گروه بورس کالا - طیبه شهبازی: با پایان یافتن تعطیلات سال نو، بازارهای ارز و سکه معاملات خود را به صورت جدی از سر گرفتند.
در این میان تنها مبادلات جهانی بازار طلا بود که بدون وقفه ادامه داشت و طی آن طلا رفت و برگشتی را به زیر و بالای ۱۳۰۰ دلار تجربه کرد. بهای این فلز در بازارهای بین‌المللی برای آخرین بار در ۲۶ مارس ارقام بالای ۱۳۰۰ دلار را ثبت کرده بود و از آن پس تا میانه معاملات روز جمعه گذشته به علت نگرانی سرمایه‌گذاران بین‌المللی نسبت به افزایش نرخ بهره آمریکا، نتوانست از مرز ۱۳۰۰ دلار عبور کند، اما آمار وزارت کار آمریکا که نشان می‌داد میزان مشاغل ایجاد شده در ماه مارس کمتر از میزان انتظارات بوده است، عاملی شد برای آنکه بهای طلا بتواند خود را بالا کشیده و در پایان معاملات این روز با ۱۷ دلار افزایش و با رقم ۱۳۰۳ دلار از بازارها خداحافظی کند.
البته تاثیر این گزارش بر بازار طلا چندان زیاد نبود، چراکه اخبار مربوط به این آمار آنقدرها هم که تصور می‌شد منفی نبود. این گزارش نشان می‌دهد که اقتصاد این کشور طی ماه مارس ۱۹۲ هزار فرصت شغلی جدید ایجاد کرده است در حالی که این رقم کمتر از ۱۹۹ هزار فرصت شغلی است که کارشناسان اقتصادی پیش از این پیش بینی کرده بودند. به عبارت دیگر برخی کارشناسان اقتصادی معتقدند که هرچند آمارها قرمز اعلام شده‌اند اما این قرمز چندان هم پررنگ نیست چراکه این آمارها به هرحال نسبت به ماه پیش از آن افزایش داشته‌اند.
همچنین نرخ بیکاری آمریکا به جای ۶/۶ پیش بینی شده، به ۷/۶ رسید. این گروه از کارشناسان در این مورد نیز معتقدند این هم سیگنال بدی برای بازارها نیست چراکه نشان می‌دهد حجم زیادی از کسانی که بیکار هستند دوباره فعال شده‌اند و به دنبال کار می‌گردند به عبارت دیگر کسانی که از پیدا کردن کار ناامید شده بودند، تا حدودی به شرایط اقتصادی امیدوار شده‌اند و این به آن معنی نیست که بر تعداد بیکاران افزوده شده است. از سوی دیگر رقم مورد انتظار برای ایجاد شغل در ماه ژانویه ۱۷۵ هزار فرصت شغلی بوده است که به دلیل پیش‌بینی از روند مثبت اقتصاد آمریکا، این رقم به ۱۹۹ هزار فرصت افزایش پیدا کرده است.
به این ترتیب از آنجا که آمارهای اعلام شده در روز جمعه چندان منفی ارزیابی نمی‌شود، انتظار افزایش قیمت چندانی نیز برای طلا در روز گذشته وجود نداشت. با آغاز دوباره معاملات این فلز در بازارهای بین‌المللی، دیروز شاهد افت بهای طلا و بازگشت دوباره به کانال ۱۲۰۰ دلاری بودیم. به عبارت دیگر بار این آمارها آنقدر منفی نبود که بتواند اونس طلا را با شدت صعودی کند.
از طرف دیگر رئیس بانک مرکزی آمریکا در اظهارات اخیر خود اعلام کرد که نرخ بهره بانکی در نیمه اول سال ۲۰۱۵ افزایش خواهد داشت. تحلیلگران در این مورد معتقدند که این مساله دیر یا زود اتفاق خواهد افتاد و نرخ بهره بالا خواهد رفت؛ از اینجا به بعد این هزینه فرصت نگهداری طلا است که زیاد می‌شود. از طرف دیگر برخی پیش بینی‌ها حاکی از آن است که ارائه آمارهایی در این سطح، نمی‌تواند مانعی در توقف یا کاهش تدریجی سیاست انبساطی ایجاد کند. به این ترتیب انتظارات موجود از جلسه فردای فدرال رزرو آمریکا این است که ۱۰ میلیارد دلار دیگر از خرید اوراق قرضه و رهنی کاسته خواهد شد. بنابراین به نظر نمی‌رسد که تحت تاثیر اخبار فاندامنتال، اونس طلا صعودهای محسوسی را تجربه کند. مگر اینکه تنش‌های اوکراین یا تنش در روابط دیپلماتیک کره شمالی و ژاپن بتواند تاثیر مهمی در بازارها داشته باشد.
به اعتقاد برخی تحلیلگران تکنیکال، کانال ۱۲۰۰ دلاری در شرایط حاضر برای اونس طلا محتمل‌تر است تا کانال ۱۳۰۰ دلاری. گروهی از تحلیلگران اقتصادی معتقدند کاهش احتمالی تقاضای طلا در بازار چین و افزایش نرخ بهره واقعی آمریکا طی ماه‌های آینده فشار زیادی را بر قیمت جهانی طلا وارد خواهد کرد. در این میان استاندارد بانک نیز پیش بینی کرد تقاضای طلا در بازار آسیا به‌خصوص چین، امسال با کاهش بیشتری روبه‌رو خواهد شد. روز گذشته کمترین و بیشترین قیمت طلا در بازارهای بین‌المللی - تا ساعت ۱۶:۰۰ به وقت تهران - به ترتیب ۱۲۹۸ و ۱۳۰۵ دلار بود.
