مدیرعامل شرکت تامین سرمایه نوین از راه‌اندازی صندوق قابل معامله شاخصی از سوی شرکت تامین سرمایه نوین و پذیره‌نویسی آن در آینده نزدیک خبر داد. به گزارش «سنا»، ولی نادی قمی ادامه داد: صندوق‌های سرمایه‌گذاری منابع جمع‌آوری شده از عموم مردم را در مجموعه‌ای از اوراق بهادار شامل سهام، اوراق مشارکت، انواع صکوک و سایر اوراق بهادار سرمایه‌گذاری کرده تا به این واسطه منافع حاصل از آنها به سرمایه‌گذاران صندوق تعلق گیرد.
وی به بازار مالی ایران اشاره کرد که در آن، این نهادها و ابزارها از جمله مفاهیم مدرن محسوب می‌شوند که عموم مردم نسبت به آنها شناخت کافی ندارند در حالی که در بازارهای مالی پیشرفته، سرمایه‌گذاری در بورس به معنای سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سرمایه‌گذاری است. وی با اشاره به عمر بیش از 90 ساله این صندوق‌ها، از مدیریت حرفه‌ای حاکم بر این صندوق‌ها و استفاده از تحلیلگران زبده در انتخاب سهام و تنوع سرمایه‌گذاری‌ها به عنوان عواملی نام برد که سبب می‌شود تا سرمایه‌گذاران با حداقل ریسک، بیشترین بازده عایدشان شود.
مدیرعامل شرکت تامین سرمایه نوین در این میان از نوپا بودن این صندوق‌ها و عدم تبلیغات جامع به عنوان مساله‌ای یاد کرد که مانع از آشنایی عموم با این صندوق‌ها شده است.
وی بهترین گزینه برای افرادی که برای سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار تخصصی ندارند یا زمان درگیر شدن با بازار را نداشته و به دنبال سرمایه‌گذاری‌های کم‌ریسک نقد شونده تحت مدیریت حرفه‌ای هستند، را صندوق‌های سرمایه‌گذاری دانست.
وی با تقسیم بندی صندوق‌های سرمایه‌گذاری، اولین گروه را شامل صندوق‌های سرمایه‌گذاری با سرمایه متغیر
(open - end fund) دانست که در اصطلاح به صندوق‌های مشترک سرمایه‌گذاری (Mutual funds) معروف هستند.
وی همچنین از صندوق‌های سرمایه‌گذاری با سرمایه بسته (Close - end funds) به عنوان گروه دوم نام برد که مشابه شرکت‌های سرمایه‌گذاری هستند.
به گفته نادی‌قمی؛ در ایران به لحاظ شناخت عموم از صندوق‌ها، این نهادهای مالی به صندوق‌های سهام (پرریسک)، صندوق‌های مختلط (متوسط ریسک) و صندوق‌های با درآمد ثابت و با تضمین یا پیش‌بینی سود (کم ریسک) طبقه‌بندی می‌شوند.
وی یادآور شد: در دهه نود میلادی با توجه به موفقیت صندوق‌های مشترک سرمایه‌گذاری و جهت بهره بردن از ویژگی‌های مثبت صندوق‌‌های با سرمایه ثابت، شرکت‌های مدیریت سرمایه، نوع جدیدی از صندوق‌ها به عنوان صندوق‌های قابل معامله (ETF) را به بازار معرفی کردند که ضمن باز بودن سرمایه، امکان معامله گواهی‌های سرمایه‌گذاری این صندوق‌ها در یک بازار ساختار یافته وجود دارد.