گروه بورس کالا - طیبه شهبازی: پس از اینکه بازارهای ارز و سکه داخلی در طول دو هفته گذشته نشان دادند که مسائل و رویدادهای سیاسی مهم مثل آغاز لغو تحریم‌ها بر ضد ایران و نتایج مثبت مذاکرات ژنو، بیش از روند حرکتی اونس طلا برایشان اهمیت دارد، انتظار می‌رفت با کمرنگ شدن اثرات این‌گونه اخبار، شاهد رویگردانی بازار طلا و سکه به سمت مسیر اونس طلا باشیم. این انتظار البته برای شنبه هفته گذشته به نتیجه رسید و به دلیل صعود مهم طلا به بالای 1270 دلار در معاملات روز جمعه (4 بهمن)، بر قیمت سکه در این روز،افزوده شد.
البته برخی فعالان بازار طلا بر این باورند که صحبت‌های وزیر امورخارجه آمریکا در روز جمعه پیرامون وجود گزینه نظامی علیه ایران در صورت عدم پایبندی این کشور به توافقات صورت گرفته در ژنو، هم بر متشنج شدن بازار تهران و صعود ارز و سکه روز شنبه بی‌تاثیر نبوده است. در این روز قیمت دلار با افزایش ۱۰ تومانی به ۲۹۵۰ تومان رسید و سکه تمام بهار آزادی هم ۱۱ هزار تومان افزایش قیمت گرفت.
سررسیدهای بازار آتی سکه هم در این روز به تبع دلار و سکه نقدی بر قیمت‌ها افزوند تا جایی که افزایش قیمت به بالای یک درصد و گاهی نزدیک به دو درصد رسید. این روند برای سکه در روز یکشنبه هم تکرار شد با این تفاوت که در این روز در میانه معاملات مسیر حرکت قیمت‌ها تغییر کرد تا در نهایت بازارهای نقدی و آتی سکه با کاهش قیمت به کار خود پایان دهند. البته قیمت‌های نهایی با بهای روز شنبه تفاوت چندانی نداشت؛ اما نکته اینجا بود که سکه نقدی در این روز حباب منفی گرفته و آتی سکه هم اختلاف سررسیدها را کم کرده بود.
دلار هم با وجود همه اخبار خوش روزهای پیش از آن، در حدود ۲۹۵۰ تومان معامله می‌شد که تفاوت قابل ملاحظه‌ای به نسبت هفته پیش از آن نشان نمی‌داد؛ اما با این وجود جو خوش‌بینی هنوز ادامه دارد و تقاضای سرمایه‌گذاری برای ارز و سکه وارد بازار نمی‌شود. در این میان کسانی که بر صعود اونس طلا برای ماه‌های پیش رو امید دارند بر این باورند که فلز زرد دوباره سکه را با خود بالا خواهد کشید تا جایی که مجددا سرمایه‌ها به بازار ارز و سکه بازگردد و باز هم شاهد حضور سفته بازان در این بازارها باشیم. از طرفی تجربه نشان داده که دادوستد سکه زیر قیمت جهانی طلا دوام چندانی نخواهد داشت و این امیدواری وجود داشت که در روزهای پایانی هفته گذشته شاهد اصلاح این روند باشیم که البته نوسان اونس طلا در جهت کاهش قیمت نگذاشت این انتظار برآورده شود.
روز دوشنبه گذشته با آغاز به کار بازارهای بین‌المللی و شروع دادوستدهای طلا، در ساعات ابتدایی معاملات، بر قیمت این فلز افزوده شد تا جایی که به رقم ۱۲۷۹ دلار هم رسید. تا میانه این روز کمترین و بیشترین قیمت طلا به ترتیب ۱۲۶۳ و ۱۲۷۹ دلار بود که اختلاف ۱۶ دلاری را نشان می‌داد. به این ترتیب با تاثیرپذیری بازارهای داخلی از اونس طلا، روز دوشنبه شاهد افزایش نوسانات بازار سکه - البته در دامنه محدود - بودیم. در این روز قیمت سکه بین ۵۰۰ تا ۵۰۰۰ تومان بالا و پایین می‌شد که بر قیمت دلار هم به میزان اندکی افزوده شد. در ادامه معاملات جهانی طلا اما قیمت این فلز به تدریج رو به کاهش گذاشت تا در نهایت با کاهش ۱۳ دلاری به نسبت قیمت روز جمعه، به ۱۲۵۷ دلار رسید. یکی از مهم‌ترین دلایل این امر گمانه‌زنی‌های قوی پیرامون کاهش ۱۰ میلیارد دلار دیگر از میزان خرید اوراق قرضه توسط فدرال رزرو آمریکا بود.
سکه‌های آتی روز دوشنبه در هر دو محدوده مثبت و منفی نوسان داشتند. در ابتدا شاهد کاهش قیمت این سکه‌ها به نسبت روز یکشنبه بودیم اما به تدریج دو سررسید نزدیک این بازار افزایش بها گرفتند و کمی بعد دوباره با سایر سررسیدها هم مسیر شدند. در نهایت سررسیدهای آتی در این روز با کاهش قیمت کمتر از یک درصد از بازار خداحافظی کردند. گفتنی است حجم قراردادهای معامله شده سررسیدهای جاری سکه آتی همچنان بسیار محدود و غالبا روزانه کمتر از ۳۰۰۰ قرارداد است.
روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه هفته گذشته از این جهت دارای اهمیت بودند که قرار بود بانک مرکزی آمریکا در پی انتشار بیانیه‌ای در پایان نشست دو روزه خود خبر از تصمیم نهایی پیرامون کاهش خرید اوراق قرضه بدهد. به این ترتیب در این روز هرچند قیمت طلا با نوسانات زیادی روبه رو شد اما در نهایت با قیمت ۱۲۵۶ دلار - تقریبا هم قیمت روز قبل - از بازار خداحافظی کرد تا معامله گران همچنان منتظر پایان وقت روز چهارشنبه و نتیجه نهایی آن بمانند.
در این روز دلار در محدوده ۲۹۵۰ تومان خرید و فروش می‌شد که تفاوت کمی با روز دوشنبه داشت و سکه‌های نقدی هم به میزان اندکی ریزش داشتند. در این میان سکه‌های آتی هم بین ۱۰۰۰ تا ۳۰۰۰ تومان کاهش قیمت داشتند. ریزش‌های تدریجی آتی سکه نشان می‌دهد که فعالان این بازار برای حداقل پنج یا ۶ ماه آینده انتظاری برای افزایش قیمت ندارند.
روز چهارشنبه در حالی که بازار جهانی طلا با هیجان زیادی روبه رو بود و انتظار نتیجه نشست بانک مرکزی را می‌کشید، در اغلب ساعات معاملاتی نوسان قیمت طلا زیر ۱۲۵۶ دلار بود تا از کاهش قیمت خبر دهد اما از حوالی عصر این روز به وقت تهران، بهای طلا رو به افزایش گذاشت و در نهایت قیمت ۱۲۶۷ دلار (۱۱ دلار افزایش نسبت به روز سه‌شنبه) را ثبت کرد. فدرال رزرو آمریکا روز چهارشنبه سرانجام به انتظارات پایان داد و کاهش مجدد خرید اوراق قرضه را اعلام کرد. به این ترتیب برای روز پنج‌شنبه با کاهش ۲۴ دلاری فلز زرد رنگ
روبه‌رو شدیم.
این میزان ریزش البته کمی دور از پیش‌بینی‌ها بود چراکه این کاهش ارزش محرک پولی به
۶۵ میلیارد دلار، مورد انتظار بود. البته فدرال رزرو همچنین تصمیم گرفته تا نرخ بهره بانکی را در شرایط فعلی بدون تغییر نگه دارد. به اعتقاد کارشناسان اقتصادی این دو تصمیم بانک مرکزی آمریکا تاثیرات متفاوتی را بر ارزش دلار و قیمت طلا خواهد داشت. افزایش نرخ بهره می‌تواند به ضرر قیمت طلا تمام شود و کاهش محرک پولی نیز می‌تواند ارزش دلار را افزایش دهد. در این میان اما برخی تحلیلگران اقتصادی بر این باورند که نقش چین و تقاضای این کشور بر تحولات قیمت طلا به مراتب مهم‌تر از سیاست‌های پولی فدرال رزرو آمریکا است. برخی سرمایه‌گذاران طلا بر این باورند که قیمت طلا اکنون در کف خود قرار دارد و با افزایش بدهی‌های آمریکا و نااطمینانی‌های موجود در اقتصاد جهانی، قیمت طلا با افزایش چشمگیری روبه‌رو خواهد شد.
آنچه روز چهارشنبه در بازار طلاى تهران شاهد بودیم به‌رغم نوسان اونس طلا در جهت ریزش، افزایش بهاى سکه بود. در این روز تا میانه معاملات بر قیمت سکه تمام بهار طرح جدید، ۵۰۰۰ تومان افزوده شد، اما سایر سکه‌ها تغییرات قیمتى اندکى داشتند. در مقابل، بازار قراردادهاى آتى سکه که پیش از سکه نقدى کار خود را آغاز کرده بود، با کاهش قیمت به استقبال معامله گران رفت که این ریزش براى سررسید بهمن، ۴۰۰۰ تومان بود. به تدریج با آمدن قیمت سکه نقدى، از شدت ریزش آتى سکه کاسته شد اما با وجودى که بازار نقدى سکه افزایش قیمت را نشان مى‌داد، سررسیدهاى آتى همچنان قیمت‌ها را پایین‌تر از بهاى روز سه‌شنبه نگه داشته بودند تا نشان دهند که معامله گران این بازار کماکان انتظارى براى صعود قیمت‌ها براى چند ماه آینده ندارند. سررسید بهمن نیز باز هم زیر قیمت سکه نقدى معامله مى‌شد.
روز پنج‌شنبه با ریزش چشمگیر بهای اونس طلا، قیمت سکه در بازار نقدی به نسبت روز چهارشنبه ۱۰ هزار تومان کاهش را نشان می‌داد. در این روز قیمت دلار هم کمی کاهش داشت و در محدوده
۲۹۴۰ تومان دادوستد می‌شد. سررسیدهای آتی سکه هم در این روز کمتر از یک درصد افت قیمت داشتند. دیروز هم معاملات جهانی طلا ادامه داشت و کمترین و بیشترین قیمت برای این فلز - تا عصر جمعه به وقت تهران - ۱۲۳۸ و ۱۲۴۹ دلار بود. اما آخرین قیمت این روز می‌تواند ملاک خوبی برای شروع بازارهای نقدی و آتی امروز باشد. در چنین شرایطی که پیش‌بینی‌ها از آینده طلا بسیار متفاوت است و برای دلار هم چشم‌انداز افزایشی متصور نیست، سکه‌های آتی هم چندان منتظر صعود قیمت نیستند. از طرفی این بازارها چشم به‌راه رویداد و اخبار مهمی هم نیستند و برای روزهای پیش رو روندی متفاوت از چند هفته اخیر پیش‌بینی نمی‌شود.

سکه باز هم تابع اونس طلا شد؟

سکه باز هم تابع اونس طلا شد؟

سکه باز هم تابع اونس طلا شد؟