نویسنده: Johnny McGinley مترجم: حامد فردوس آرا منبع: Business Matters مالکان کسب‌وکارهای کوچک همواره در این فکر به سر می‌برند که چگونه به موفقیت‌های مالی خود نزدیک شوند. اقدامات روابط عمومی و بازاریابی نقش بسیار حیاتی در رسیدن کسب‌وکارهای کوچک به اهداف خود بازی می‌کنند؛ به‌خصوص در عصر دیجیتال. مشکل اصلی در اندازه‌گیری و ارزیابی کمپین‌های بازاریابی و روابط عمومی در سال‌های اخیر پیچیدگی آن؛ به‌خصوص رشد رسانه‌های دیجیتال است.
با رشد تکنولوژی، روش‌های اندازه‌گیری اثربخشی آن تکنولوژی نیز باید راه‌اندازی شود. به طور کلی، در پنج سال گذشته در دنیای ما انفجاری در تکنیک‌ها و روش‌ها به وجود آمده است. در این محیط، انتخاب ابزاری دقیق برای کمپین‌های روابط عمومی موضوعی چالش‌برانگیز شده است. علت آن را نیز می‌توان در به روز بودن کارمندان و صاحبان کسب‌وکارهای کوچک با روش‌های موجود دانست. در ذیل به معرفی پنج نکته حیاتی در ارزیابی و اندازه‌گیری کمپین‌های موفق روابط عمومی می‌پردازیم:
نکته اول: گاهی اوقات گمان می‌شود که ارزیابی یک کمپین روابط عمومی باید در پایان آن صورت پذیرد که این درست نیست. برای ارزیابی واقعی و موثر باید از لحظه شروع تا پایان یک کمپین را ارزیابی کرد. کمپین را باید در یک روند پیوسته مشاهده کرد نه چیزی که در پایان اتفاق می‌افتد، همچنین مهم است که ارزیابی را به صورت عینی و با نظر به موقعیتی که در آن قرار دارید، انجام دهید. این به خاطر آن است که یک خط مرجع برای اندازه‌گیری و اثربخشی کمپین وجود داشته باشد. همچنین باید بدانید که ارزیابی پیش از کمپین به همان اندازه که پس از آن باید صورت گیرد، دارای اهمیت است.
نکته دوم: باید همیشه طراحی و اجرای یک کمپین را به صورت پیوسته و تدریجی و با توجه به چرخه عمر کمپین روابط عمومی انجام دهید. ارزیابی صحیح و اثربخش جزء به جزء یک کمپین بهتر از ارزیابی کلی و به صورت یکجا است. این عمل باعث افزایش کیفیت و دقت کمپین خواهد
شد.
نکته سوم: گرایش شرکت‌ها به پوشش دادن حداکثری رسانه‌ها، افسانه متداولی در رابطه با عملکرد روابط عمومی است؛ یعنی اگر آنها بتوانند تمام رسانه‌ها را پوشش دهند به موفقیت رسیده‌اند که البته این مساله صحیح نیست و درجه پوشش رسانه‌ها به تنهایی نشان‌دهنده اثربخشی کمپین نخواهد بود. از آنجا که قصد هر کمپین روابط عمومی ایجاد ارتباط موثر با مخاطب هدف برای تحت تاثیر قرار دادن آنها است، لذا سعی کنید متفاوت فکر و رفتار کنید. پوشش تمام رسانه‌ها نتیجه‌بخش نخواهد بود، مگر اینکه بتوانید مخاطبان هدف خود را تحت تاثیر قرار دهید.
نکته چهارم: محاسبه دقیق یک کمپین بسیار حائز اهمیت است. همیشه این سوال را از خود بپرسید که آیا بودجه کافی برای راه‌اندازی این کمپین دارم؟ آیا ارزیابی دقیقی از هزینه‌های زمانی، نیروی انسانی و نرم‌افزاری و سخت‌افزاری کرده‌ام؟ این محاسبات جزو پیچیده‌ترین بخش‌های برنامه‌ریزی جهت راه‌اندازی یک کمپین به شمار می‌آید.
نکته پنجم: جهت ارزیابی دقیق و موثر یک کمپین روابط عمومی، ابتدا باید موضوع به طور شفاف مشخص باشد. از مدل SMART کمک بگیرید. مدل SMART مخفف اهداف مشخص (Specific Objectives)، اهداف قابل اندازه‌گیری (Measurable Objectives)، اهداف دست‌یافتنی (Achievable Objectives)، اهداف مرتبط (Relevant Objectives) و محدوده زمانی مشخص (Time Bound) است. با استفاده از این مدل می‌توانید به‌طور دقیق مولفه‌های مختلف یک کمپین را مورد ارزیابی قرار دهید.