کلید روحانی دروازه‌های نفت را باز کرد
وزیر نفت با اشاره به مذاکره اخیر خود با شرکت‌های بزرگ نفتی در حاشیه اجلاس داووس، از اعمال نظر خارجی‌ها در اصلاح قراردادهای نفتی ایران خبر داد و گفت: پروژه‌های نفت و گاز کشور با بهبود بیشتر فضای سیاسی اجرایی می‌شود.
به گزارش خبرگزاری مهر، بیژن زنگنه در تشریح نتایج نفتی حضور جمهوری اسلامی ایران در چهل و چهارمین اجلاس داووس، گفت: حضور ایران در این گردهمایی بین‌المللی با واکنش شرکت‌های بزرگ نفتی و گازی جهان روبه‌رو شده است.
وزیر نفت با اعلام اینکه در حاشیه اجلاس داووس با عالی‌ترین مقامات تعدادی از شرکت‌های بزرگ نفت و گاز جهان دیدار و گفت‌وگو کرده‌ است، تصریح کرد: برخی از شرکت‌های بزرگ نفتی علاقه‌مند به بازگشت و مشارکت در صنایع نفت و گاز ایران هستند.
این عضو کابینه دولت تدبیر و امید با یادآوری اینکه بازگشت شرکت‌های نفتی به ایران زمان بر است، اظهار کرد: پروژه‌های نفت و گاز کشور با بهبود بیشتر فضای سیاسی اجرایی می‌شود. این مقام مسوول‌ همچنین درخصوص آخرین وضعیت تدوین نسل جدید قراردادهای توسعه بخش بالادستی صنعت نفت ایران، توضیح داد: از حدود ۴ ماه گذشته تاکنون کارگروهی بررسی قراردادهای نفتی ایران را به منظور شناسایی نقاط قوت و ضعف و ساختار قبلی و بیع متقابل، آغاز کرده است.
وی با بیان اینکه هم‌اکنون در سطح منطقه خاورمیانه مدل‌های جدیدی از قراردادهای نفتی ملاک عمل قرار گرفته است، تبیین کرد: در حال مذاکره با شرکت‌های نفتی هستیم تا نظرات آنها نیز برای اصلاح قراردادهای نفتی در نظر گرفته شود.
وزیر نفت مهم‌ترین ویژگی اصلاح قراردادهای نفتی را رعایت شرایط «برد-برد» عنوان کرد و افزود: تلاش می‌شود مدل جدید قراردادی، جذابیت کافی برای شرکت‌های نفتی را نیز داشته باشد.
زنگنه با تاکید بر اینکه پیش‌بینی می‌شود تا یک ماه آینده پیشنهاد اولیه مدل قراردادی جدید آماده و این مدل مورد ارزیابی کارشناسی شده‌ای قرار بگیرد، یادآور شد: همچنین اجلاس دیگری هم در لندن برگزار خواهد شد و بعد از نهایی شدن آن در دولت، عملیاتی خواهد شد.
سفر مدیران توتال و انی به تهران
در این میان خبرگزاری رویترز روز گذشته طی گزارشی از صف کشیدن شرکت‌های نفتی غرب برای از سرگیری فعالیت در ایران خبر داد و نوشت: در هفته‌های گذشته مدیران شرکت‌هایی مثل توتال فرانسه، ‌انی و ساراس ایتالیا به ایران سفر کرده اند.
به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از رویترز، شرکت‌های بزرگ نفتی اروپا برای ملاقات با مقامات ایرانی صف کشیده‌اند و با پیش‌بینی لغو کامل تحریم‌های غرب، برای شروع همکاری مجدد با تهران در حال رقابت با یکدیگر هستند.
یک مقام ارشد نفتی ایران به رویترز گفت: «همه در حال آماده شدن برای مذاکرات جدی با ایران طی مدت باقیمانده تا لغو تحریم‌ها هستند.»
قراردادهای نفتی ایران جذاب‌تر می‌شوند
در این میان رئیس شرکت نفتی توتال گفت: ایران قصد دارد برای توسعه میادین نفت و گاز طبیعی خود پس از لغو تحریم‌ها، قرار‌داد‌های بهتری را به شرکت‌های نفتی خارجی پیشنهاد دهد.
کریستف دومارژری، رئیس اجرایی شرکت نفتی توتال فرانسه در مصاحبه با شبکه بلومبرگ گفت: قرار‌داد‌ها بسیار جذاب‌تر از قبل خواهند بود.
وی افزود: توتال به عنوان سومین شرکت نفتی بزرگ اروپا که فعالیت در میدان گازی پارس جنوبی را در سال ۲۰۰۹ در راستای تشدید تحریم‌های آمریکا متوقف کرد، هیچ امتیاز مشخصی برای از سرگیری فعالیت روی پروژه‌های قبلی ندارد.
رئیس توتال گفت: پروژه‌های ما در ایران زمانی که آنجا را ترک کردیم تمام شده بود. دومارژری گفت: ایرانی‌ها در حاشیه اجلاس داووس گفتند ما مقادیر زیادی نفت و گاز داریم و به مهارت مدیریتی و فناوری شما احتیاج داریم و واقعا پول شما را نمی‌خواهیم. اولویت‌های ایران شامل توسعه میدان پارس جنوبی که توتال برای افزایش ظرفیت آن فعالیت کرده و توسعه میادین پیر برای افزایش تولید است.
مدیر عامل شرکت توتال خاطرنشان کرد: این حقیقت که آنها می‌گویند آماده باشید تا کار خود را شروع کنید به معنای این است که آنها آماده پیشرفت در مذاکرات سیاسی هستند، زیرا در غیر این‌صورت دلیلی ندارد که به ما بگویند آماده باشید.