در حالی که ایران به عنوان یکی از دارندگان اصلی ذخایر معدنی در دنیا شناخته شده و بخش معدن به عنوان محوری اصلی در توسعه کشور تلقی می‌شود خدماتی که به فعالان این بخش داده می‌شود هیچ انطباقی با انتظاری که از آنان می‌رود، ندارد.
مهدی شکوریان، مدیرعامل شرکت مطالعات مواد معدنی زرآزما هفته گذشته در حاشیه برگزاری دومین نمایشگاه و همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری معدنی و صنایع معدنی در دیدار مهندس یدالله صادقی، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران از غرفه این شرکت خواستار بازنگری در نحوه برخورد با سرمایه‌گذاران بخش معدن و خدمات مرتبط با آن شد.
زرآزما در سال ۱۳۸۴ با مشارکت سرمایه‌گذاران استرالیایی و به کارگیری تجهیزات آزمایشگاهی پیشرفته، جذب کارشناسان توانمند ایرانی و استفاده از دانش فنی متخصصان استرالیایی با هدف ارائه خدماتی متناسب با دانش روز دنیا به فعالان معدنی در زمینه تجزیه مواد معدنی پا به عرصه حیات گذاشت.
عملکرد این واحد که انجام روندهای آنالیز و مطالعات کلیه نمونه‌های معدنی و اکتشافی در سطوح مختلف را در بر می‌گرفت خیلی زود به توسعه آن و دائر شدن شعب شرکت در شهرهای تهران، کرمان و بندرعباس منجر شد.
توجه به تعالی در زرآزما موجب شده این واحد به تنها مجموعه آزمایشگاهی در حوزه معدنی کشور تبدیل شود که هر ۶ ماه یکبار و به مدت ۴سال متوالی در دوره مقایسات ‌، ارزیابی بین المللی- بین آزمایشگاهی موسوم به Round Robin شرکت کرده و همتراز برترین آزمایشگاه‌های بین المللی قرار گیرد.
به گفته شکوریان ،در حال حاضر آزمایشگاه زرآزما از قابلیت آنالیز طیف کامل نمونه‌های معدنی و شیمیایی برخوردار است و به عنوان نمونه تجهیزات کامل آماده‌سازی آنالیز طلا به روش فایراسی(FireAssay) آنالیز فلزات پایه و کمیاب با دستگاه( ‌ ICP-OES) و آنالیز شیمی تر و تجزیه اکسیدهای اصلی و آنالیز های محیط زیستی را در اختیار دارد که در کشور کم‌نظیر و در پاره‌ای موارد بی‌نظیر است.
زرآزما به یمن برخورداری از امکانات آزمایشگاه معدنی پیشرفته و نیروهای متخصص علاوه بر اخذ تاییدیه‌های ISO۹۰۰۱:۲۰۰۸ و ISO۱۷۲۵IECعنوان آزمایشگاه معتمد سازمان ملی استاندارد و سازمان حفاظت محیط زیست، صندوق بیمه سرمایه گذاری صنایع معدنی را هم از آن خود کرده است.
این شرکت آنالیز ۱۵۰ هزار نمونه معادل ۷۰درصد آنالیز مواد معدنی کشور را در سال گذشته انجام داده است که این دستاورد با همکاری واستقبال سازمانها و شرکت های معتبر دولتی وخصوصی فعال در زمینه اکتشاف واستخراج مواد معدنی و دانشگاه های کشور مواجه شده و موفق به اخذ تائیدیه حسن عملکرد از وزارت صنعت، معدن وتجارت گردیده است. پیش بینی میشود که با برآوردهای موجود این رقم در سال جاری با ۲۰درصد پیشرفت به ۰۰۰/۱۸۰ نمونه افزایش یابد .
