تکالیف «نیرو» در سال 93

گروه انرژی- دومین بازدید «حسن روحانی»، رئیس‌جمهوری از وزارتخانه‌های دولت از ابتدای کار دولت یازدهم و اولین بازدید وی در سال ۹۳ به وزارت نیرو اختصاص یافت؛ وزارتخانه‌ای که گفته می‌شود بیش از ۲۱هزار میلیارد تومان بدهی دارد و مشکلات اقتصاد آب و برق یکی از چالش‌های اصلی این وزارتخانه است. براین اساس، رئیس‌جمهور در نشستی با وزیر، معاونان و مدیران ارشد این وزارتخانه با اشاره به ضرورت برنامه‌ریزی برای جمعیتی ۱۵۰میلیون نفری در کشور در دهه‌های آینده، بر دستیابی به سطح اطمینان پایدار در زمینه آب و برق، برنامه‌ریزی و مدیریت صحیح و استفاده از ظرفیت‌ها، توانمندی‌ها و نیروی انسانی متحد، همچنین به‌کارگیری بخش خصوصی در راستای توسعه هر چه بهتر تاکید کرد.

در این نشست همچنین وزیر نیرو با هشدار به نامتوازن بودن منابع و هزینه‌ها، این اطمینان را داد که صنعت آب و برق ماموریت‌های خود را به بهترین شکل انجام خواهد داد و امور مردم و فعالیت‌های صنعتی و کشاورزی تحت تاثیر خدمات صنعت آب و برق ذره‌ای متوقف نمی‌شود.

مراقبت از منابع آبی

رئیس‌جمهور در این نشست با اشاره به اینکه موضوع آب و برق از اهمیت زیادی در کشور برخوردار است، ‌گفت:‌ در موضوع آب، کشور ما دچار یک مشکل ریشه‌ای است، چراکه در منطقه‌ای نیمه خشک قرار دارد و به این لحاظ باید همیشه از منابع آبی مراقبت شده، در مصرف آن صرفه‌جویی شود و این منابع مورد صیانت و بهره‌برداری صحیح قرار گیرد.

برنامه‌ریزی برای جمعیت ۱۵۰میلیونی

روحانی با اشاره به اهمیت مدیریت منابع آب در کشور گفت: باید بتوانیم با مدیریت و برنامه‌ریزی، از منابع آبی استفاده کنیم و درحقیقت برنامه‌ریزی‌های بلندمدت ما باید برای یک جمعیت ۱۵۰ میلیون نفری در کشور در دهه‌های آینده صورت گیرد.

رئیس‌جمهور با اشاره به حرکت به سمت خودکفایی کامل در موضوع آب و برق، گفت: امروز خوشبختانه در این زمینه روی پای خودمان هستیم و حتی خدمات فنی و مهندسی خود در بسیاری از زمینه‌ها ازجمله سدسازی را به دیگر کشورها نیز صادر می‌کنیم.

خدمت رسانی قابل اعتماد

روحانی اظهار کرد: ما به مدیران صنعت آب و برق کشور اعتماد داشته و به آنان امید بسته‌ایم تا برای توسعه پایدار این صنعت و خدمت‌رسانی قابل‌اعتماد به مردم برنامه‌ریزی و اقدام کنند.

رئیس‌جمهور همچنین با اشاره به حضور و نقش فعال بانوان کشور در مراکز علمی و دانشگاهی، بر ضرورت حضور و ارتقای آنان در حوزه‌های مدیریتی تاکید کرد و افزود: امروز شرایط جهانی و شرایط جامعه ما به گونه‌ای نیست که دوران مدیریت مردسالارانه بخواهد ادامه یابد، بلکه باید از هر کسی که شایستگی انجام کاری را دارد استفاده کرده و برای حضور آنان در مدیریت بخش‌های مختلف ایجاد فرصت کنیم.

مدیریت آب کشاورزی

روحانی در ادامه با بیان اینکه باید مصرف آب در کشور را مدیریت کنیم و بهره‌وری را مدنظر قرار دهیم، گفت: عمده مصرف آب کشور در بخش کشاورزی است و متاسفانه هنوز شیوه‌های آبیاری در این بخش سنتی است که باید در این راستا به‌منظور تامین آب کشاورزی برای تولید بیشتر محصولات ازجمله خودکفایی در گندم افزایش بازده آب و بهبود روش‌ها برنامه‌ریزی شود.

رئیس‌جمهور همچنین با بیان اینکه مهار و مدیریت آب‌های مرزی باید در اولویت قرار گیرد، تصریح کرد: استفاده صحیح از آب‌های مرزی که امروز بیشتر آن هدر می‌رود، می‌تواند در کشور تحولی ایجاد کند و ما باید به آن توجه کنیم.

روحانی سپس بر ضرورت اجرای قراردادهای مرزی با کشورهای همسایه در زمینه حقابه‌ها به‌خصوص در شرق کشور تاکید کرد.

توسعه فناوری آب شیرین‌کن

رئیس‌جمهور با بیان اینکه سرمایه‌گذاری‌ها در فناوری آب‌شیرین‌کن در حدود دو هزار کیلومتری سواحل جنوبی کشور باید توسعه یابد، تصریح کرد:‌ تحقق این امر نقشی اساسی در توسعه صنایع معدنی و صنعت فولاد کشور خواهد داشت و می‌توان در این راستا از انرژی خورشیدی نیز استفاده کرد.

