گروه بورس کالا - طیبه شهبازی: در پایان آخرین روز معاملاتی ژانویه 2014، بهای جهانی طلا بدون تغییر به نسبت قیمت روز پنج‌شنبه، روی 1243 دلار ثابت شد. هرچند روز جمعه بهای این فلز در بالاترین سطح به 1254 دلار هم رسید، اما مجددا رو به کاهش گذاشت. در اولین روز از ژانویه امسال، قیمت فلز زرد 1216 دلار بود؛ به این ترتیب اونس طلا در یک ماه گذشته 27 دلار افزایش قیمت داشته است.
انتشار آمارهای مثبت از اقتصاد آمریکا، به سرمایه‌گذاران نگران از خروج سرمایه‌ها از بازارهای نوظهور اطمینان داد و مهر تاییدی بر تصمیم هفته گذشته فدرال رزرو آمریکا برای تعدیل بیشتر سیاست محرک اقتصادی‌اش بود. اگرچه در یک هفته گذشته قیمت جهانی طلا کاهش ۲۷ دلاری را نشان می‌دهد، اما تازه ترین نظرسنجی از سرمایه گذاران و کارشناسان بازار طلا، از افزایش قیمت این فلز برای هفته جاری حکایت دارد. کسانی که به این افزایش بها رای دادند، بر این باورند که روند چارت تکنیکال کوتاه مدت از رشد قیمت طلا حمایت می‌کند، به‌ویژه از آن جهت که در روزهای اخیر عملکرد بازارهای مالی خوب نبوده است. همچنین طی روزهای آینده تاثیر تصمیم بانک مرکزی آمریکا بر طلا کاهش پیدا می‌کند و قیمت‌ها وارد روند صعودی خواهند شد. از طرفی برخی کارشناسان بازار طلا بر این باورند که ۱۲۷۵ دلار سطح مهمی برای طلا به حساب می‌آید که در چند روز گذشته چندین بار برای شکستن آن تلاش کرده، اما موفق نشده است.
به عقیده تحلیلگران بازار طلا، در حال حاضر دو گروه متفاوت از عوامل بر قیمت فلز زرد تاثیر دارند، از یک سو کاهش انتظارات تورمی، رشد ارزش دلار و عملکرد خوب بازارهای مالی طی ماه‌های اخیر از جذابیت طلا کاسته‌اند؛ اما از طرفی تقاضای فیزیکی و تقاضا برای حوزه‌های امن سرمایه‌گذاری موجب رشد قیمت‌ها می‌شوند.
در همین حال با توجه به شروع تعطیلات یک هفته‌ای سال نو چینی، بازار طلا موقتا حمایت ناشی از تقاضای فیزیکی از سوی بزرگ‌ترین مصرف کننده طلای جهان را از دست داده است. بانک اچ اس بی سی لندن در تازه ترین گزارش خود از افت تولیدات صنعتی چین خبر داده که این مساله می‌تواند به ضرر قیمت جهانی طلا تمام شود. رشد تولیدات صنعتی چین در ماه ژانویه برای نخستین بار در ۶ ماه اخیر با کاهش روبه‌رو شده است.
اگر کاهش خرید اوراق قرضه دولت آمریکا از سوی بانک مرکزی این کشور ادامه پیدا کند، رشد ارزش دلار به کاهش قیمت طلا کمک خواهد کرد. باید دید طی هفته‌ها و ماه‌های آینده گزارش‌هایی که از وضعیت اقتصاد آمریکا منتشر می‌شود، تا چه حد مثبت خواهد بود.
صندوق بین‌المللی پول در گزارش اخیر خود چشم‌اندازی مثبت از وضعیت اقتصاد جهان و آمریکا ترسیم کرده است. از طرفی آنچه در رای گیری روز چهارشنبه گذشته در پایان نشست فدرال رزرو دیده شد این بود که همگی به تداوم کاستن تدریجی از میزان خرید اوراق قرضه رای مثبت دادند و گویی این مساله را که انتشار آمارهای اقتصادی بعدی می‌تواند بر این سیاست تاثیرگذار باشد، چندان مهم تلقی نکردند.
