خطای دلالان و هماهنگی صرافان
گروه بازار پول- راسته استانبول دومین روز کاری هفته را با سه ویژگی متفاوت شروع کرد: کاهش فاصله بین نرخ خرید و فروش، هماهنگی صرافان در قیمت‌گذاری دلار و یورو و خطای دلالان در پیش‌بینی ادامه کار بازار سه ویژگی بارز بازار روز گذشته بودند.
بر اساس گزارش میدانی «دنیای اقتصاد»، بازار ارز داخلی، پس از نوسانات شدید هفته گذشته، یکبار دیگر شاهد هماهنگی صرافی‌ها در قیمت‌گذاری بود. البته در ادامه، قیمت دلار قدری کاهش یافت و باعث شد که انطباق کامل قیمت دلار روی تابلو صرافی‌های مختلف قدری به هم بخورد. در نهایت کاهش قیمت دلار، قیمت این ارز را به مقادیر پیش از شروع دی ماه خود رساند. طلای جهانی به‌دلیل تعطیلی آخر هفته بازارهای جهانی، دیروز تغییر قیمت نداد. قیمت سکه در بازار داخل نیز تغییر چندانی نکرد و بازار طلای داخل همچنان به روند اونس جهانی نظر دارد.
بازار ارز
صرافی‌های بازار تهران، دیروز صبح کار خود را با قیمت‌گذاری هماهنگ در خصوص نرخ دلار و یورو شروع کرده بودند. بر این اساس قیمت دلار روی تابلوی عمده صرافی‌ها در شروع کار ۲ هزار و ۹۵۵ تومان و نرخ یورو ۴ هزار و ۴۰ تومان ثبت شده بود. کارشناسان اقتصادی این هماهنگی را نشانی از بازگشت ثبات به بازار تعبیر می‌کنند. کاهش فاصله بین نرخ خرید و فروش دلار از ۲۰ تومان به ۱۵ تومان نیز می‌تواند، موید این ادعا باشد. البته قیمت دلار و یورو در ادامه قدری کاهش یافت. نرخ دلار پس از گذشت ساعاتی به ۲ هزار و ۹۴۵ تومان رسید، این درست همان قیمتی است که پیش از شروع دی‌ ماه، در آخرین روزهای آذر، بازاری‌ها در خصوص آن به توافق رسیده بودند. در آن زمان کاهش تدریجی و مرتبه به مرتبه قیمت دلار باعث شده بود که بازاری‌ها با هماهنگی نسبتا زیاد، نرخ دلار خود را ۲ هزار و ۹۴۵ تومان در نظر بگیرند. تا اینکه در ادامه، وقوع رویدادهایی باعث شد که روند حرکت قیمت ارز برای چند هفته معکوس شود. در حال حاضر، بازار ارز نوسانات شدید هفته گذشته را پشت سر گذاشته و به اعتقاد صرافان در حال بازیافتن ثبات پیشین و هماهنگی قیمتی بین صرافی‌ها است.
در ساعات اولیه باز شدن بازار، قیمت‌هایی که دلالان خرد در اجتماع کوچک؛ ولی پرشورشان، برای خرید دلار پیشنهاد می‌دادند، حاکی از آن بود که این افراد اعتقادی به کاهش نرخ این ارز در روزهای آتی نداشتند. عده زیادی از دلالان تمایل داشتند که مقداری دلار به قیمت ۲ هزار و ۹۵۲ تومان بخرند. بر این اساس پیش‌بینی این افراد، باید مبتنی‌بر افزایش قیمت دلار در روزهای آتی بوده باشد. این در حالی است که قیمت دلار در ادامه روز از رقم پیشنهادی این افراد، پایین‌تر آمد. این مساله نشان‌دهنده ناتوانی دلالان از پیش‌بینی روند بازار بوده و به ادعاهای مبتنی‌بر کمرنگ‌شدن سفته‌بازی در بازار داخل استناد می‌بخشد. به هر روی روند حرکت نرخ ارز در بازار داخل نشان داده است که این بازار بیش از هر چیز به مذاکرات هسته‌ای، لغو تحریم‌ها، گسترش روابط اقتصادی و ورود و خروج ارز حساس است. اظهارات برخی از سران اقتصادی کشور نیز تمایل آنها به عملکرد طبیعی بازار را که مبتنی‌بر مشخص شدن قیمت‌ها به وسیله عرضه و تقاضا است، تایید می‌کند. رئیس کل بانک مرکزی از اختصاص
۳۱ میلیارد دلار ارز مبادله‌ای از ابتدای سال جاری به واحدهای تولیدی خبر داد و گفت: «نرخ ۲۶۵۰ تومان قیمت دلار مبادله‌ای در سال آینده نخواهد بود، آنچه در بودجه می‌آید به عنوان پیش‌بینی و متوسط نرخ ارز برای سال آینده است‌. این مصوبه فقط به مفهوم این است که متوسط نرخ دلار در سال آینده، ۲۶۵۰ تومان خواهد بود. اما باید توجه داشت که نرخ ارز با توجه به شرایط اقتصادی و میزان عرضه و تقاضا تعیین خواهد شد». اظهارات «سیف» با اینکه درخصوص نرخ رسمی ارز مطرح شده است، نشان می‌دهد که وی معتقد است نرخ ارز را سطح عرضه و تقاضا تعیین می‌کند، نه یک نهاد خاص.
