گشایش بزرگ در روابط خارجی

دنیای اقتصاد- عصر روز گذشته، شورای وزیران اتحادیه اروپا، قانون تحریم‌ها را براساس توافق هسته‌ای ژنو اصلاح کرد و به این ترتیب برخی از تحریم‌ها علیه ایران رسما لغو شد و «روز بلند» برنامه «اقدام مشترک ایران و ۱+۵» شب گذشته با اعلام این خبر به پایان رسید. بر این اساس «لغو برخی تحریم‌ها» از سوی اتحادیه اروپا، پاسخی به تعلیق غنی‌سازی ۲۰درصدی اورانیوم است که دیروز آغاز شد. به این ترتیب ایران اولین گام برنامه اقدام مشترک را در آخرین روز دی‌ماه برداشت و اتحادیه اروپا نیز در راستای تعهدات ژنو و در پاسخ به گام مثبت ایران جهت رفع نگرانی‌های غرب، اعلام کرد که برخی تحریم‌های وضع‌شده علیه ایران تعلیق می‌شود. در بخشی از بیانیه شورای وزیران اتحادیه اروپا درباره تعلیق برخی تحریم‌ها آمده است: «ایران قادر است نفت خام و محصولات پتروشیمی خود را انتقال دهد، همچنین اقدامات لازم برای رفع محدودیت در زمینه کشتیرانی انجام شده است.» روز بلند توافق ژنو به پایان رسید

اتحادیه اروپا برخی تحریم‌ها را رسما لغو کرد

اشتون: مذاکرات هسته‌ای با ایران از ماه فوریه سرگرفته می‌شود

مریم کاویانی

عصر روز گذشته شورای وزیران اتحادیه اروپا، قانون تحریم‌ها را براساس توافق هسته‌ای ژنو اصلاح کرد و به این ترتیب برخی از تحریم‌ها علیه ایران رسما لغو شد و «روز بلند» برنامه «اقدام مشترک ایران و ۱+۵» شب گذشته با اعلام این خبر به پایان رسید.

روزی که به واسطه فاصله زمانی ایران و آمریکا بلندترین روز برنامه اقدام مشترک نام گرفت. با حضور بازرسان آژانس بین‌المللی در تاسیسات نطنز، فردو و اراک، غنی‌سازی ۲۰ درصدی اورانیوم در ایران، به صورت داوطلبانه تعلیق شد و این خبر با تایید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در صدر اخبار جهان قرار گرفت. ایران اولین گام برنامه اقدام مشترک را در آخرین روز دی‌ماه برداشت و اتحادیه اروپا نیز در راستای تعهدات ژنو و در پاسخ به گام مثبت ایران جهت رفع نگرانی‌های غرب، اعلام کرد برخی تحریم‌های وضع شده علیه ایران تعلیق شد.

محدودیت فروش نفت خام برداشته شد

شورای وزیران اتحادیه اروپا در نشست خود که صبح دوشنبه (به وقت ژنو) برگزار شد، قانون تحریم‌ها را براساس توافق ژنو بین ایران و ۱+۵ اصلاح کرد.

به گزارش «ایسنا»، اتحادیه اروپا در چارچوب توافق هسته‌ای ژنو رسما بخشی از تحریم‌های ایران را تعلیق کرد. شورای اتحادیه اروپا در راستای اجرای برنامه اقدام مشترک توافق شده میان ایران و ۱+۵ که از روز دوشنبه به اجرا درآمده است، بخشی از تحریم‌های اعمالی علیه ایران را به مدت ۶ ماه به تعلیق درآورد. اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای رسمی اعلام کرد: «با به تعلیق درآوردن برخی از تحریم‌ها اتحادیه اروپا وظیفه خود را در اولین گام در جهت دستیابی به راه‌حل جامع برای برطرف کردن نگرانی‌های موجود درباره مساله هسته‌ای ایران برداشته است. بر اساس تصمیم روز دوشنبه، محدودیت موجود درباره بیمه و انتقال یا فروش نفت خام ایران به مشتریانش برداشته شده است. همچنین محدودیت در واردات، فروش و انتقال محصولات پتروشیمی و خدمات مرتبط با آن برداشته شد. ایران قادر است نفت خام و محصولات پتروشیمی خود را انتقال دهد همچنین اقدامات لازم برای رفع محدودیت در زمینه کشتیرانی انجام شده است.

