چیا چاره خواه * بخش پانزدهم در این بخش درس‌هایی فراگیر که با تجربه و ممارست زیاد به دست آمده‌اند تشریح می‌شوند. این درس‌ها مجموعه‌ای از ایده‌ها برای ساختن کسب‌و‌کار است. آگاهی از این نکات مهم می‌تواند قبل از انحرافات اساسی به کمک شما بیاید.
1- پایه‌های اساسی را تقویت کنید: موفق‌ترین کسب‌و‌کارها تعاملات پایه‌ای و اساسی خود را با بازار با اعتماد و کیفیت انجام می‌دهند. فرآیند‌های اساسی کسب‌و‌کار خود را شناسایی کنید و آنها را با دقت بررسی کنید. به تمام جزییات آنها توجه کنید. «برد» معمولا از توجه و تمرکز کامل روی جزییات به‌دست می‌آید.
۲- کارآفرین تنها معنی ندارد! به تیم فکر کنید: شکست‌ها و ناکامی‌هایی که بر پیشانی ایده‌های بزرگ و تلاش‌های عظیم حک شده‌اند یک پیغام مهم دارند. با گشتی در اطراف خود نمونه‌های مختلفی از نوآوری‌ها و خلاقیت‌های ناکام را خواهیم دید که عموما به دست افراد سخت کوش و پرتلاش ساخته شده‌اند. شاید بتوان بزرگ‌ترین دلیل شکست آنها را در نتیجه تلاش‌های عظیم‌شان همانا عدم‌توجه به کار تیمی دانست. مثال‌های فراوانی از کارآفرینان تک رو، اما پرتلاش را می‌توان دید. آنها سال‌ها است روی محصول خود کار می‌کنند و توانسته‌اند تا حدودی هم فروش داشته باشند، اما آنها هیچ گاه نتوانسته‌اند به اندازه زحمات خود از محصولشان برداشت کنند. چرا؟ به جرات می‌توان گفت ۲۰ درصد موفقیت کسب‌و‌کار به ایده آن برمی‌گردد و بقیه براساس کار تیمی درست و سازماندهی مناسب است. اگر بتوان نقش‌های مناسب را به افراد مناسب سپرد و همه را در آینده کسب‌و‌کار به نحو مطلوب ذی‌نفع کرد و از خودخواهی و تک رای بودن اجتناب کرد آنگاه می‌توان انتظار جهش‌های خوبی داشت. پس از ایجاد یک ایده باید تیم متناظر با آن تشکیل شود. تیمی متشکل از نقش‌های مختلف: بازاریاب، سرمایه‌گذار، ایده‌پرداز، مهندس، تدارکات و غیره که همگی نقش مهم و موثر در موفقیت دارند. آنها باید در زمینه اهداف و چشم‌انداز‌های کسب‌و‌کار به خوبی توجیه شده باشند و نقش موثر خود را در راه هدف به روشنی ببینند.
۳- کسی را غافلگیر نکنید: این تفکر ممکن است جذاب به نظر برسد که بخواهید بازار و مشتری را با محصول خود غافلگیر کنید. برای آن ممکن است با گروه خود ماه‌ها وقت بگذارید و تمام جزییات پروژه را در نظر بگیرید تا در زمان موردنظر از پروژه خود پرده‌برداری کنید. این‌گونه می‌خواهید هم خود هم مشتری را غافلگیر کنید. باید گفت که ریسک این روش بالا است. در واقع شما با اطمینان از موفقیت محصول خود و استقبال مشتریان در‌های بیرون را روی خود بسته و ماه‌ها به دور از مشتریان و نظرات احتمالی آنها روی پروژه خود کار می‌کنید. ممکن است یک نیاز اساسی مشتری را نادیده گرفته باشید و نقصان آن در پروژه شما تکثیر شود! غافلگیر کردن مساله‌ای است که در اکثر کسب‌و‌کارهای بومی مشاهده می‌شود. کارآفرینان تازه کار بهتر است به جای ایزوله کردن خود در کارگاه‌های کاری بخش‌هایی از فعالیت، هدف و محصول خود را برای دیگران رونمایی کنند. این‌گونه شبکه آنها تقویت شده و باعث غنای بیشتر محصول خواهد شد.