به رغم ارائه خدمات ارزشمندی که زرآزما به بخش معدنی کشور می‌دهد و مانع از ارسال نمونه‌های معدنی،‌ شیمیایی و زیست ‌محیطی به خارج از کشور شده که سالانه بیش از ۵ میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی به همراه آورده این شرکت همچنان به دلیل نبودن قوانین مشخص در حوزه آزمایشگاههای مواد معدنی در کشور با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کند.
اگرچه فعالیت زرآزما با بخش‌های معدن و صنعت گره خورده، نداشتن مجوز و پروانه بهره برداری صنعتی موجب شده این شرکت قادر به اخذ زمین در شهرک‌های صنعتی نباشد، برق مصرفی این واحد با تعرفه تجاری محاسبه شود و برای ترخیص ادواتی که برای به‌روز شدن، از خارج وارد می‌کند سود و عوارض گمرکی بالایی بپردازد. متاسفانه در چارت سازمانی وزارت صنعت، معدن و تجارت، آزمایشگاه که یکی از ارکان توسعه بخشهای معدنی کشور محسوب میگردد، پیش بینی نگردیده است، به طوریکه عنوان فعالیت این شرکت در جواز تاسیس "فرآوری مواد معدنی" منظور گردیده که مقوله ای بسیار متفاوت از آنالیز مواد معدنی می باشد. این مشکل بزرگ باعث شده قوانین و جایگاه مشخصی برای کار آزمایشگاه های تجزیه مواد معدنی در کشور وجود نداشته باشد و به رغم راه اندازی یک واحد صنعتی بزرگ با تولید داده به جای مقیاس تناژ قوانینی برای کار این صنایع در کشور وجود ندارد و در نتیجه از حمایت های دولت هم محروم گردند.
زرآزما در دوران مدیریت رئیس سابق سازمان صنعت، معدن وتجارت استان تهران و با حمایت‌های بی‌دریغ وی موفق شد زمینی به مساحت ۳۰۰۰ متر مربع و البته با هزینه سنگین در شهرک صنعتی پرند خریداری کند و با صرف هزینه‌ای فراوان ساختمانی به مساحت ۲۲۰۰ متر مربع را بنا نماید البته این ساخت وساز بدون دریافت حتی یک ریال وام صورت گرفته است وبهره برداری از آن هم در تاریخ مهر ماه سال ۱۳۹۱ آغاز شده است .
اکنون و در سایه توسعه شرکت که با توجه به استقبال گسترده فعالان صنعتی و معدنی شرایط جدیدی را در برابر زرآزما قرار داده راهی جز توسعه پیش‌روی مدیران این واحد باقی نمانده است که در این راستا برای احداث مجموعه جدید شرکت زرآزما که در زمینه فرآوری مواد معدنی فعالیت می نماید نیاز به توجه و حمایت دولت از بخش خصوصی در جهت توسعه کشور می باشد.
او با یادآوری این که امکان اعطای مجوزهای فعالیت صنعتی به واحدهای ها‌ی‌تک در استان تهران وجود دارد خواستار برخورداری از این مجوز است تا روند توسعه زرآزما با سرعت بیشتری پیگیری شود.
اعطای این مجوز امکان دریافت زمین از شرکت‌ شهرک‌های صنعتی، برخورداری از معافیت‌های گمرکی و دریافت تسهیلات وایجاد فضای رقابتی سالم بین شرکت های دولتی وبخش خصوصی را فراهم آورده و شرایط مطلوبی را برای ارائه خدمات بهتر به فعالان معدنی کشور هموار می‌کند.
شکوریان در عین حال با اشاره به این مطلب که وزارت متبوع باید بین شرکت های تولیدی وخدماتی تفاوت قائل نشود و چتر حمایت خود را برای واحد هایی که داده تولید میکنند نیز باز نماید، خواستار آن شد که از صندوق توسعه ملی تسهیلات ارزی وریالی در اختیار این واحد ها قرار گیرد. مهندس صادقی در این دیدار با عملکرد و مشکلات زرآزما آشنا شد و دستورات لازم برای بررسی درخواست این واحد موفق را صادر کرد.