نرخ 12 تا 14 سنت برای خوراک منطقی است

گروه نفت و پتروشیمی - حمزه بهادیوند چگینی: قیمت خوراک مجتمع‌های پتروشیمی، چه رقمی باید باشد؟ طی مدت اخیر نرخ‌هایی از ۵ سنت گرفته تا ۲۰ سنت در این زمینه مطرح شده است. این در حالی است که دو نگاه متقابل در این زمینه وجود دارد؛ نگاهی که معتقد است قیمت خوراک باید در محدوده رقابتی و زیر ۵/۵ سنت منطقه تعیین شود و نگاهی که بیشتر دولتی‌ها به آن معتقدند و بالای ۱۰ سنت را مطرح می‌کند. عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو‌ با خبرنگار دنیای اقتصاد با اشاره به اینکه موضوع قیمت خوراک باید با لحاظ جمیع شرایط کشور مورد بررسی قرار بگیرد، گفت: صرف سودجویی برخی شرکت‌ها نباید محور تصمیمات قرار بگیرد، چراکه بسیاری از تولیدات مجتمع‌های پتروشیمی که ۵ درصد گاز مصرفی کشور را به خود اختصاص می‌دهند محصولاتی را شامل می‌شود که در زنجیره اول ارزش افزوده صنعت قرار دارند و در دسته مواد خام قرار می‌گیرند، در حالی که انتهای این زنجیره قادر به ایجاد ۲۰ برابر اشتغال و ارزش افزوده است و نیازمند حمایت‌های بیشتر دولت نیز هست.

دکتر مؤید صدر حسینی، همچنین با اشاره به قیمت ۳ سنتی که دولت بابت تحویل خوراک به پتروشیمی‌ها دریافت می‌کند به سایر صنایع نیز اشاره کرد و گفت: پتروشیمی حتی در کنار خوراک، سوخت تحویلی خود را نیز به قیمت ارزان‌تر از سایر صنایع دریافت می‌کنند، در حالی که مطابق قانون هدفمندی یارانه‌ها در حال حاضر سایر صنایع تا ۳۵۰ تومان و حتی بیشتر بابت سوخت گاز مصرفی خود می‌پردازند و بر این اساس درست نیست واقع‌بینی را کنار گذاشته و احساساتی و تحت تأثیر برخی القائات تصمیم بگیریم.

وی معتقد است در حال حاضر برخی القائات صورت گرفته که اگر قیمت خوراک افزایش یابد، سرمایه‌گذاری‌ها در این صنعت کاهش می‌یابد یا فعالان آن دچار ورشکستگی خواهند شد، در صورتی که بررسی‌هایی که کمیسیون صنایع و کمیته پتروشیمی با حضور کارشناسان انجام داده نشان می‌دهد افزایش قیمت خوراک تا ۲۰سنت نیز برای تولیدکنندگان این بخش مشکلی ایجاد نخواهد کرد و برای آنها توجیه‌پذیر است. با این حال پیشنهاد قیمتی که با حضور بیش از ۱۰ نماینده و کارشناسان که اطلاعات بالایی در این زمینه دارند مطرح شد رقمی بین ۱۲ تا ۱۴ سنت است که برای سرمایه‌گذاری نیز مشکلی ایجاد نکند و جذابیت‌های سرمایه‌گذاری نیز حفظ شوند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که قیمت خوراک در منطقه در این میان چه نقشی دارد و رقابت بین کشورها نیز مشکلی است که باید مورد بررسی قرار گیرد، با رد این موضوع که افزایش قیمت تا محدوده ۱۴ سنت برای سرمایه‌گذاری در این صنعت چالش محسوب می‌شود، گفت: اولا بسیاری از کشورهای منطقه از خوراک مایع استفاده می‌کنند و اجازه نمی‌دهند خوراک گاز به متانول تبدیل شده و با قیمت بالایی به فروش برسد، ضمن اینکه در حال حاضر ما با حجم بالایی از تقاضا برای سرمایه‌گذاری در صنعت پتروشیمی مواجه هستیم که نشان می‌دهد تغییر قیمت انگیزه‌های سرمایه‌گذاری در این بخش را تحت‌الشعاع قرار نداده و هنوز ظرفیت‌های بالایی در این بخش برای ورود سرمایه‌گذاران وجود دارد.

رییس کمیته پتروشیمی مجلس همچنین به سایر ظرفیت‌های کشور اشاره کرد و گفت: کشور ما از پتانسیل‌های بالایی برای تولید برخوردار است، به عنوان مثال نیروی کار ارزان، نرخ پایین مالیات، بازار مناسب و فضای مناسب تولید و دلیلی ندارد تصور کنیم تمام تولید در گروی نرخ خوراک است. به گفته حسینی صدر، یارانه خوراک در حالی به بخش پتروشیمی پرداخت می‌شود که صنایع پایین دستی که اتفاقا اشتغال بالاتری را ایجاد می‌کنند از یارانه‌ای برخوردار نیستند و حتی معتقدند همین که زمینه‌های تأمین مواد اولیه به روش‌های مناسب فراهم شود، کافی است و نیازی به یارانه نیست.

به گفته وی البته برخی انتقادها هم وجود دارند که منطقی است، به عنوان مثال این که مجتمع‌های پتروشیمی را مجبور کنیم ارز حاصل از فروش محصولات خود را به دولت تحویل دهند درست نیست، در عین حال لازم است دولت زمینه‌های کافی را فراهم کند تا تولیدکنندگان خوراک مورد‌نیاز خود را با اطمینان‌خاطر تامین کنند و در بورس نیز بتوانند بدون هیچ گونه مشکلی محصول خود را به صورت رقابتی به فروش برسانند و بازار باثباتی را تجربه کنند. عضو کمیسیون صنایع همچنین از لزوم شناور بودن قیمت خوراک سخن گفت و با اشاره به نوسانات قیمت نفت اعلام کرد: اینکه نرخ ثابتی برای خوراک تعیین شود هم درست نیست و این موضوع بررسی شده و امیدوارم در گزارشی که به زودی تقدیم مجلس خواهد شد این موضوع نیز لحاظ شود. وی در عین‌حال اعلام کرد هنوز بررسی نشده که دریافت بهای خوراک باید به صورت ریالی باشد یا دلاری، اما بررسی این موضوع نیز در دستور کار مجلس قرار دارد.