گروه بورس کالا- طیبه شهبازی: موج کاهش قیمت طلا در بازارهای بین‌المللی، چندان با دوام نبود و این فلز توانست در پایان معاملات روز جمعه در بازار نیویورک، با افزایش 15 دلاری به نسبت آخرین قیمت روز پنج شنبه، به 1203 دلار برسد. اونس طلا پایان معاملات هفته گذشته را با تلخ کامی از تعدیل سیاست تسهیل پولی و در سایه حجم پایین معاملات، در مسیر سقوطی کم نظیر گذرانده بود. اما با تغییر مسیر روز جمعه، طلا تنها برای کمتر از دو روز در کانال 1100 دلاری دوام آورد و پس از آن مجددا به بالای 1200 دلار بازگشت.
افزایش تقاضا برای طلا از سوی سرمایه‌گذارانی که بهای دو روز پایانی هفته میلادی گذشته را کف قیمت این فلز گرانبها می‌دانستند، تا حدودی منجر به جبران ریزش فلز زرد شد. در کنار این موضوع، اطمینانی بود که فدرال رزرو آمریکا در‌خصوص نرخ سود بانکی به سرمایه‌گذاران داد. بر این اساس قرار است که نرخ سود تا سال ۲۰۱۵ بین صفر تا ۲۵/۰ باقی بماند و حتی اگر نرخ بیکاری به زیر ۵/۶ درصد هم رسید، تغییری در نرخ سود سپرده‌های بانکی ایجاد نشود.
با این حال طلا در حال ثبت بدترین عملکرد خود در ۳۲ سال اخیر است. برخی تحلیلگران بازار طلا معتقدند که فدرال رزرو آمریکا در متوقف کردن بخشی از محرک پولی عجله کرده است، چراکه در کنار بالا بودن نرخ بیکاری، تورم هم به میزان مورد هدف نزدیک نشده است. این گروه بر این باورند که مقام‌های فدرال رزرو باید صبر بیشتری به خرج می‌دادند و منتظر انتشار اخبار و آمارهای اقتصادی بیشتری می‌شدند.
در حالی که سال ۲۰۱۳ سال خوبی برای بازار طلا نبود، تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند، با توجه به تعدیل سیاست محرک اقتصادی فدرال رزرو آمریکا، بازار فلز زرد در سال ۲۰۱۴ نیز عملکرد مناسبی را شاهد نخواهد بود. اکثر کارشناسان اقتصادی شرکت‌کننده در نظرسنجی رویترز نیز پیش‌بینی کردند که فدرال رزرو تا پایان سال ۲۰۱۴ میلادی کل محرک پولی را متوقف خواهد کرد.
پس از ۲۰ ژوئن ۲۰۱۳ که طلا برای اولین بار در سال جاری میلادی به کانال ۱۲۰۰ دلاری سقوط کرد، تا ۸ نوامبر این سال، سه بار دیگر تابوی سقوط به این کانال را شکست تا در نهایت در هشتم نوامبر ۲۰۱۳ به ۱۲۸۸ دلار رسید و پس از آن تاکنون نتوانسته به کانال ۱۳۰۰ دلاری بازگردد. به این ترتیب اونس طلا در حدود ۴۱ روز را - تا روز پنج‌شنبه گذشته - در کانال ۱۲۰۰ دلاری گذراند و پس از آن هم مقاومت ۱۲۰۰ دلاری را شکست و سقوطی دو روزه به کانال ۱۱۰۰ دلاری کرد.
روند یک سال اخیر، به علاوه دورنمای بازار طلا، موجب شده تا یکی از مهم‌ترین واقعیت‌های موجود، کاهش شدید اعتماد سرمایه‌گذاران بین‌المللی نسبت به بازار طلا و سرمایه‌گذاری در این بازار باشد و سرمایه‌گذاران منتظر کاهش بیشتر قیمت جهانی طلا باشند. از سوی دیگر بر‌اساس برخی تحلیل‌های تکنیکال، سطح حمایتی بعدی برای قیمت طلا، ۱۱۷۵ دلار خواهد بود. به عقیده برخی کارشناسان اقتصادی، طلا که توانسته سطح ۱۱۸۸ را بشکند، می‌تواند به راحتی به ۱۱۴۰ و حتی ۱۰۰۰ دلار برسد. در شرایط فعلی برای سال ۲۰۱۴ نه از لحاظ تکنیکالی و نه از نظر فاندامنتال، دورنمای مثبتی تصور نمی‌شود.
