گروه انرژی- وزیر نیرو با بیان اینکه وضعیت آبی کشور از مرحله بحرانی هم عبور کرده است، گفت: اگر کشوری بین 20 تا 40 درصد از منابع آب تجدیدشونده‌ را مصرف کند، استفاده پایدار از منابع آب دارد و اگر بین 40 تا 60 درصد مصرف کند، در مرحله بحرانی منابع آب قرار دارد.

حمید چیت‌چیان افزود: در حال حاضر از 120 میلیارد مترمکعب آب تجدید شونده کشور، سالانه 96 میلیارد متر مکعب استفاده می‌شود که 80 درصد از منابع تجدیدشونده کشور است و کشور اکنون از مرحله بحران آبی نیز عبور کرده است.
وی با بیان اینکه کشور در منطقه خشک و نیمه‌خشک قرار دارد، گفت: در حالی که در گذشته متوسط بارش‌های کشور در سال 250 میلیمتر بود، طی یک دهه گذشته متوسط بارش‌های کشور به 242 میلیمتر رسیده است.
چیت‌چیان ادامه داد: منابع آب تجدیدشونده کشور، از 130 میلیارد مترمکعب به 120 میلیارد مترمکعب کاهش یافته است و این امر در آینده نیز تشدید می شود.
وی با بیان اینکه وضعیت منابع آبی حتی در مناطق پرآب نیز وخیم است، گفت: در تبریز میزان سرانه آب کمتر از 600 مترمکعب به ازای هر نفر است که نشان از بحران آبی در کشور دارد. وضعیت کنونی دریاچه ارومیه در بیشتر دریاچه‌ها و تالاب‌های کشور وجود دارد و در زمان کنونی میزان تراز منفی مجموعه دشت‌های کشور، افزون بر 11 میلیارد مترمکعب است و میزان تجمعی برداشت، از ذخیره‌های استاتیک منابع آب زیرزمینی به 100 میلیارد مترمکعب رسیده است.
وی افزود: اکنون 298 دشت مطالعاتی کشور دچار بیلان منفی در آب‌های زیرزمینی است و با شرایطی مشابه دریاچه ارومیه مواجه هستیم.
چیت‌چیان اظهار کرد: میزان روان آب رودخانه‌های کشور به کمتر از 46 درصد در چند سال اخیر رسیده است و در کمتر از یک دهه میزان روان آب‌های کشور نصف شده است.
وزیر نیرو همچنین از سرمایه‌گذاری 1200 میلیارد تومانی در بخش پروژه‌های مرزی خبر داد و گفت: در بخش مرزی برنامه‌های گسترده‌ای داریم و کمک دولت، می‌تواند تحرک ویژه‌ای در این بخش ایجاد کند.
چیت‌چیان با ابراز امیدواری نسبت به افزایش گردش اقتصاد برای تسریع در اجرای پروژه‌ها گفت: تعهد ما نسبت به خدمات‌رسانی درحوزه آب و برق ما را ملزم به تلاش بیشتر می‌کند. وی همچنین در پاسخ به پرسشی مبنی بر وضعیت همکاری وزارتخانه‌ها با یکدیگر برای رفع بحران شمال گفت: برای خدمات‌رسانی در شمال کشور پس از بارش سنگین برف یکی از مشکلات بزرگ مساله بسته بودن راه‌ها بود که در زمان خدمات‌رسانی نقش داشت.
وزیر نیرو با تاکید بر تاثیر مسدود بودن راه‌ها در مازندران و گیلان به ویژه در غرب مازندران برای خدمات‌رسانی در مورد همکاری وزارت راه گفت: این وزارتخانه همکاری خوبی داشت.