آغاز رقیق و اکسیدسازی

بعد از انتشار خبر تعلیق غنی‌سازی ۲۰ درصد در رسانه‌های ایران، خبرگزاری رویترز خبر داد که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد: ایران براساس توافق هسته‌ای با گروه ۱+۵، غنی‌سازی اورانیوم در سطح ۲۰ درصد را به حالت تعلیق در آورد. به گزارش «ایرنا»، خبرگزاری رویترز در این باره افزود: «ایران رقیق‌سازی ذخایر اورانیوم با غنای ۲۰ درصد را نیز آغاز کرد.» محمد امیری، مدیرکل امور پادمان‌های سازمان انرژی اتمی ایران نیز دیروز گفت که غنی‌سازی ۲۰ درصدی در سایت‌های نطنز و فردو تعلیق و فرآیند اکسید کردن و رقیق‌سازی ذخیره ۱۹۶ کیلوگرمی اورانیوم ۲۰ درصد نیز آغاز شده است. بر اساس اعلام این خبر عباس عراقچی، عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران در گفت‌وگو با «ایرنا» بر لزوم اجرایی شدن تعهدات طرف غربی در مقابل تعلیق غنی‌سازی ۲۰ درصدی در ایران تاکید کرد و از متزلزل شدن ساختار تحریم‌ها با اجرای گام نخست برنامه اقدام مشترک خبر داد. او در ادامه گفت: «برداشته شدن بار روانی تحریم‌ها فضای جدیدی را در کشور ایجاد خواهد کرد.» عراقچی رفع تحریم‌های اعمال شده علیه ایران را به معنی صادرات نفت ایران در وضعیت فعلی دانست و در واکنش به اصلاح قانون تحریم‌ها اضافه کرد: «اصلاحیه قانون تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه ایران که در نشست امروز این اتحادیه بر اساس توافق ژنو به تصویب رسید، تبدیل به قانون می‌شود و برای همه لازم الاجرا است.»

فعالیت رآکتور اراک ادامه دارد

همچنین علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی صبح دیروز از ادامه غنی‌سازی اورانیوم تا ظهر دیروز خبر داد. به گزارش «ایسنا» صالحی در سخنانی در ساعات اولیه روز دوشنبه - ۳۰ دی‌ماه - در یک برنامه تلویزیونی اعلام کرد: «بر اساس توافق ژنو، قرار است سوخت رآکتور اراک به تاسیسات و محوطه رآکتور وارد نشود.» او همچنین تاکید کرد که مهم‌ترین ویژگی اجرای توافق ژنو، فرو ریختن جنبه روانی تحریم‌ها است. رئیس سازمان انرژی اتمی درباره رآکتور اراک با بیان اینکه ساخت و ساز این رآکتور ۸۰ تا ۸۵ درصد انجام شده است، گفت: «در عین حال ما نه از رآکتور اراک و نه از غنی‌سازی پنج درصدیمان عدول نکرده‌ایم و این فعالیت‌ها کماکان ادامه دارد.» بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران نیز «دوشنبه» را به‌دلیل تفاوت ساعت میان ایران و اروپا و نیز آمریکا، روز بلندی خواند. او تاکید کرد که سازمان انرژی اتمی ایران به‌صورت رسمی تا عصر اقدامات انجام شده ایران در راستای اجرای برنامه اقدام مشترک ژنو را اعلام می‌کند. امیری، مدیرکل امور پادمان‌های سازمان انرژی اتمی ایران نیز دیروز به «ایرنا» گفت که غنی‌سازی ۲۰‌درصد در سایت نطنز تعلیق و فرآیند اکسید کردن و رقیق‌سازی ذخیره ۱۹۶‌کیلوگرمی اورانیوم ۲۰‌درصد آغاز شده است.

تحریم‌ها لغو می‌شود؟

به این ترتیب هماهنگ‌کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا، لغو تحریم‌های اتحادیه اروپایی علیه ایران براساس اجرای مرحله توافق ژنو را گام مهمی برای ادامه مذاکرات هسته‌ای تا رسیدن به توافق نهایی خواند و گفت: گفت‌و‌گو‌ها در این زمینه با ایران در ماه فوریه از سر گرفته می‌شود. به گزارش «ایرنا» به نقل از خبرگزاری آلمان (د.پ.آ)، کاترین اشتون، بعد‌ازظهر دیروز پس از اجلاس وزیران امور خارجه اتحادیه اروپایی در بروکسل، گفت: «اجرای مرحله اول طرح اقدام مشترک، یک گام اولیه در راه حل و فصل نهایی موضوع هسته‌ای بود.» کاترین اشتون همچنین در اولین واکنش خود به تعلیق غنی‌سازی ۲۰ درصدی تاسیسات ایران گفت: «امروز اطلاعاتی درباره اینکه برنامه اقدام مشترک را چگونه اجرا می‌کنیم به وزیران خارجه ارائه می‌دهم. بر اساس چگونگی پیشرفت مباحث ما امروز درباره روند دستیابی به توافق جامع با ایران نیز گفت‌وگو می‌کنیم که این گام بعدی خواهد بود.»