد: در حال حاضر واحدهایی که اجرا و ظرفیت‌هایی برای آنها تعریف شده به لحاظ توازن در زنجیره تولید در سنگ‌آهن و فولاد دارای گلوگاه‌هایی هستند که دست آنها را برای رسیدن به ظرفیت‌های تعیین شده می‌بندد.

توسعه عمودی و افقی با یکدیگر انجام شود

وی نخستین اولویت فولاد مبارکه را سرمایه‌گذاری صحیح برای رفع این گلوگاه‌ها دانست و گفت: توسعه عمودی و افقی باید با یکدیگر انجام شود و همچنین توسعه همزمان در واحدهای بالادستی و واحدهای پایین‌دستی صورت پذیرد.

مدیرعامل فولاد مبارکه با بیان اینکه در توسعه افقی نباید محدودیت تعریف کنیم، تصریح کرد: توسعه را باید با تمام ابعاد در دستور کار قرار دهیم و جایگاه خوبی را در سطح بین‌المللی برای خود تعریف کنیم و اگرچه تا به امروز فولاد مبارکه جایگاه خوبی را در بازار بین‌المللی کسب کرده است، اما باید خود را به بازارهای خارجی متصل کنیم، زیرا تنها با اتصال به بازارهای داخلی بسیار آسیب‌پذیر می‌شویم.

وی با بیان اینکه فولاد مبارکه باید خود را به بازار یک و نیم میلیارد تنی جهانی وصل کند، اظهار کرد: با این اقدام آسیب‌پذیری شرکت کاهش می‌یابد و به همین دلیل از مسوولان درخواست می‌کنیم در بخش صادرات و واردات دست فولاد مبارکه را بیشتر باز بگذارند.

در مدیریت منابع دقت شود

سبحانی با بیان اینکه شرکت فولاد مبارکه شرکت سهامی عام است، گفت: اکنون من امانتدار مردم هستم و باید پاسخگوی حق آنها باشم. بنابراین باید در مدیریت منابع دقت شود و البته سهامداران نیز اجازه دهند مقداری از سود حاصل از عملیات فولاد مبارکه در شرکت برای طرح‌های توسعه هزینه شود.

وی با بیان اینکه پست مدیریتی با عنوان مدیریت توسعه و تکامل منطقه‌ای در فولاد مبارکه وجود دارد، گفت: این پست به رسیدگی مسائل منطقه‌ای و مسائل اجتماعی مکان استقرار شرکت فولاد مبارکه می‌پردازد. زمانی که شرکت بزرگی همچون فولاد مبارکه در منطقه‌ای استقرار پیدا می‌کند، علاوه بر محسنات فراوانی که دارد مضرات نیز به همراه خواهد داشت و به همین دلیل یکی از رسالت‌های این شرکت کمک به حوزه استقرار خود در چارچوب قانون و مصوبات قانونی است.

سبحانی یادآور شد: حتی روشن کردن شمع نیز نیاز به اکسیژن دارد و دود ایجاد می‌کند، پس نمی‌توان انتظار داشت فولاد مبارکه با تولید هفت میلیون تن فولاد آلودگی نداشته باشد؛ اما در حد استاندارد تمام طرح‌ها برای کنترل آلاینده‌ها در فولاد مبارکه انجام شده و تلاش می‌شود خروجی‌ها به حد استاندارد برسد و اگر از نظر فنی اقدامی وجود داشته باشد که هنوز انجام نشده است، انجام شود.

وی با بیان اینکه شرکت‌های اقماری می‌توانند مسوولیت تنظیم بازار را برعهده گیرند، گفت: به دلیل محدودیت‌های بازار داخلی نباید مانعی برای صادرات ایجاد کرد، بلکه می‌توان مسوولیت این کار را به فولاد مبارکه داد تا خود شرکت توازن را برقرار کند؛ زیرا عدم اعتماد خارجی می‌تواند ضربه سنگینی را به فولاد مبارکه وارد کند.

مدیرعامل فولاد مبارکه با بیان اینکه این شرکت در تاریخ ۳۰ ساله خود فراز و نشیب‌های بسیاری را طی کرده است، افزود: شرکت فولاد مبارکه در دوران جنگ هشت ساله ساخته شد و علاوه بر اعزام نیرو به جبهه، در پشتیبانی فنی و مهندسی نیز نقش بسزایی در آن دوران داشت.

وی تصریح کرد: در سال‌های گذشته شرکت فولاد مبارکه توفیقات بسیاری را کسب کرد که از جمله آن می‌توان به کسب تندیس‌های بلورین، سیمین و تندیس زرین اشاره کرد که این تندیس قطعا در تکامل و تداوم فعالیت‌های تمام مدیران قبلی بوده است.

سبحانی تاکید کرد: امیدوارم امانتی را که امروز همه اعتماد کردند و به من سپردند، با شرایط مطلوب‌تر از امروز تحویل دهم.

