کاترین اشتون به تهران آمد

به گفته عراقچی این سفر، سفری اروپایی است، نه هسته‌ای با استقبال عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه

کاترین اشتون وارد تهران شد

گروه دیپلماسی- کاترین اشتون، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، دیروز بعد از ظهر با استقبال عباس عراقچی، معاون حقوقی و بین‌المللی وزیر امور خارجه وارد تهران شد.

به گزارش «ایرنا»، اداره کل دیپلماسی رسانه‌ای وزارت امورخارجه در همین باره اعلام کرد: «اشتون قرار است در مدت حضور در ایران علاوه‌بر دیدار با حسن روحانی رئیس‌جمهوری و محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه با تعدادی از مسوولان عالی‌رتبه ایران دیدار و گفت‌و‌گو کند.» در خلال سفر مسوول عالی سیاست خارجی اتحادیه اروپا به ایران، ابعاد مختلف روابط جمهوری اسلامی ایران و اتحادیه اروپا و موضوع هسته‌ای مورد بحث و گفت‌و‌گو قرار خواهد گرفت. پیش از این خاویرسولانا، مسوول سابق سیاست خارجی اتحادیه اروپا در سال ۲۰۰۸ به ایران سفر کرده بود. معاون امور حقوقی و بین‌الملل وزیر امور خارجه گفت: «برنامه‌های سفر اشتون از صبح فردا -امروز- با دیدار با وزیر امور خارجه و رئیس‌جمهور آغاز می‌شود و دیدارهای دیگری نیز در حال طراحی است که اطلاع‌رسانی خواهد شد.» عراقچی سفر اشتون به ایران را سفری اروپایی دانست و افزود: «سفر او به تهران به عنوان هماهنگ کننده ۱+۵ یا به نمایندگی از آنان نیست، بلکه به عنوان هماهنگ کننده و نماینده عالی سیاست خارجی اتحادیه اروپا یا به نوعی به عنوان وزیر امور خارجه ۲۸ کشور اروپایی به ایران می‌آید.» او گفت: «طبیعی است که موضوع هسته‌ای از موضوعاتی است که در دیدار اشتون با مقامات ایران درباره آن مذاکره خواهد شد، اما رایزنی درباره بقیه موضوعات مربوط به روابط با اروپا و نیز مسائل سیاسی، اقتصادی و موضوعات مورد علاقه دوطرف نیز در دستور کار قرار دارد.» معاون وزیر امور خارجه افزود: «اشتون دوشنبه - فردا- نیز برای گردش به اصفهان سفر می‌کند.»

عراقچی: مذاکرات جدی و سازنده بود

با پایان گرفتن مذاکرات کارشناسی ایران و گروه ۱+۵ در وین، مقامات غربی این مذاکرات را مفید و سودمند خواندند. پیش از این مقامات ایرانی حاضر در مذاکرات کارشناسی هم مذاکرات را مفید توصیف کرده بودند.

به گزارش «ایسنا»، یک سخنگوی کاترین اشتون، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بروکسل پس از پایان مذاکرات کارشناسی ایران و گروه ۱+۵ گفت: «من می‌توانم تایید کنم که مذاکرات فنی - کارشناسی پایان یافته و این مذاکرات مفید و سودمند بوده است.»

همزمان، عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه و عضو بلندپایه تیم مذاکره کننده هسته‌ای هم دیروز درباره مذاکرات اخیر وین در سطح کارشناسی گفت: «مذاکرات کارشناسی ظرف سه روز گذشته بین کارشناسان دو طرف ایران و ۱+۵ در وین انجام شد.»

به گزارش «ایسنا» او افزود: «هدف این مذاکرات آماده کردن مباحث به صورت کلی و به صورت بحث‌های فنی کارشناسی برای جلسه‌بعدی مذاکره و جلسه‌بعدی مدیران که از ۲۶ تا ۲۹ اسفند در وین برگزار می‌شود، است.»

عراقچی گفت: «مذاکرات کارشناسی وین مذاکرات خوبی بود از این جهت که بحث‌ها خیلی جدی و سازنده مطرح شد.»

او افزود: «دوستان کارشناس ما وظیفه‌شان فقط بررسی ابعاد فنی و کلیات قضیه بود و هیچ تصمیم‌گیری در آنجا صورت نمی‌گیرد.»

به گزارش خبرگزاری رویترز، کارشناسان آمریکا، فرانسه، بریتانیا، روسیه، چین و آلمان به همراه تیم کارشناسی ایران در این مذاکرات در وین پایتخت اتریش شرکت کرده بودند.

کارشناسان گروه ۱+۵ همچنین اضافه کردند که حضور کارشناسان روسیه در مذاکرات وین نشان می‌دهد که بحران اوکراین بر مذاکرات هسته‌ای ایران تاکنون تاثیری نداشته است.

