گله‌گذاری نجفی از یونسکو

گروه گردشگری- معاون رییس‌جمهور و رییس‌سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در دیدار با هیراناند پورکیت سرپرست دفتر منطقه‌ای یونسکو با انتقاد از تخریب کاشی‌های فارسی نوشته مقبره حکیم نظامی گنجوی و نیز اقدامات آذربایجان مبنی بر درخواست ثبت جهانی چوگان به نام خود گفت: انتظار داریم یونسکو این موضوعات را پیگیری کند. به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، دکتر محمد علی نجفی در این دیدار با بیان اینکه این‌گونه رفتارها در حوزه فرهنگ معنایی ندارد، گفت: در خصوص این دو اتفاق ناگوار به مدیرکل یونسکو نیز نامه نوشته‌ام که البته هنوز پاسخ این دو نامه داده نشده و از این موضوع ناخرسندم. لذا از شما می‌خواهم این دو نامه را پیگیری کنید.

وی با بیان اینکه دولت یازدهم و شخص دکتر روحانی بر دیپلماسی فرهنگی تاکید دارد، افزود: این موضوع نیز می‌تواند از سوی یونسکو به عنوان یک فرصت مناسب دنبال شود.

معاون رییس‌جمهور با تشریح وظایف و فعالیت‌های سازمان متبوع خود ادامه داد: سه ماموریت اصلی برای سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تعریف شده که اولین ماموریت سازمان که موضوع میراث فرهنگی است ارتباط بسیار تنگاتنگی با یونسکو دارد ضمن اینکه هنرهای سنتی و صنایع دستی نیز که دومین حوزه ماموریتی سازمان است با فرهنگ و هنر و به‌تبع آن با اهداف و برنامه‌های یونسکو مرتبط است.

دکتر نجفی اضافه کرد: در عین حال ماموریت سوم سازمان که موضوع گردشگری است به خاطر ماهیت فرهنگی گردشگری و سفر ارتباط مستقیمی با فعالیت‌های یونسکو دارد؛ چراکه گردشگری قبل از اینکه یک صنعت و موضوع اقتصادی تلقی شود یک موضوع کاملا فرهنگی و اجتماعی است.

در این دیدار همچنین هیراناند پورکیت سرپرست دفتر منطقه‌ای یونسکو با ابراز خرسندی از حضور در کشورمان و دیدار با دکتر نجفی، از ایران به عنوان یک کشور بزرگ با تمدنی کهن و تاریخی نام برد که در منطقه در حوزه‌های مختلف سرآمد بسیاری از کشورها است.

نامه‌های دکتر نجفی به مدیرکل یونسکو را پیگیری می‌کنم

سرپرست دفتر منطقه‌ای یونسکو در تهران با اشاره به نامه‌نگاری دکتر محمد علی نجفی معاون رییس‌جمهور و رییس‌سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور در خصوص تخریب کاشی‌های فارسی نوشته مقبره حکیم نظامی گنجوی و درخواست آذربایجان برای ثبت چوگان به نام کشور خود گفت: به طور ویژه این نامه‌ها را از طریق دفتر یونسکو در تهران پیگیری می‌کنم.

وی افزود: اخیرا دکتر محمد علی نجفی در خصوص اقدامات آذربایجان با موضوع تخریب کاشی‌های فارسی نوشته مقبره نظامی گنجوی و نیز درخواست این کشور برای ثبت چوگان به مدیر کل یونسکو نامه نوشته است که موضوع این دو نامه از سوی دفتر منطقه‌ای یونسکو در تهران به طور ویژه پیگیری خواهدشد.

وی با بیان اینکه یونسکو به موضوعات مهم فرهنگی حساس است و اینگونه مسائل را به طور جدی دنبال می‌کند، ادامه داد: دغدغه دکتر نجفی دغدغه به جایی است و یونسکو به خاطر مسوولیتی که در حوزه فرهنگ دارد این موضوع را دنبال می‌کند و به این دغدغه‌ها پاسخ خواهد داد.

وی همچنین درپاسخ به سوالی در خصوص دورنمای همکاری‌های ایران و یونسکو در دولت یازدهم گفت: به نظر من چشم‌انداز بسیار خوبی برای همکاری‌های مشترک ایران و یونسکو در آینده ترسیم شده است.

به گفته وی، موضوع صلح و آرامش و اعتدال از موضوعاتی است که یونسکو به آن توجه دارد و با توجه به روی کارآمدن دولت یازدهم و تاکیدات دکتر حسن روحانی در خصوص مسائل مهم فرهنگی در منطقه و جهان این انتظار وجود دارد که سطح همکاری‌های یونسکو و جمهوری اسلامی ایران بیش از پیش افزایش یابد.

سرپرست دفتر منطقه‌ای یونسکو در تهران ادامه داد: بعد از انتخاب دکتر حسن روحانی به عنوان رییس‌جمهوری اسلامی ایران در انتخابات ۲۴ خرداد ماه امسال دبیر کل یونسکو نیز پیام تبریکی را به رییس‌جمهور ارسال کرد و پیش‌بینی می‌شود این ارتباط صمیمانه و ارزشمند بتواند به توسعه و تقویت همکاری‌های مشترک یونسکو و ایران در آینده کمک کند.