اجرای طرح جامع کاهش آلودگی هوا

استاندار اصفهان نیز در مراسم معارفه مدیرعامل فولاد مبارکه اصفهان گفت: طرح جامع کاهش آلودگی هوای استان تهیه شده و از ماه آینده اجرایی خواهد شد. رسول زرگرپور افزود: پس از جدایی استان البرز از تهران، اصفهان با دارا بودن بیش از ۱۰هزار واحد صنعتی و فعال بودن بیش از ۹۰ درصد از آنها بزرگ‌ترین استان صنعتی کشور است. وی با اشاره به وجود ۶۸ شهرک و ناحیه صنعتی در استان تصریح کرد: با اشتغال بیش از ۲۵۰ هزار نفر در بخش صنعت، ۱۵ درصد از ارزش افزوده صنعت کشور در استان اصفهان حاصل می‌شود. همچنین ۷۰ درصد تولید فولاد کشور، ۲۵ درصد از ارزش افزوده صنعت نساجی و بزرگ‌ترین صنایع پتروشیمی و نیروگاهی مربوط به استان اصفهان است. استاندار اصفهان افزود: این استان نیروهای ماهر و متخصص بسیاری دارد و همچنین میانگین رشد تشکیل شرکت دانش بنیان استان اصفهان از رشد کشوری بالاتر است. بنابراین استان اصفهان با وجود این شرایط مستعد توسعه صنعتی است؛ البته باید توجه کرد توسعه در صنعت‌هایی که تاکنون داشته‌ایم مدنظر نیست، بلکه صنعت‌های دانش بنیان، های‌تک و صنایعی که کمترین آلودگی و مصرف آب را دارند، مد نظر است.

صنایع در توسعه منطقه مشارکت کنند

وی با بیان اینکه در جوامع پیشرفته موضوعی تحت عنوان هزینه‌ها و سرمایه‌گذاری‌های اجتماعی وجود دارد، گفت: براساس این موضوع شرکت‌ها و صنایع بزرگ به توسعه منطقه‌ای که در آن استقرار دارند کمک می‌کند و این اقدام برای ایجاد برند، ایجاد فضای مثبت در محیط کسب و کار و مشارکت برای توسعه منطقه است.

زرگرپور تصریح کرد: صنایع استان به‌ویژه فولاد مبارکه در این موضوعات به خوبی تاکنون مشارکت داشتند. فولاد مبارکه در ساخت ورزشگاه نقش جهان و متروی اصفهان همکاری خوبی داشته است؛ اما صنایع باید هزینه‌های اجتماعی را افزایش دهند و در توسعه منطقه مشارکت بیشتری داشته باشند؛ چراکه یکی از شاخص‌های شرکت‌های بزرگ دنیا سرمایه‌گذاری‌های اجتماعی است.

وی با بیان اینکه همکاری‌ها می‌تواند در قالب طرح‌های مصوب شهرستان قرار گیرد، افزود: طرح‌های شهرستان، طرح‌های برنامه‌ریزی شده و اجتماعی است که معمولا از اولویت‌های در نظر گرفته شده برای این شهرستان‌ها نیز به شمار می‌روند. استاندار اصفهان با اشاره به اینکه از منظر مردم اولین متهم آلوده بودن هوا صنایع هستند، گفت: ۷۰ درصد آلودگی‌ها مربوط به خودروها، ۲۰ درصد دیگر نیز مربوط به نیروگاه‌های استان و تنها ۱۰ درصد آلودگی‌ها ناشی از فعالیت صنایع است. وی با بیان اینکه فولاد مبارکه از لیست شرکت‌های آلاینده خارج شده است، گفت: مشارکت تمام صنایع استان را برای کاهش آلودگی استان خواستاریم و همچنین طرح جامع کاهش آلودگی‌های استان تهیه شده که از ماه آینده اجرایی خواهد شد. زرگرپور با بیان اینکه مشارکت‌های صنایع محدود به مشارکت‌های مالی نیست، تاکید کرد: امیدواریم با همکاری و مشارکت صنایع مطالبه اساسی مردم اصفهان را که کاهش آلودگی هوا است، به منصه ظهور برسانیم.

در مراسم معارفه مدیرعامل فولاد مبارکه همچنین از تلاش‌های سمیعی‌نژاد مدیرعامل پیشین فولاد مبارکه تقدیر شد.

عرفانیان مجری طرح و نخستین مدیرعامل فولاد مبارکه نیز در این مراسم گفت: صنعت فولاد برآیند جامع تمام صنایع است و چنانچه براین صنعت تسلط یابیم دانش تمامی صنایع را با هم داشته و به خوداتکایی دست خواهیم یافت.

وی تاکید کرد: نقش صنعت فولاد در تولید ناخالص ملی بیش از نقش تولید محصول است.

عرفانیان تصریح کرد: مبارکه باید برای دستیابی به اهداف صنعت فولاد به حل مسائل کشور در حدی که در بضاعت آن بگنجد اهتمام ورزد. به گفته وی، ماموریت فولاد مبارکه همچنین این باشد تا فولاد اولین و آخرین صنعت وارداتی کشور شود؛ یعنی سبب انتقال تکنولوژی به کشور شود.

اعتبار 8/1 میلیارد یورویی برای طرح‌های فولادی