پویایی حقوق گردشگری

ترجمه و تلخیص: متین پدرام * همان‌طور که می‌دانیم، صنعت گردشگری با وجود اهمیت نه چندان زیاد در ایران، جزو صنایع بزرگ در جهان محسوب می‌شود. زمانی که صحبت از صنایع بزرگ می‌شود، به خودی خود موضوع جریان عظیم نقدینگی و اختلافات احتمالی برخاسته از آن نیز به ذهن خطور می‌کند. اغلب بسیاری از متولیان بخش گردشگری از حقوق و مسوولیت‌های خود آگاهی ندارند. بدیهی است که این ناآگاهی می‌تواند بعضا بسیار پرهزینه باشد. در این مقاله تلاش می‌شود اطلاعات مفیدی درباره مسائلی که گردشگران و متولیان این صنعت باید رعایت کنند، ارائه شود. الف- تبادل اطلاعات حقوقی در زمینه گردشگری را افزایش دهید. حقوق گردشگری بسیار پویا است و به سرعت در حال تغییر است، به همین دلیل بسیاری از کارشناسان حقوقی این حوزه ممکن است از قافله عقب بمانند. بنابراین ضروری است از کارشناسان خبره که به جنبه‌های مختلف حقوق گردشگری واقف هستند، کمک بگیرید. به یاد داشته باشید یک اشتباه حقوقی در هر بخشی از صنعت گردشگری می‌تواند تمام صنعت را تحت‌الشعاع قرار دهد.

ب- آیا از دارایی‌های خود خبر دارید؟ بسیاری از دارایی‌های حوزه گردشگری دارایی‌هایی غیرمحسوس است. برای نمونه، آیا شهرت و اعتبار خود را دارایی محسوب می‌کنید؟ اگر به شهرت کسب‌وکار شما آسیب وارد شود، کسب‌وکارهای مرتبط با این صنعت به چه میزان متاثر می‌شوند؟

ج- مقرراتی را که درباره جنبه‌های مختلف صنعت گردشگری است بررسی کنید. اغلب آژانس‌های مسافرتی و گردشگری، حقوقدانان و مشاوران حقوقی را استخدام می‌کنند که هرگز درباره حقوق گردشگری مطالعه‌ای نداشته‌اند و کاملا در این مسیر مبتدی هستند.

بسیار حیاتی است که از الزامات قانونی کشور محل اقامت آگاهی داشته باشید. برای نمونه در قانون میهن‌پرستی ایالات متحده آمریکا مصوب ۲۰۰۳ میلادی، مسوولیت‌های حقوقی متعددی را درباره مسائل ضد تروریسم بر عهده کازینوها (تفریحگاه‌های عمومی) قرار داده است و تخطی از آنها می‌تواند آنها را در مخمصه قرار دهد.

د- چه نوع خساراتی می‌تواند علیه شما ادعا شود و کدام خسارات را می‌توانید از دیگران مطالبه کنید؟ ماهیت متفاوت گردشگری به این منتهی می‌شود که ممکن است زیان‌دیده و واردکننده خسارت از یک جامعه نباشند. اگر بومیان منطقه به دلایلی علیه شما طرح دعوی کنند باید از حقوق و تعهدات خود آگاه باشید. اینکه آیا قوانین متفاوتی بر خسارات مادی و معنوی برخاسته از یک تعطیلات ویران‌کننده حاکم است یا خیر را باید بدانید.

ه- تعهدات و مسوولیت‌های خود را بازبینی کنید و آن را با قوانین موجود در زمینه‌های مختلف مانند خطوط هوایی، مالکیت، قرارداد یا رویه‌ها انطباق دهید. سپس اطمینان یابید که به باریک‌بینی‌های حقوقی اشراف کامل پیدا کرده‌اید. برای نمونه با توجه به حوزه فعالیت خود باید بدانید که چه اقداماتی را می‌توانید علیه متجاوز به دارایی‌های خود انجام دهید یا اینکه آیا تعریف روشنی از خدمات VIP وجود دارد و شما باید آنها را ارائه دهید یا خیر؟

و- بررسی کنید چه کمک‌هایی را از دولت می‌توانید در زمان بروز خسارات، انتظار داشته باشید. در برخی کشورها، گردشگری حوزه بسیار مهمی محسوب می‌شود و دولت‌ها، نهادهای خاصی را برای کمک به ذی‌نفعان صنعت گردشگری در نظر گرفته‌اند. برای نمونه در ایالات متحده آمریکا، FEMA)Federal Emergency Management Agency) وجود دارد که به ذی‌نفعان صنعت گردشگری در برابر هزینه‌های سنگین برخاسته از دعاوی کمک می‌کند. ذی‌نفعان هوشمند در عرصه گردشگری حتما زمانی را به دانستن و آگاهی از خدمات و کمک‌های حقوقی که نهادهای دولتی ارائه می‌دهند، اختصاص می‌دهند.

ز- زمانی را به اتفاقاتی که در جهان رخ می‌دهد، اختصاص دهید. از خودتان بپرسید آیا از ریسک‌هایی که صنعت گردشگری را متاثر می‌کند آگاهی دارید یا خیر؟ بسیاری از فعالان حوزه گردشگری همچنان بر این پارادایم منسوخ پافشاری می‌کنند که گردشگران از امنیت و وجود مقررات متعدد هراس دارند، بنابراین هرچه کمتر بدانند بهتر است؛ اما امروزه جهان تغییر کرده است. بسیار مهم است که گردشگران درک کنند بومیان منطقه درباره همه جنبه‌های مرتبط با گردشگری از عادات غذایی گرفته تا تجاوز علیه اموال و ارتکاب جرم حساسیت دارند. بهترین روش برای پرهیز از بروز دعوی یا پیروزی در دعوی این است که زمانی را به مدیریت ریسک و آگاهی از تعهدات خود اختصاص دهید.

*وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی

matin@cgiran.org