مسیرهای متفاوت سکه و دلار
در بازارهای داخلی طی دو روز ابتدای این هفته شاهد کاهش بهای دلار در بازار آزاد بودیم، اما روز گذشته این روند تا حدودی جهت عکس به خود گرفت. در ساعات اولیه معاملات دیروز دلار حدود ۳۰۳۷ تومان معامله می‌شد اما به تدریج تا میانه روز تا ۳۰۶۵ تومان هم بالا رفت. تغییرات قیمت دلار در چند روز اخیر تا حدودی ناشی از انتظارات بازار بوده است. با توجه به اینکه دلار در روزهای عید و در همان خرده معاملات خود، در قیمت‌های نسبتا بالایی داد وستد می‌شد و اونس طلا هم بالای ۱۳۰۰ دلار بود، انتظار روند صعودی در بازار شکل گرفت که موجب شد تا روز شنبه حجم سنگین خرید وارد بازار آتی سکه شود و موقعیت‌های زیادی باز شد که به گفته فعالان این بازار این روز را به روز عجیبی برای آتی سکه تبدیل کرد. در این روز برای سررسید آبان آتی، حدود ۸۵۰ موقعیت جدید باز شد که بی‌سابقه بود. این مساله موجب افزایش قیمت سررسیدهای آتی در روز شنبه شد.
روز یکشنبه آتی سکه نسبتا متعادل و آرام بود. در نبود معاملات جهانی طلا و کاهش بهای دلار در این روز، بازار آتی سکه هم از قیمت‌ها کاست. البته برخی سررسیدهای آتی کمی از ریزش‌های این روز را جبران کردند که عمدتا به دلیل خوش‌بینی بود که برای اونس طلا در معاملات روز گذشته وجود داشت.
اونس طلا روز گذشته شاهد نزول ۷ دلاری بود. این باعث شد که بازار آتی سکه ریزش قیمت داشته باشد، اما دلار در این بین شاهد افزایش بها بود. از سوی دیگر سکه در بازار نقدی در این بین تغییر قیمت چندانی نداشت و به این ترتیب آتی سکه که از قیمت‌های بازار نقدی فاصله گرفته بود، دیروز به آن نزدیک شد، البته هنوز اختلاف بها بین سررسید اردیبهشت آتی با سکه نقدی حدود ۲۰ هزار تومان بود.
دیروز هم آتی سکه شاهد باز شدن موقعیت‌های جدید فراوانی بود به طوری که دورترین سررسید این بازار دارای بیش از ۵۰۰ موقعیت جدید بود. به این ترتیب تعداد موقعیت‌های باز آبان به حدود ۴۰۰۰ پوزیشن رسیده بود. از سوی دیگر در بازار آتی سکه شاهد تغییر چندانی در اختلاف قیمت بین سررسیدها نبودیم و این اختلاف‌ها همچنان از نظم خاصی پیروی نمی‌کردند و ریزش‌های روز گذشته هم برای تمام سررسیدها تقریبا یکسان بود. این به‌هم ریختگی البته تا حدودی هم به دلیل نقدشوندگی بیشتر سررسید آبان و نقدشوندگی کمتر سررسید تیر است. سود آربیتراژی بازار آتی هم چندان بالا نیست و تنها برای سررسید آبان می‌توان انتظار ریزش بیشتر قیمت را داشت، چراکه انتظارات تورمی به دلیل اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها برای ماه‌های پیش رو همچنان وجود دارد. از طرفی عمده کسانی که نوسان گیر هستند و خرید و فروش‌های روزانه در بازار آتی انجام می‌دهند، عمدتا در سررسید آبان جمع شده‌اند. روز گذشته سکه‌های بازار آتی از نزدیک ترین تا دورترین سررسید در بیشترین میزان ریزش به ترتیب بین هفت تا ۱۷ هزار تومان از قیمت‌ها کاستند. این روند البته پایدار نبود و هرچه به پایان معاملات نزدیک شدیم از شدت کاهش قیمت‌ها کاسته شد. این در حالی بود که دلار و سکه نقدی هم بر قیمت‌ها افزوده بودند.
آنچه برای ماه‌های پیش رو پیش بینی می‌شود اغلب حاکی از روند متعادل و با ثبات برای بازارهای ارز و سکه است. در سال ۹۲ بهای طلا در بازارهای جهانی ۲۰ درصد و در بازار داخلی حدود ۳۰ درصد کاهش پیدا کرد که این میزان ریزش بی‌سابقه بوده است؛ اما از آنجا که عوامل شوک آور در این بازارها در سال گذشته کم نبودند و در شرایط فعلی در چشم‌انداز پیش رو چنین بحران‌های مثبت یا منفی تاثیرگذاری دیده نمی‌شود، انتظار نوسانات شدید قیمتی هم فعلا وجود ندارد.

ارز و سکه، سرگردان پیدا کردن قیمت‌ها

ارز و سکه، سرگردان پیدا کردن قیمت‌ها