فارس- طولانی‌ترین سورتمه ریلی شمال کشور با مشارکت آلمان در گردنه زیبای حیران احداث می‌شود. به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، گردنه حیران مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری است که در مسیر راه ارتباطی آستارا‌ ـ اردبیل قرار دارد.
این گردنه که آخرین منطقه حفاظتی گیلان محسوب می‌شود از یک طرف مشرف به کوه‌هایی پوشیده از جنگل‌های انبوه و از طرف دیگر مشرف به دره‌ای نه چندان عمیق که از بین آن رود آستارا عبور می‌کند، است. گردنه حیران از این نظر نیز اهمیت دارد که یکی از روستاهای تاریخی و ییلاق بزرگ‌ترین خوانین آستارا و قشلاق‌های غربی و شمالی این شهرستان در گذشته بوده ‌است. فضای زیبا و دل‌انگیز و رویایی گردنه حیران سرمایه گذاران را برای سرمایه‌گذاری در این منطقه ترغیب کرده است.
تله کابین حیران در مسیر اردبیل به آستارا قرار دارد و فاصله بین مبدا و مقصد این تله کابین یک‌هزار و ۵۰۰ متر است که به جنگل فندق‌لو ختم می‌شود. مدیرعامل دهکده گردشگری حیران در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس درباره ایجاد تله‌کابین در این گردنه اظهار کرد: سرمایه‌گذاری در این طرح از سال ۸۳ با پیشنهاد یکی از سرمایه‌گذاران شرکت در حوزه گیلان و اردبیل آغاز شد. میرصادق سیدی، افزود: با صرف شش سال زمان، مسائل و مشکلات برطرف و با شرکت آلمانی مستقر در کشور اتریش قرارداد خرید تله کابین منعقد شد. وی با بیان اینکه در سال ۹۰ این پروژه در مسیری به طول یک‌هزار و ۷۳۲ متر توسط همان شرکت آلمانی احداث و تحویل شد، گفت: در روز ۱۶ تیر همان سال طرح تله کابین به بهره‌برداری رسید. وی در ادامه اظهار امیدواری کرد که طرح در سال ۹۳ به بهره‌برداری کامل برسد.
سیدی تصریح کرد: سرمایه‌گذار به منظور حفظ سود و درآمد خود همراه با تله کابین امکاناتی از جمله کارتینگ، ترومبولین و تاب برای سرگرمی کودکان، آب‌نما و رستوران را ایجاد کرده است. به گفته وی سرمایه‌گذار برای جذب همایش‌های مختلف در گیلان به ویژه در شهرهای آستارا و اردبیل، فضای کافی‌شاپ یا ساختمان گرد به مساحت ۵۰۰ متر مربع روی تپه مشرف به گیلان احداث کرده است.
به گفته وی، احداث تله کابین در منطقه حیران موجب حضور گردشگران تمام مناطق ایران به ویژه از کشورهای مختلف مانند جمهوری آذربایجان، ترکیه، عربستان سعودی، امارات و کردستان عراق شده است.