ایلنا- تقاضای فولاد در بازار داخلی طی ماه‌های گذشته به یک پنجم رسیده و علت اصلی نوسانات چند روز گذشته پیش‌بینی چشم‌انداز سال بعد است؛ ضمن آنکه از زمان آزاد سازی صادرات آمار دقیقی از میزان صادرات فولاد در دست نیست.
یک کارشناس بورس کالا گفت: آمار دقیقی از صادرات فولاد از زمان آزاد‌سازی وجود ندارد. ابوذر مشایخی، در‌خصوص علت اصلی کاهش معاملات محصولات فولادی و مس در بورس کالا اظهار کرد: با توجه به عواملی همچون کاهش موجودی در انبارها، قرار گرفتن در ایام پایانی سال، وضعیت مبهم نرخ حامل‌های انرژی، سیاست‌های دولت در پروژه‌های عمرانی و اینکه طی ۵ الی ۶ ماه گذشته رکود نسبی در بازار فولاد به وجود آمد، معاملات محصولات فولادی محدود شده‌اند.
وی تصریح کرد: البته عمده ترین دلیل این امر علاوه ‌بر کاهش تولیدات، رقابت با محصولات وارداتی است و از طرفی وضعیت بودجه و سیاست‌های انقباضی مالی و پولی دولت و همچنین وضعیت ساخت مسکن و اولویت‌بندی پروژه‌های عمرانی که رقم آن ۴۰ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده هم مشخص نیست. مشایخی با بیان اینکه واردات فولاد با ارز مبادله‌ای هنوز هم توجیه اقتصادی ندارد، گفت: تقاضای فولاد در بازار طی ماه‌های گذشته به یک پنجم رسیده و علت اصلی نوسانات چند روز گذشته پیش‌بینی چشم‌انداز سال بعد است. این کارشناس بورس کالا تصریح کرد: زمانی که ساخت‌و‌سازها و عرضه مسکن کاهش یابد، پول کمتری وارد این صنعت می‌شود و مصرف فولاد نیز کاهش خواهد یافت که در این شرایط صادرات فولاد رشد پیدا می‌کند، اما باید دید آیا شرکت‌های فولادی داخل توان رقابت با کشورهای منطقه‌ای را دارند یا خیر؟
وی خاطرنشان کرد: در این بین هیچ آمار درستی از میزان صادرات فولاد از زمانی که صادرات این محصول آزاد شده در دست نیست و مشخص نیست آیا بازار ایران توانسته با بازار فولاد چین و ترکیه رقابت کند یا خیر؛ هر چند ممکن است تولیدات ورق در فولاد مبارکه قابل رقابت باشد، اما آیا بقیه محصولات نیز این رقابت‌پذیری را در بازارهای جهانی دارند؟ مشایخی در خاتمه گفت: قیمت محصولات ذوب‌آهن در سال آینده افزایشی نخواهد بود، زیرا تقاضایی در بازار شکل نگرفته و تا زمانی که پروژه‌های عمرانی راه نیفتد برای فولاد نیز تقاضایی نخواهد بود و نباید انتظار افزایش یا کاهش نرخ در این محصولات را داشته باشیم.