گروه بازار پول- دیروز قیمت طلای جهانی باز هم قدری کاهش یافت. کارشناسان اقتصادی عمده مسائلی را که در این روزها بر روند اونس جهانی تاثیر می‌گذارند، وضعیت دلار در بازارهای جهانی، بسته محرک پولی، بحران اخیر برخی از اقتصادهای نوظهور، وضعیت بورس‌های جهانی و تقاضای فیزیکی فلز زرد رنگ عنوان کرده‌اند. مهم‌ترین رویدادهایی که احتمال می‌رود در هفته جاری بازار فلز زرد رنگ را تحت تاثیر قرار دهند ادامه جشن‌ سال نو چینی‌ها و انتشار آمار مربوط به بازار کار آمریکا است.
جشن چینی‌ها تقاضای طلا را افزایش خواهد داد و مساعد یا نامساعد بودن وضعیت بازار کار آمریکا نیز نگرانی‌ها و امیدواری‌های سرمایه‌گذاران بازار طلا را رقم خواهد زد. آخرین نظر سنجی «کیتکو نیوز» حاکی از تقویت فلز گرانبها در هفته‌های آینده است، اما تعدد عوامل تاثیرگذار بر روند اونس جهانی در این روزها باعث شده اظهار نظر قطعی در خصوص آینده طلا میسر نباشد. گرچه بازار طلای جهانی در هفته اخیر نوسانات زیادی را متحمل شده و به نظر می‌رسد که هفته پرنوسانی را نیز پیش رو داشته باشد، اما ثبات در بازار ارز داخلی استقرار یافته است. دامنه تغییرات نرخ دلار، یورو و پوند انگلیس در بازار داخلی، دیروز بسیار محدود بوده و جهت تغییرات با نرخ‌های برابری جهانی منطبق بود. در مقابل نوسان کم دامنه نرخ‌های بازاری ارز، بانک مرکزی نرخ‌های رسمی ارزهای اروپایی را به مقدار قابل توجهی کاهش داد.
طلای جهانی
قیمت طلا در بازارهای جهانی، باز هم کاهش یافت. تقویت دلار و تضعیف طلا همچنان ادامه دارد. نرخ برابری دلار در برابر بسیاری از ارزهای مهم جهانی افزایش یافته و همراه شدن این امر با انتشار آمارهای نسبتا امیدوارکننده از اقتصاد آمریکا، واکنش منفی بازار فلز زرد رنگ را موجب شده است. به نظر می‌رسد که بازار طلا هنوز در حال واکنش نشان دادن به کاهش بسته محرک پولی توسط «فدرال رزرو» است. طلا در شرایط پیچیده‌ای قرار گرفته و مسائل اقتصادی برخی از اقتصادهای نوظهور که اخیرا خبرساز شده نیز بر بازار این فلز گرانبها تاثیر می‌گذارد. بر این اساس برخی از تحلیلگران بازار معتقدند که یکی از دلایل افت اخیر قیمت طلا، کاهش تقاضا در بازارهای همین اقتصادهای نوظهور بوده است. بنا به گزارشی از «بلومبرگ» مسائل اقتصادی که اخیرا در برخی کشورهای نوظهور بروز کرده بود، باعث نگرانی سرمایه‌گذاران داخلی این کشورها و افزایش فزاینده تقاضای طلا از سوی آنها شده بود. این مساله نیز افزایش قیمت فلز زرد رنگ را موجب شد. بنا به این گزارش تقاضای فلز زرد رنگ در این کشورها مجددا کاهش یافته و باعث شد قیمت هر اونس طلا مقداری پایین بیاید. از حوادثی که به اعتقاد کارشناسان «کیتکو نیوز» قیمت طلا در هفته آینده را تحت تاثیر قرار خواهد داد، می‌توان به ادامه جشن‌ سال نو چینی‌ها و انتشار آمار اشتغال در آمریکا اشاره کرد. پیش از این، افزایش تقاضای طلا از سوی چینی‌ها به واسطه فرا رسیدن سال نو در این کشور، افزایش تقاضا و در نتیجه افزایش قیمت طلا را موجب شده بود و آمار ناامیدکننده از بازار کار آمریکا نیز واکنش مثبت بازار فلز زرد رنگ را به دنبال داشت. بر این اساس باید منتظر بود و دید این رویدادها در هفته آینده بازار طلا را چگونه تحت تاثیر قرار خواهند داد. طلا سال ۲۰۱۴ را با افزایش قیمت و گسترش امیدواری‌ها نسبت به آینده فلز زرد رنگ شروع کرد و نخستین ماه سال را با افزایش قیمت ۳۶ دلاری هر اونس به پایان رساند. آخرین نظرسنجی «کیتکو نیوز» از کارشناسان اقتصادی نیز حاکی از تقویت طلا در هفته‌های آینده است و بنابراین باید منتظر بود و دید پیش‌بینی این کارشناسان تا چه حد با واقعیت انطباق خواهد داشت.