یک دیپلمات بلندپایه از یکی از کشورهای عضو گروه ۱+۵ گفت که هیچ‌کس نمی‌گوید بحران اوکراین یا دیگر مسائل دنیا همچون سوریه می‌تواند مانع از مذاکرات ایران شود.

هفته گذشته ایران و گروه ۱+۵ مذاکرات خود درباره برنامه‌های هسته‌ای ایران را در سطح کارشناسان در وین ادامه دادند و این مذاکرات قرار است اواخر ماه جاری، در راستای دستیابی به توافق جامع نهایی، ادامه یابد.

این در شرایطی است که همه طرف‌ها در این مذاکرات به خواست سیاسی خود برای رسیدن به راه‌حل دیپلماتیک و حل نگرانی‌ها درخصوص برنامه‌های هسته‌ای ایران تاکید دارند، اما آنها همچنین می‌گویند که هنوز میان دیدگاه‌های طرف‌های مذاکره برای رسیدن به راه‌حل نهایی اختلافات زیادی وجود دارد که ممکن است دستیابی به موفقیت در این مسیر را مشکل سازد.

بر اساس توافق اولیه ایران و گروه ۱+۵ که در نوامبر سال ۲۰۱۳ در ژنو به دست آمد، ایران در برابر کاهش برخی از تحریم‌های غرب، متعهد شد بخشی از فعالیت‌های هسته‌ای‌اش را به مدت ۶ ماه تعلیق کند. این کشورها در طول این ۶ ماه فرصت دارند تا به توافق نهایی و جامع در این زمینه برسند.براساس این توافق مقامات غربی از ایران خواستند تا برای اطمینان خاطر دادن به غرب درخصوص صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای‌اش، فعالیت‌های غنی‌سازی اورانیوم را از ۲۰ درصد کاهش دهد. غرب همواره مدعی شده است که برنامه‌های هسته‌ای ایران دارای ابعاد نظامی است؛ اما ایران این اتهامات را رد می‌کند و تاکید دارد که برنامه‌های هسته‌ای‌اش کاملا صلح‌آمیز و در چارچوب معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای (NPT) است.

حمید بعیدی‌نژاد، مدیرکل سیاسی وزارت خارجه و عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران نیز با اعلام پایان مذاکرات کارشناسی ایران و ۱+۵ درباره گام نهایی پس از سه روز در وین این گفت‌وگوها را «مفید» خواند و گفت: «دو طرف در مذاکرات جدی بودند.»او در گفت‌و‌گو با «ایسنا» گفت: «در این سه روز درباره مسائل مختلف هسته‌ای از جمله غنی‌سازی، رآکتور تحقیقاتی اراک و همکاری‌های هسته‌ای بحث شد.» بعیدی‌نژاد از بیان جزئیات گفت‌وگو و نتایج به دست آمده خودداری کرد و گفت: «در این مرحله نمی‌توان به جزئیات مباحث طرح شده اشاره کرد. هیات‌های کارشناسی نتایج را به معاونان وزیران خارجه برای بررسی ارائه می‌کنند.» او همچنین تاکید کرد که نشست کارشناسی دیگری تا پیش از مذاکرات بعدی ایران و ۱+۵ (۲۷ تا ۲۹ اسفند) در سطح معاونان وزرای خارجه به سرپرستی کاترین اشتون و محمد‌جواد ظریف برگزار

نخواهد شد.

دومین قسط دلارهای بلوکه شده ایران واریز شد

همزمان گزارش‌ها از واریز دومین قسط پول توافق ژنو به حساب بانک مرکزی حکایت دارد. به گزارش «ایرنا»، قسط دوم از مبلغ ۲/۴ میلیارد دلاری مورد توافق به مبلغ ۴۵۰ میلیون دلار به ین ژاپن در تاریخ دوازدهم اسفند ماه ۱۳۹۲ آزاد و در اختیار بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران قرار گرفت. قسط اول مبلغ مذکور در تاریخ ۱۴ بهمن‌ماه از طریق بانک مرکزی سوئیس به حساب بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران واریز شد. براساس توافق ژنو یا همان «برنامه اقدام مشترک ایران و ۱+۵» که طرفین سوم آذر ماه درباره آن به توافق رسیدند و از ۳۰ دی ماه اجرایی کردند، ۲/۴ میلیارد دلار از دارایی‌های بلوکه شده ایران ناشی از درآمدهای نفتی طبق جدول زمان‌بندی مشخص شده‌ای در هشت قسط آزاد خواهد شد. قرار بود روز جمعه، هفتم مارس، ۱۶ اسفند هم سومین قسط ایران به مبلغ ۵۵۰ میلیون دلار آزاد و در اختیار بانک مرکزی ایران

قرار بگیرد.

کاترین اشتون به تهران آمد