ایرنا - معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: عوامل مختلفی همچون فعالیت‌های خانگی، صنعت و حمل و نقل عمومی موجب آلودگی هوای تهران می‌شوند، اما به جرات می‌توان گفت مقصر اصلی آلودگی، خودرو و سوخت است.
معصومه ابتکار در مراسم کلنگ زنی مرکز بین‌المللی طراحی، توسعه و آزمون قوای محرکه سوخت و آلاینده‌های دانشگاه تهران اظهار کرد: این مرکز می‌تواند گام مهمی در کاهش آلودگی هوا در کلان شهرها به ویژه تهران باشد. وی افزود: هر چه در زمینه نظارت بر استانداردهای منابعی که آلودگی هوا به همراه دارند دقیق‌تر و روزآمد‌تر باشیم، در کاهش آلودگی هوا در کلان شهرها موفق‌تر خواهیم بود.
ابتکار اظهار کرد: برای داشتن هوایی پاک باید شاهد توسعه در بخش خودرو، استانداردهای بین‌المللی و پژوهش‌های کاربردی باشیم. ابتکار با بیان اینکه امیدوارم این اقدام منجر به یک تحول جدی در بحث مدیریت سوخت و خودرو شود اظهار کرد: سازمان محیط زیست با این مرکز همکاری تنگاتنگی خواهد داشت، همچنین وزارتخانه‌های صنعت، معدن، تجارت و نفت نیز باید با این مرکز همکاری کنند، علاوه‌بر این همکاری‌های بین‌المللی وسیعی نیز با نهادهای خارجی خواهد داشت.
وی گفت: در راه‌اندازی مرکز بین‌المللی طراحی، توسعه و آزمون قوای محرکه سوخت و آلاینده‌های دانشگاه تهران متخصصانی از کشور اتریش نیز همکاری خواهند کرد؛ زیرا محیط زیست یک مساله محلی و ملی نیست بلکه یک موضوع جهانی است.