گروه بورس کالا - طیبه شهبازی: با پایان یافتن دور جدید کاهش قیمت‌ها و پشت سر گذاشتن دو روز ریزشی، دیروز دلار و سکه در بازار تهران با افزایش بها روبه‌رو شدند. گفته می‌شود خبر باز پس‌گیری دعوت از ایران برای حضور در نشست ژنو 2 از سوی دبیر کل سازمان ملل متحد، موجب شد تا روز گذشته بازاریان به این مساله واکنش نشان دهند و دلار افزایش قیمت بگیرد و با اختلاف 20 تومانی به نسبت روز دوشنبه، به 2920 تومان برسد. این مساله باعث شد تا بر قیمت سکه‌های نقدی و آتی افزوده شود که میزان این افزایش برای سکه نقدی کمی دور از انتظار می‌نمود.
خبر حضور ایران در نشست مونترو سوئیس توانسته بود روز دوشنبه در کنار خبرهای خوش دیگر همچون آغاز لغو تحریم‌ها، بازارهای ارز و سکه را با افت چشمگیر قیمت مواجه کند. روند گذشته بازارها (حداقل تا قبل از روی کار آمدن دولت یازدهم) به گونه‌ای بود که به اخبار مهم، بیش از یک روز واکنش نشان می‌دادند و روند کاهش یا افزایش قیمت‌ها کمی به طول می‌انجامید؛ اما حالا بازار به سرعت مسیر عوض می‌کند به نحوی که با وجود اهمیت مسائل روی داده در روز ۳۰ دی ماه، بازار سکه و ارز که چندین ماه است واکنش‌های هیجانی شدید را تجربه نکرده، دیروز شاهد افزایش بها بود. البته ورود تقاضا برای دلار - که به نظر می‌رسید کف قیمتی خود را می‌آزماید - هم در بالا رفتن قیمت این ارز در روز گذشته بی تاثیر نبود. مساله تقاضا البته در مورد سکه چندان صدق نمی‌کند چراکه دید مردم به طلا و سکه - پس از تداوم ریزش‌های پیاپی در چند ماه اخیر - بد شده و از طرفی کاهش قیمت جهانی طلا هم در این مورد اثرگذار بوده است. از طرفی روز گذشته قائم‌مقام بانک مرکزی در گفت‌و‌گو با «ایسنا»، از کاهش نرخ ارز طی روزها و ماه‌های آینده به دلیل گشایش‌های ارزی ایجاد شده خبر داد و گفت: ۲/۴ میلیارد دلار از دارایی‌های بلوکه شده ایران طی دوره زمانی شش ماهه از طریق حساب‌های بانک مرکزی وارد کشور می‌شود که اتفاق بزرگی برای کشور به حساب می‌آید. کمیجانی توافقات صورت گرفته را اتفاق بزرگی برای کشور دانست و خاطر‌نشان کرد: روند رو به بهبود است و در نتیجه توجیه بسیار بالایی برای تداوم خوش‌بینی وجود دارد. وی همچنین با اشاره به اینکه نرخ ارز را عرضه و تقاضا در بازار تعیین می‌کند، گفت: با توجه به گشایش‌های ایجاد شده طبیعی است که انتظار داشته باشیم نرخ ارز به سمت کاهش تغییر کند. به این ترتیب برخی کارشناسان بازار ارز بر این باورند که این اظهارات تا حدودی جلوی افزایش بهای دلار را گرفت؛ چراکه این امکان وجود داشت که قیمت این ارز مهم روز گذشته به دلیل سیگنال‌های منفی به بازار، با افزایش بیشتری مواجه شود. به علاوه یوسفیان از اعضای کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی معتقد است که کاهش قیمت دلار و افزایش ارزش پولی ملی، افت جزئی قیمت نفت و کاهش نرخ تورم، رهاورد اصلی توافقات ژنو است. در همین راستا روز دوشنبه، شاهد تقویت ارزش ریال ایران در برابر ارزهای مهم خارجی در بازار آزاد بودیم.