بازار سکه
قیمت انواع سکه در بازار داخلی به‌رغم نوسانات نسبتا شدید قیمت اونس در روزهای اخیر، دیروز نیز تغییر قابل توجهی را ثبت نکرد. بازار سکه و طلای ۱۸ عیار همچنان با رکود مواجه است. متوسط روزانه اندازه تغییر قیمت سکه طرح جدید در طول دی‌ماه، حدود ۴ هزار و ۲۵۰ تومان و این متوسط برای دهه اول بهمن ماه از این مقدار نیز کمتر بود. به نظر می‌رسد، بازار سکه تمایل زیادی به حفظ قیمت‌ها در سطوح موجود دارد و این امر در تغییرات کم دامنه قیمت سکه، مشاهده می‌شود. کاهش متوسط تغییرات قیمت سکه در هفته اخیر، در حالی از متوسط تغییرات روزانه دی ماه پایین‌تر است که تصمیم فدرال رزرو مبنی بر کاهش بسته محرک پولی در هفته گذشته، نوسانات نسبتا شدید طلای جهانی را موجب شده بود. فاصله بین بیشترین و کمترین قیمت هر اونس طلای جهانی از شروع دی‌ماه تاکنون بیش از ۷۰ دلار بوده است، اما فاصله بین بیشترین و کمترین قیمت سکه طرح جدید در همین فاصله زمانی به سختی به ۳۰ هزار تومان می‌رسد. محاسباتی بر اساس نسبت وزنی اونس و سکه، نشان می‌دهد که در این بازه زمانی سکه نتوانسته تغییرات نرخ اونس را در بازار داخل منعکس کند. کارشناسان اقتصادی علت عمده این امر را رکود بازار طلای داخلی عنوان می‌کنند. به هر روی سطح عرضه و تقاضا در بازار سکه همچنان بسیار پایین بوده و قیمت‌ها بر همین اساس بسیار آرام و با دامنه کمی تغییر می‌کنند.
بازار ارز
دامنه بسیار کم تغییر قیمت‌ها در بازار داخلی، دیروز نشان می‌داد که ثبات در بازار استقرار یافته است. دلار و یورو که از مهم‌ترین ارزهای بازار تهران محسوب می‌شوند، دیروز تغییرات قیمتی در حدود ۵ تومان را تجربه کردند. قیمت دلار، مقداری افزایش یافت و در مقابل یورو کاهش قیمت دادند. بر این اساس تغییرات هر چند محدود قیمت روی تابلوهای بازار تهران، با تغییر نرخ‌های برابری جهانی انطباق داشتند. دیروز دلار آمریکا در مقابل یورو و پوند انگلیس قدری تقویت شده بود. کارشناسان این امر را با اقدام اخیر فدرال رزرو در خصوص کاهش بسته محرک پولی مرتبط می‌دانند. به‌رغم بازار داخلی که تغییر برابری‌های جهانی را به گونه‌ای تعدیل شده انعکاس داد، بانک مرکزی در اعلام نرخ رسمی ارز قیمت انواع ارزهای اروپایی را به مقدار قابل توجهی کاهش داده بود. براین اساس نرخ رسمی پوند بیش از ۲۵ تومان و نرخ رسمی یورو بیش از ۳۵ تومان کاهش یافته بود. از ابتدای دی‌ماه این سومین بار است که بانک مرکزی تغییراتی بیش از ۳۰ تومان را در مورد نرخ رسمی یورو اعمال می‌کند،این در حالی است که در این مدت بیشترین تغییرات نرخ رسمی دلار حتی به ۵ تومان نیز نمی‌رسید. این امر حاکی از آن است که بانک مرکزی تمایل زیادی به جلوگیری از نوسان شدید نرخ دلار دارد. اما سوالی که در اینجا مطرح می‌شود، این است که با تغییر نرخ رسمی و بازاری ارز در داخل کشور، نسبت ارزش این ارزها در داخل با برابری‌های جهانی انطباق دارد یا خیر؟ تقسیم کردن نرخ رسمی یورو بر نرخ رسمی دلار دیروز عددی را به دست می‌دهد که دقیقا با نرخ برابری جهانی یورو در مقابل دلار انطباق دارد. نسبت نرخ رسمی پوند و دلار نیز با نرخ برابری جهانی این دو ارز اختلافی بسیار جزئی و در حدود یک هزارم دارد. در خصوص نرخ‌های بازاری ارز نیز، نسبت پوند انگلیس به دلار بازار با نرخ برابری جهانی انطباق دارد، ولی نرخ برابری یورو به دلار نشان می‌دهد که قیمت یورو در بازار داخل مقداری زیاد است و با نرخ برابری جهانی قیمت این ارز، انطباق ندارد.

انطباق نرخ‌های رسمی با برابری‌های جهانی