روند روزهای آتی طلای جهانی
دیروز به‌دلیل تعطیلی آخر هفته بازارهای جهانی نرخ اونس تغییر نکرد ولی این امر باعث توقف اظهارنظر در مورد گذشته و آینده فلز زردرنگ نشد. روز جمعه، اونس برای پنجمین مرتبه متوالی، هفته‌ای با افزایش قیمت را پشت سر گذاشت. رشد قیمت این فلز در هفته گذشته، بهترین عملکرد قیمتی آن در ۱۶ ماه اخیر، به شمار می‌رود. در روزهای اخیر، انتشار آمارهای اقتصادی ضعیف از آمریکا به‌همراه تضعیف دلار در مقابل ارزهای مهم جهان، باعث شد که نگرانی بازار طلا از تصمیمات جلسه روز سه‌شنبه و چهارشنبه هفته جاری «فدرال رزرو» کاهش یافته و قیمت این فلز گرانبها افزایش یابد. برخی از تحلیلگران اقتصادی بر این باورند که بهای اونس جهانی طلا، طی سه ماهه نخست سال ۲۰۱۴ میلادی، روند صعودی را دنبال خواهد کرد. آنها معتقدند که قبل از پایان سه ماهه نخست سال، هر اونس طلا با قیمت‌هایی بالای ۱۱۸۵ دلار خرید و فروش می‌شود و در ادامه بهای هر اونس طلا باز هم افزایش یافته و به ۱۳۳۰ دلار خواهد رسید، البته همه پیش‌بینی‌ها، در خصوص آینده طلا مثبت نیستند و بعضی از کارشناسان اقتصادی معتقدند که فلز گرانبها، امسال هم درنهایت با افت قیمت مواجه خواهد شد. به هر روی در حال حاضر، عمده پیش‌بینی‌ها از تقویت طلا در کوتاه‌مدت حکایت دارند. اعتصاب کارگران پلاتین آفریقای جنوبی نیز در هفته‌های اخیر مانند عاملی بازدارنده در مقابل افت قیمت طلا عمل کرده است. بر این اساس بازار نگران است که اعتصاب کارگران معادن پلاتین، گسترش یافته و معادن شرکت‌های تولیدکننده طلا را نیز تحت‌تاثیر قرار دهد. در نتیجه، احتمال کاهش عرضه فلز زرد رنگ مانند مانعی در مقابل افت قیمت آن عمل کرده و تقویت بیشتر آن را نیز موجب شده است. به هر روی عوامل اصلی که برای تقویت طلا در روزهای اخیر عنوان می‌شود، عبارت هستند از کاهش شاخص‌های سهام، افزایش اعتماد سرمایه‌گذاران به فلز زردرنگ، افزایش تقاضای فیزیکی طلا از سوی کشورهای آسیایی و تضعیف دلار. بخش قابل‌توجهی از افزایش تقاضا از سوی بازارهای آسیایی نیز به چین مربوط می‌شود. فرا رسیدن سال نو چینی‌ها باعث شده که تقاضای طلا در این کشور زیاد شود. چین در حال حاضر، جای هندوستان را گرفته و به بزرگ‌ترین مصرف‌کننده طلا و جواهرات در جهان تبدیل شده است. به‌علاوه این کشور بزرگ‌ترین تولیدکننده طلا نیز محسوب می‌شود. بخش قابل‌توجهی از تقاضای طلای چینی‌ها به سکه‌های طلای پاندا مربوط می‌شود و این امر ارتباط افزایش تقاضای طلا از سوی آسیا، فرا رسیدن سال نو چینی‌ها و علاقه سنتی چینی‌ها را به طلا نشان می‌دهد. به هر روی، عمده کارشناسان اقتصادی به تقویت طلا در روزهای آینده نظر داده‌اند و نظر سنجی اخیر «کیتکو نیوز» نیز این مساله را تایید می‌کند. در حال حاضر، سرمایه‌گذاران بین‌المللی و تحلیلگران بازار به نشست این هفته فدرال رزرو نظر دارند و معتقدند که تصمیمات این نهاد تاثیر زیادی بر روند قیمت طلا خواهد داشت.
بازار سکه
قیمت انواع سکه که تحت‌تاثیر تقویت طلای جهانی و رشد نسبی نرخ ارز، در اولین روز هفته جاری قدری افزایش یافته بود، دیروز تغییر چندانی نکرد. بازار سکه چند هفته‌ای است که با رکود مواجه است و عدم افت جدی قیمت سکه درحالی‌که نرخ اونس جهانی ثابت بود، از سوی بازاری‌ها به نشانه‌ای مثبت تعبیر شد. در بازار بورس نیز ۱۳۳ میلیارد تومان سکه در قالب قراردادهای آتی معامله شد. بازاری‌ها امیدوارند که بازار سکه با افزایش قیمت اونس جهانی، دوباره رونق بگیرد. از این رو سرمایه‌گذاران داخلی نیز به نشست روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه سران بانک مرکزی آمریکا نظر دارند تا تصویری از آینده طلا در داخل و خارج از کشور به دست آورند.