باید گفت که هیچ محصول کاملی ناگهان به وجود نمی‌آید بلکه در اثر ارتباط و بازخورد مشتریان محصولات به تدریج کامل می‌شوند. برای افزایش ضریب اطمینان موفقیت محصول بهتر است ارزش افزوده محصول شما به صورت تدریجی به بازار ارایه شود و نه به صورت ناگهانی.
روی کارکرد اساسی محصول خود تمرکز کنید و به محض آماده شدن، آن را برای استفاده مشتری ارایه و با نظرات مشتریان محصول را در مسیر بهبود قرار دهید؛ یعنی پروژه خود را به گونه‌ای بسازید که به تدریج که پیش می‌روید ارزش افزوده را تامین کند! تنوع ایجاد کنید: تنوع شما را زنده نگه می‌دارد. تنوع‌سازی در بازارهای مالی یک مساله مهم است؛ چراکه همیشه برنامه‌ها طبق پیش‌بینی پیش نمی‌رود. اصطلاح رایج آن این است: «همه تخم مرغ‌ها را در یک سبد نگذارید.» راه‌های مختلفی برای فرآیندهای خود در نظر داشته باشید. خود را به یک نفر یا یک تولید‌کننده یا توزیع‌کننده محدود نسازید. به راه‌حل‌های جایگزین فکر کنید.
یک کارآفرین در طول کسب وکار خود باید مدام پیش فرض‌ها و احتمالات خود را بازبینی کند. گاهی ممکن است ناخودآگاه برخی از عوامل احتمالی را قطعی فرض کرده و براساس آن پیش برود. ناگاه ممکن است آن عامل برآورد نشود که در آن صورت کمترین چیزی که از دست خواهد داد زمان تلف شده است. بهتر است مدام پیشامدهای مختلف را پیش‌بینی کند و برای هر کدام از آنها راه‌حلی اتخاذ
کند.
همچنین یک کارآفرین خبره هیچ‌گاه امیدوارانه به انتظار وقوع یک عامل ننشسته، بلکه سعی می‌کند به‌طور موازی از تمام راه‌حل‌های دیگر نیز بهره ببرد. او این نکته ساده و بدیهی را خوب می‌داند که «هیچ‌گاه همه چیز طبق برنامه پیش نمی‌رود» این مساله خصوصا در نظام اداری - صنعتی کشور که در حال توسعه بوده، مهم است؛ چراکه قوانین پیوسته در حال تغییر هستند و این باعث بروز انواع ناهماهنگی‌ها خواهد شد. آنچه که کارآفرین خوش‌بین ممکن است آن را نبیند.
۴- خود را جدا کنید: در ابتدا که کسب‌و‌کار را تشکیل داده‌اید مسوولیت تمام بخش‌های کسب‌و‌کار به شما برمی‌گردد و تمام تصمیمات را خود راسا اتخاذ می‌کنید. این حالتی است که در ابتدا وجود دارد، اما مهم است که به مرور به این وضعیت پایان دهید. شما باید به گونه‌ای پیش بروید که اگر برای چند هفته حضور نداشتید کسب‌و‌کار شما به روند خود ادامه دهد. این منوط به داشتن نیروهایی آموزش دیده و آگاه و دارای اختیارات مناسب است
پی نوشت:
مجموعه «ایده تا اجرا» مشتکل بر ۱۷ نوشته گام به گام است که شامل راهنمای عملی و مرحله به مرحله‌ای است تا بتوان ایده‌های موفق را پیدا کرده یا ایده خامی را که در سر دارید پرورش داده و به آن رنگ واقعیت بدهید.
info@hamfekri.com*