گروه بورس_ معامله بیش از 213 میلیون برگه اوراق بهادار به ارزش تقریبی 1338میلیارد ریال در بازار روز گذشته فرابورس موجب شد تا منحنی شاخص با افزایش به سطح 879 واحد برسد. شاخص کل این بازار البته در ساعات میانی بازار با افزایش 8 واحدی تا 886 نیز بالارفته بود که در ادامه با تعدیل روبه‌رو‌ شد و در نهایت افزایش 7/1واحدی برای اولین روز کاری این هفته آیفکس رقم خورد.
نماد شرکت‌های هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه، پتروشیمی جم، پتروشیمی مارون، پتروشیمی خراسان، بانک دی و بانک گردشگری و همچنین شهرسازی و خانه‌سازی باغمیشه به ترتیب از ۲۸/۱ واحد تا تقریبا۲۱/۰ واحد بیشترین تاثیر را در بالارفتن شاخص بر عهده داشته‌اند. در همین حال نماد شرکت‌های سهامی ذوب‌آهن اصفهان، پالایش نفت لاوان، بانک سرمایه، پالایش نفت تهران، توکاریل، نفت ایرانول و پالایش نفت شیرازبه ترتیب از ۹۴/۰ واحد تا۲۲/۰ واحد شاخص را به کاهش واداشته‌اند.
بازیگران بزرگ بازار فرابورس همچنان در انتظار تعیین تکلیف نهایی نرخ خوراک پتروشیمی‌ها مانده‌اند. دیروز نیز بحث‌هایی در این زمینه در کمیسیون تلفیق مجلس پیگیری شد.نرخ خوراک ۱۸ سنتی در کنار نرخ ۱۳ سنتی هفته‌های گذشته رقم بالاتری است، اما انتظار می‌رود رقم میانگینی در این راستا برای هر مترمکعب خوراک گازی پتروشیمی‌ها در نظر گرفته شود. در بازار روز گذشته بیشترین سهام معامله شده به نماد ثباغ (شرکت شهر‌سازی و خانه‌سازی باغمیشه) اختصاص یافت. ۳۸ میلیون و ۶۲۲ هزار برگه سهم این نماد به ارزش بیش از ۱۸۰ میلیارد ریال عنوان بیشترین حجم معامله را به خود اختصاص داد. البته همین نماد بیشترین ارزش معامله بازار را نیز از آن خود کرد. نماد ذوب‌آهن اصفهان نیز در رده دوم از لحاظ هر دو متغیر (بیشترین حجم معامله و بیشترین ارزش معامله ) قرارگرفت و با ارزش معاملاتی بیش از ۱۰۰ میلیارد ریال، حدود
۲۲ میلیون سهم این شرکت دادوستد شد.
همچنین در بازار دیروز فرابورس، تقاضای خرید ۵ میلیون و ۲۴۳ هزار سهم از نماد شرکت توسعه خدمات دریایی و بندری سینا به نرخ هر سهم ۲۳ هزار و ۲۶۵ ریال ثبت شد. برای نماد بانک گردشگری هم صف خرید۳۶ میلیون و ۸۶۳ هزار سهمی تشکیل شد که این تقاضا‌ها بر نرخ ۱۹۳۰ ریالی این سهم متمرکز بود. در مقابل نماد توریل در نرخ ۱۰ هزار و ۲۱ ریال صف فروش یک میلیون و ۶۱۱ هزار سهمی داشت. در رده دوم این گروه نیز ۳۶۵ هزار سهم از نماد قچار (فرآورده‌های غذایی و قند چهارمحال) با نرخ ۶۷۳۲ ریالی صف فروش داشت.
ریسک سرمایه‌گذاری در بازار پایه فرابورس بالا است
در این بین، مدیر نظارت بر بورس‌ها و بازارهای سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به اینکه به تازگی گرایش برخی از سهامداران به سهم‌های شرکت‌های بازار پایه فرابورس افزایش یافته است، گفت: معامله سهام این شرکت‌ها ریسک بالایی دارد و سرمایه‌گذاری در این بازار، مناسب سرمایه‌داران عادی نیست.
به گزارش «سنا»، محمود‌رضا خواجه‌نصیری مدیر نظارت بر بازارها و بورس‌های سازمان بورس با بیان این مطلب گفت: شرکت‌های بازار پایه در فرابورس پذیرش نشده‌اند، بلکه به دلیل الزام تبصره ماده ۹۹ قانون برنامه پنجم توسعه، شرایط معاملات آنها در فرابورس فراهم شده است و به همین علت در فهرست نقل و انتقال این بورس درج می‌شوند. وی درباره شرایط ورود سهام این شرکت‌ها در بازار پایه گفت: برای ورود این شرکت‌ها به بازار پایه شفافیت اطلاعاتی کافی، ساختار شرکتی قابل اتکا، سوابق سود‌آوری قبلی و چشم‌انداز سودآوری در آینده در اختیار نیست و فقط بر‌اساس تکلیف قانونی سهام این شرکت‌ها در فرابورس معامله می‌شود. وی افزود: براساس مقررات موجود، شرکت‌ها می‌توانند با شفافیت کمتر هم در بازار پایه مورد معامله قرار گیرند، زیرا پذیرش نمی‌شوند به همین دلیل این موضوع باعث می‌شود فضای تصمیم گیری سرمایه‌گذاران با ابهامات زیادی روبه‌رو شود در نتیجه در فضای سرمایه‌گذاری هیچ گاه این بازار برای سرمایه‌گذاری اشخاص غیر‌حرفه‌ای و افراد ریسک‌گزیر توصیه نمی‌شود.
مدیر نظارت بر بورس‌ها و بازارهای سازمان بورس با اشاره به زیان ده بودن تعداد قابل توجهی از این شرکت‌ها خاطر نشان کرد: در بازار پایه فرابورس، شرکت‌های زیادی وجود دارند که برخی زیان‌ده یا با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو هستند، بنابراین سرمایه‌گذاری در این شرکت‌ها مستلزم آگاهی کامل از وضیعت شرکت‌هاست. به گفته وی، سازمان بورس پیشنهادهایی برای تصویب اعمال محدودیت‌هایی برای معاملات در بازار پایه، انتقال تعدادی از نمادهای بازار عادی پایه به بازار توافقی و همچنین کاهش تعداد شرکت‌های عادی پایه در حال بررسی دارد.