گروه بورس کالا - طیبه شهبازی: روند افزایش قیمت در بازارهای ارز و سکه در حالی روز گذشته هم ادامه پیدا کرد که در مقایسه با رفتارهای چند ماه گذشته این بازارها، پیش‌بینی رسیدن به تعادل و ثبات قبلی، محتمل‌تر به نظر می‌رسید. با این وجود روز گذشته بر قیمت دلار، سکه نقدی و آتی افزوده شد. این در شرایطی بود که در این روز روند حرکتی اونس طلا در بازارهای جهانی متفاوت بود. دیروز با آغاز به کار بازار قراردادهای آتی سکه طلا در ساعت ۱۰:۳۰ صبح، شاهد افزایش محدود بها در اغلب سررسیدها (به غیر از دو سررسید اردیبهشت و تیر) بودیم. با شروع معاملات در بازار نقدی سکه، وقتی سکه تمام بهار طرح جدید هم با صعود قیمت به نسبت بهای روز سه شنبه مواجه شد، سررسیدهای آتی کمی بر شدت افزایش بها افزودند. در این میان بیشترین افزایش و بیشترین نوسان قیمتی باز هم مربوط به نزدیک‌ترین سررسید این بازار بود. در آغاز دادوستدهای روز چهارشنبه سکه نقدی به میزان ۵۰۰۰ تومان افزایش بها گرفت اما به تدریج این میزان به حدود ۱۰ هزار تومان رسید.

در همان زمان، تغییرات قیمتی سررسیدهای آتی سکه بین ۳۰۰۰ تا ۹۰۰۰ تومان بود و سررسیدهای دور هم افزایش قیمت گرفته بودند. این افزایش قیمت‌ها برای ارز و سکه، پس از دو روز ریزشی (۲۸ و ۳۰ دی به دلیل اخبار مهم توافق ژنو و رفع تحریم‌ها) آغاز شده است. در همین حال، روز گذشته رئیس اتحادیه کشوری طلا و جواهر از واقعی بودن قیمت طلا و سکه در حال حاضر خبر داد و گفت: قیمت‌ها به میزان حداقلی خود رسیده‌اند. کشتی‌آرای با تاکید بر واقعی بودن قیمت‌ها در ادامه افزود: اکنون قیمت‌ها هیجانی نبوده و تغییر قیمت‌ها بی علت و دارای حباب نخواهد بود. وی از تعادل حجم عرضه و تقاضا خبر داد و گفت: مصرف‌کنندگان واقعی برای رفع نیاز به بازار ورود می‌کنند و دیگر خبری از افراد سرمایه گذار در بازار طلا و سکه نیست. کشتی آرای بر این باور است که حجم خرید و بازار به سمت رونق طبیعی خود پیش خواهد رفت و این موضوع به دلیل نزدیکی به ایام عید نوروز و مراسم‌های مختلف است؛ او همچنین به اعتماد تولیدکنندگان طلا به بازار اشاره کرد و گفت: تولید در زمان فعلی بدون ضرر است و طالب واقعی خود را دارد.

با مقایسه نمودارهای تغییرات قیمتی اونس طلا و سکه نقدی، به عدم تبعیت بازار سکه داخلی از نوسانات طلای جهانی در یک هفته اخیر پی می‌بریم. در حالی که بهای جهانی طلا از تاریخ ۲۵ دی ماه رو به افزایش گذاشته است، سکه در بازار نقدی جهت عکس را پیموده تا بیش از طلا، به تحرکات قیمتی دلار و رویدادهای سیاسی و مهم این روزها توجه کند و پس از آن هم از ۳۰ بهمن به بعد باز هم جهت حرکت این دو بازار خلاف هم است. در حالی که طلای جهانی تحت تاثیر گمانه‌زنی‌ها از نشست هفته آینده فدرال رزرو آمریکا و پیش‌بینی کاهش مجدد میزان خرید اوراق قرضه از سوی این بانک، طی روزهای اخیر با افت قیمت رو‌به‌رو شده، سکه طلا ترجیح داده بر قیمت بیفزاید. یکی از دلایل افزایش بهای ارز و سکه، ورود حجمی از تقاضا به این بازارها در پی این باور که قیمت‌های ۳۰ دی کف قیمت بوده‌اند، صورت گرفته است.

این تقاضا در شرایطی وارد بازار شده که قائم‌مقام بانک مرکزی از کاهش نرخ دلار برای هفته‌ها و ماه‌های پیش رو خبر داده و دلیل آن را آزادشدن دارایی‌های ایران و ورود حجم بالایی ارز به کشور عنوان کرده بود. در همین راستا برخی کارشناسان اقتصادی بر این باورند که این مساله نباید منجر به کاهش هیجانی بهای دلار در بازار آزاد شود و بر لزوم تدوین یک سیاست اصولی برای مدیریت ارز و قیمت آن در کشور تاکید می‌کنند.

از طرفی بین روزهای ۲۱ تا ۳۰ دی ماه، به دلیل تشدید جو خوش‌بینی بازارها به رویدادهای پیش‌رو، از قیمت سکه نقدی بیش از ۳۳ هزار تومان کاسته شده و حالا بازار در حال جبران این ریزش است. در همین مدت زمان، سکه سررسید بهمن بازار آتی هم دقیقا به همین میزان بهای خود را از دست داده است. در مورد افزایش قیمت‌ها نیز، سکه نقدی از ۳۰ دی تا روز گذشته ۱۱ هزار تومان از این ریزش را جبران کرده و سکه بهمن آتی هم در این فاصله ۱۰ هزار تومان بر قیمت خود افزوده است.

در همین حال روز گذشته اختلاف بهای نزدیک‌ترین و دورترین سررسیدهای آتی به حدود ۴۳ هزار تومان می‌رسید. این اختلاف بین دورترین سررسید آتی با سکه نقدی، ۴۳ هزار تومان بود. این تفاوت در روز ۲۲ دی ماه به ۷۵ هزار تومان می‌رسید که تفاوت کمی برای ۶ ماه به نظر می‌رسید و حالا این تفاوت قیمت برای پنج ماه به کمتر از ۵۰ هزار تومان رسیده است که نشان از کاهش اختلاف قیمتی بین سررسیدهای آتی سکه دارد.

افزایش قیمت روز گذشته ارز و سکه در حالی صورت گرفت که نشست ژنو ۲ برای حل بحران سوریه بدون حضور ایران در مونترو سوئیس آغاز شد. واکنش به این مساله را البته این بازارها روز سه‌شنبه نشان داده بودند. معامله‌گران سکه در روزهای پیش رو منتظر اخبار خاص سیاسی از جنس خبرهای چند روز گذشته نیستند، بنابراین این احتمال وجود دارد که در روزهای پیش رو دوباره شاهد چرخش بازارهای داخلی به سوی بازار جهانی طلا و تاثیرپذیری سکه‌های نقدی و آتی از نوسانات اونس طلا باشیم.

نافرمانی سکه از اونس طلا

نافرمانی سکه از اونس طلا

نافرمانی سکه از اونس طلا

نافرمانی سکه از اونس طلا