اما در این سوی مرزها، روز گذشته با آغاز به کار بازار قراردادهای آتی سکه، از بهای سررسیدهای جاری این بازار کاسته شد اما باز هم نوسانات محدود و زیر یک درصد بود. در همین حال سکه‌های بازار نقدی هم ریزش را تجربه کرد. گفته می‌شود این کاهش قیمت به دلیل حبابی بود که چند روزی سکه را همراهی می‌کرد. دلار که همچنان در حدود ۲۹۴۰ تومان نوسان می‌کند، روز گذشته را هم به همین منوال از سر گذراند.
اختلاف سررسیدهای اسفند و اردیبهشت آتی که به نسبت باقی سررسیدها کمی متفاوت بود، روز گذشته کاهش یافت. ریزش سکه‌های آتی در این روز بین ۳۰۰۰ تا ۸۰۰۰ هزار تومان و برای سکه نقدی هم در حدود ۸۰۰۰ تومان بود.
تعطیلات ژانویه و کاهش حجم تقاضا در این ایام هم موجب می‌شود تا قیمت‌های طلا چندان قابل اتکا نباشند. برخی تحلیلگران بازار طلا بر این باورند که منتقل شدن کانون اصلی مبادلات طلا از کشورهای غربی به آسیایی، این احتمال را به همراه دارد که رفتارهای طلا در بازارهای آسیایی برای سرمایه‌گذاران مهم تر از بازارهای غربی شود. همان طور که پیش‌بینی می‌شد، روز جمعه خانم یلن، به عنوان رییس آتی بانک مرکزی آمریکا موفق شد رای مثبت مقدماتی سنای این کشور را کسب کند و از این پس نظرات و سخنرانی‌های وی پیرامون اوضاع اقتصادی آمریکا بسیار مهم تر از قبل قلمداد خواهند شد.
پیرامون مسایل سیاست خارجی کشورمان اما، گفت‌وگوهای کارشناسی با کشورهای ۱+۵ که قرار بود روز جمعه به پایان برسد، تا دیروز ادامه پیدا کرد و احتمال تداوم این مذاکرات تا امروز نیز وجود داشت. به این ترتیب خبرهای واصله از این دور از مذاکرات هم توانایی ایجاد اندکی نوسان را در بازار ارز و سکه دارد.

ارزش قراردادهای آتی سکه به ۲ هزار میلیارد ریال رسید
در آخرین هفته آذر، با انعقاد 27 هزار و ۶۶۱ قرارداد آتی سکه طلای تمام بهار آزادی، ارزش معاملات قراردادهای آتی سکه در بورس کالا به بیش از 2 هزار و ۴۹۵ میلیارد ریال رسید.
به گزارش خبرگزاری تسنیم؛ در هفته گذشته معاملات قراردادهای آتی سکه طلا تحویل اسفندماه 92 با 13 هزار و 795 قرارداد در 5 هزار و 337 نوبت با ارزش هزار و 234میلیارد ریال در صدر قرار گرفت.
بر‌اساس این گزارش، رتبه دوم بیشترین معاملات قراردادهای آتی در هفته گذشته را قراردادهای آتی سکه طلا تحویل اردیبهشت‌ماه 92 به خود اختصاص داد. در هفته‌ای که گذشت 9 هزار و 745 قرارداد آتی سکه طلا تحویل اردیبهشت‌ماه در4 هزار و 4 نوبت و به ارزش بیش از 899 میلیارد ریال توسط معامله گران آتی منعقد شد.
جایگاه سوم بیشترین معاملات این قراردادها به قراردادهای سررسید بهمن‌ماه اختصاص دارد که هزار و 741 قرارداد آتی سکه طلا تحویل بهمن‌ماه 92 را به ثبت رسانده است. قراردادهای آتی سکه این سررسید در 842 نوبت و به ارزش حدود 154 میلیارد ریال داد‌و‌ستد شد.
این گزارش حاکی است، قراردادهای آتی سکه طلا تحویل دی و آذر‌ماه 92 نیز به ترتیب با یک هزار و 363 قرارداد و یک هزار و 17 قرارداد در جایگاه بعدی این معاملات قرار داشتند.

سکه فرصت ریزش بیشتر نداشت