روز دوشنبه دفتر مطبوعاتی شورای اتحادیه اروپا با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که این اتحادیه به عنوان بخشی از آغاز اجرای برنامه اقدام مشترک، برخی تحریم‌های مشخص اعمالی بر تهران را تعلیق کرده است. به این ترتیب ممنوعیت تامین پوشش بیمه‌ای و حمل‌ونقل مرتبط با فروش نفت خام ایران به خریداران کنونی، ممنوعیت علیه واردات، خرید یا حمل و نقل محصولات پتروشیمی ایرانی و خدمات مرتبط تعلیق شد. همچنین به‌منظور ایجاد امکان برای حمل و نقل نفت خام ایرانی و محصولات پتروشیمی، ممنوعیت علیه تامین کشتی نیز در کنار ممنوعیت تجارت طلا و فلزات گرانبها با دولت ایران‌، نهادهای عمومی آن و بانک مرکزی ایران نیز معلق شد. از طرفی همان‌گونه که در برنامه اقدام مشترک پیش‌بینی شده است، آستانه نقل و انتقال مالی مجاز از ایران برای تسهیل تجارت مشروع با آن به میزان ده برابر افزایش یافت.
پس از کاهش قیمت‌های روز دوشنبه به دنبال اخبار خوش، آنچه بازار قراردادهای آتی سکه روز گذشته تجربه کرد، در ابتدا کمی کاهش قیمت در سررسیدها (به جز سررسید اسفند) بود اما در ادامه با آمدن قیمت‌های نقدی، سکه‌های آتی هم افزایش بها گرفتند. سکه‌های نقدی روز گذشته از همان آغاز دادوستدها با روند صعودی قیمت روبه رو بودند. افزایش تدریجی بهای این سکه‌ها به گونه‌ای بود که تا میانه روز به ۱۳ هزار تومان هم رسید. پیش از این آخرین باری که سکه نقدی با چنین افزایشی رو به رو شده بود هشتم دی ماه بود که افزایش ۱۱ هزار تومانی داشت. در این روز بهای دلار با افزایش به ۳۰۲۵ تومان رسید؛ در حالی که روز قبل از آن، رقم ۲۹۸۵ تومان را ثبت کرده بود. سکه‌های آتی اما در بیشترین افزایش قیمت روز گذشته، ۵۰۰۰ تومان صعود کردند که البته این میزان برای نزدیک ترین سررسید این بازار (سکه بهمن) بود که بیشترین میزان نوسان را هم برای دیروز به ثبت رساند. صعود اندک قیمت سکه‌های بازار قراردادهای آتی در این روز بسیار کند پیش می‌رفت و در ادامه هم کمی تعدیل شد. این همه در شرایطی بود که روند حرکتی طلا در بازارهای بین‌المللی با کاهش قیمت همراه بود. نوسانات روز گذشته این فلز گرانبها در بازار لندن و نیویورک - به جز ابتدای معاملات - زیر سطح قیمتی ثبت شده برای روز دوشنبه بود. در این روز کمینه و بیشینه قیمت طلا - تا ساعت ۱۶:۰۰ به وقت تهران - ۱۲۴۷ و ۱۲۵۷ دلار و قیمت نهایی روز دوشنبه هم ۱۲۵۴ دلار بود. از طرفی به گزارش سایت طلا، انتشار بیانیه سیاست پولی ژاپن، میزان رشد اقتصادی چین، نرخ بیکاری انگلیس، فعالیت‌های کارخانه‌ای اروپا و میزان مدعیان اولیه درخواست بیمه بیکاری آمریکا، از مهم‌ترین شاخص‌های اقتصادی جهان در هفته جاری میلادی هستند که برخی اعلام شده و سرمایه گذاران بازار طلا در انتظار انتشار باقی این آمارها از جمله انتشار بیانیه سیاست پولی ژاپن در روز چهارشنبه و شاخص خرید مدیران کارخانه‌ای کشورهای چین، فرانسه، آلمان، اروپا و کانادا در روز پنج‌شنبه و نیز شاخص خالص قیمت مصرف کنندگان کانادا در روز جمعه هستند. از سوی دیگر، برخی تحلیلگران غربی معتقدند که انتظاری مبنی بر اینکه با لغو تحریم‌ها بر ضد ایران، تحول بزرگی در بازار جهانی طلا به وجود آید وجود ندارد و تقاضای طلا در شرایط کنونی بیشتر تحت تاثیر تقاضای هند و چین است و تحولات این کشورها می‌تواند تاثیر زیادی بر قیمت طلا داشته باشد. در چنین شرایطی، روز گذشته در بازار آتی سکه شاهد افزایش تعداد موقعیت‌های باز بودیم و بر تعداد خریداران و فروشندگان جدید کمی افزوده شده بود؛ در حالی که روز دوشنبه تعداد فروشندگان بیشتر بود. این نشان می‌داد که فعالان این بازار دوباره در حال جهت‌گیری هستند.

ترمز کاهش قیمت‌ها کشیده شد

ترمز کاهش قیمت‌ها کشیده شد

ترمز کاهش قیمت‌ها کشیده شد

ترمز کاهش قیمت‌ها کشیده شد