با پایان یافتن دوره ریاست برنانکی بر بانک مرکزی آمریکا، از روز گذشته جانت یلن جانشین وی شد اما به‌طور رسمی از دوشنبه کار خود را آغاز خواهد کرد. هرچند بسیاری از اقتصاددانان وی را دنباله رو سیاست‌های برنانکی می‌دانند اما وی مخالفین بسیاری هم دارد که معتقدند عقاید او ضربه‌های جبران ناپذیری بر اقتصاد آمریکا وارد خواهد ساخت. حال باید دید اولین رئیس زن فدرال رزرو چه تصمیماتی را پیرامون سیاست‌های بزرگ ترین و مهم‌ترین بانک مرکزی دنیا در پیش خواهد گرفت و از این طریق چه روندی را برای آینده قیمت طلا رقم خواهد زد.
در حالی که روز گذشته به دلیل تعطیلات پایان هفته میلادی، قیمت طلا ثابت بود، بهای سکه در بازار نقدی در ساعت اولیه دادوستدها به میزان اندکی نوسان داشت و در حدود ۳۰۰۰ تومان بر آن افزوده شد. در این زمان دلار بازار آزاد ۱۰ تومان به نسبت پنج‌شنبه افزایش داشت که گفته می‌شود یکی از دلایل آن بررسی روز گذشته مجلس شورای اسلامی پیرامون افزایش ۵۰ تومانی نرخ تسعیر ارز حاصل از صادرات نفت و میعانات گازی بود که البته با مخالفت نمایندگان مواجه شد. این مساله که دولت بخواهد از طریق افزایش این نرخ به جبران کمبود منابع بپردازد، جو روانی افزایش بهای ارز را به دنبال خواهد داشت. از سوی دیگر بر اساس توافق صورت گرفته، دیروز قرار بود در چارچوب زمان بندی انجام شده، ۵۵۰ میلیون دلار دارایی ایران آزاد شود، اما با توجه به مصادف بودن این زمان با تعطیلات آخر هفته بازار جهانی، پرداخت مبلغ مذکور تا دوشنبه به تاخیر افتاد.
در این بین سررسیدهای جاری آتی سکه که پیش از دادوستدهای نقدی کار خود را آغاز کرده بودند، با کاهش قیمت بین شش تا هشت هزار تومانی مواجه شدند و در ادامه کمی از شدت ریزش خود کاستند. به این ترتیب می‌توان گفت سکه‌های آتی بیش از نقدی به ریزش‌های پایان هفته گذشته در بازار بین‌المللی طلا واکنش نشان دادند چراکه قیمت ثبت شده برای پایان معاملات پنج‌شنبه و جمعه، ۲۴ دلار کمتر از بهای روز چهارشنبه بود. دلیل صعود دور از انتظار اونس طلا در روز چهارشنبه گذشته، ریزش بازار سهام آمریکا عنوان شده است.
روز گذشته باز هم سررسید کم اقبال بهمن بازار آتی، زیر قیمت سکه نقدی معامله می‌شد و این در حالی بود که سکه نقدی افزایش قیمت گرفته بود، اما سررسیدهای آتی همچنان زیر قیمت روز پنج‌شنبه معامله می‌شدند. کاهش قیمت روز گذشته سکه‌های آتی در حالی بود که بهای دلار در بازار آزاد هم افزایش یافته بود. این ریزش‌ها موجب شد تا دیروز قیمت سررسید تیر این بازار پس از مدت‌ها به زیر ۹۰۰ هزار تومان بازگردد.

پافشاری «آتی» به ریزش‌های تدریجی ادامه دارد

پافشاری «آتی» به ریزش‌های تدریجی ادامه دارد