روحانی با بیان اینکه در همه طرح‌های وزارت نیرو، اجرای اقدام‌ها باید به بخش خصوصی سپرده شود تا از چابکی و پشتکار این بخش استفاده شود، گفت: بخش دولتی باید وظیفه حاکمیتی و برنامه‌ریزی را به‌طور جدی ایفا کند. از سوی دیگر، باید هم در زمینه برق و هم در موضوع آب برنامه‌ریزی‌ها را به‌گونه‌ای انجام دهیم تا به سطح اطمینان پایدار رسیده و نگرانی‌های لحظه‌ای را از بین ببریم. روحانی با بیان اینکه تولید انرژی‌های تجدیدپذیر در کشور باید مورد تشویق قرار گرفته و ظرفیت بزرگ انرژی خورشیدی در کشور بتواند با توجیه اقتصادی مورد بهره‌برداری قرار گیرد، گفت: صرفه‌جویی در مصرف انرژی بسیار ضروری و توسعه فناوری‌های جدیدی که مصرف انرژی خانگی، صنعتی و کشاورزی را کاهش می‌دهند باید مورد حمایت و تشویق قرار گیرد.

توسعه صادرات برق

رئیس‌جمهور ارتباط با کشورهای همسایه در زمینه خرید و فروش و انتقال برق را مورد اشاره قرار داد و با بیان اینکه نخستین قدم تامین امنیت ملی یک کشور ایجاد یک رابطه خوب و صمیمی با همسایگان است، گفت: تفاوت ساعت اوج مصرف بین ایران و همسایگان یک مزیت قابل‌توجه در زمینه صادرات برق است.

روحانی ادامه داد: صادرات برق راهی برای در هم تنیده شدن اقتصاد‌های ایران و دیگر کشورها با یکدیگر است که دوستی و نزدیکی ملت‌ها را تامین کرده و بهترین راه حفظ امنیت و صلح در منطقه است.

مشکلات را با مردم در میان گذاریم

روحانی با بیان اینکه امیدواریم دست به دست هم داده و با همت مسوولان و کارکنان وزارت نیرو تابستان پیش‌رو، تابستان خوبی برای مردم باشد، گفت: ما باید مشکلات را با مردم در میان بگذاریم، چراکه مردم ما مردمی خوب هستند که با مسوولان همکاری می‌کنند و امروز برای اداره بهتر کشور راهی جز حضور، تلاش و همکاری مردم در بخش‌های مختلف نداریم.

اطمینان وزیر به مردم

در ادامه این نشست وزیر نیرو در ارائه گزارش عملکرد وزارتخانه متبوعش اعلام کرد که این وزارتخانه نخواهد گذاشت مردم و چرخ‌های اقتصادی کشور از حیث خدمات آب و برق دچار مشکل شوند.

حمید چیت‌چیان افزود: صنعت آب و برق ماموریت‌های خود را به بهترین شکل انجام خواهد داد و امور مردم و فعالیت‌های صنعتی و کشاورزی تحت تاثیر خدمات صنعت آب و برق ذره‌ای متوقف نمی‌شود. وی با قدردانی از توجه ویژه رئیس‌جمهوری به صنعت آب و برق کشور، اظهار کرد: طرح مباحث مربوط به آب کشور در نخستین نشست‌های هیات وزیران در ابتدای شکل‌گیری دولت تدبیر و امید و ایجاد کارگروه ویژه نجات دریاچه ارومیه و تالاب‌های کشور نشان‌دهنده حساسیت و اهمیت مسائل صنعت آب و برق برای دولت است. وزیر نیرو صنعت آب و برق را زیرساختی برای تمام زیرساخت‌های کشور دانست و گفت: نقش آب و برق در توسعه ملی و نیز نقش این دو صنعت در ارتقای کیفیت زندگی و رفاه مردم غیرقابل انکار است و زندگی و گردش چرخ‌های اقتصادی در تمام بخش‌ها بدون آب و برق امکان‌پذیر نیست.

به گفته وی، آب و برق دو خدمتی است که به صورت سراسری در هر جای کشور، تمام آحاد مردم را به صورت لحظه‌ای، مستمر و دائمی زیرپوشش قرار می‌دهد و شاید نمونه آن در سایر زیرساخت‌ها وجود نداشته باشد.

وی با بیان آنکه برق قابلیت ذخیره سازی در مقیاس‌های بزرگ را ندارد و تولید برق باید همزمان با نوسان‌های مصرف مردم در شب و روز هماهنگ شود، تصریح کرد: صنعت برق باید این آمادگی را داشته باشد که بدون حتی یک ثانیه فاصله، از الگوی مصرف مردم پیروی کند. چیت‌چیان اظهار کرد: این امر، ویژگی خاصی را به صنعت برق بخشیده است و خوشبختانه این صنعت با توجه به برخورداری از پایه‌های استوار، ماموریت خود را تاکنون به خوبی انجام داده است.

نامتوازن بودن منابع و هزینه‌ها

وی محدودیت منابع آبی و مسائل اقتصادی و نامتوازن بودن منابع و هزینه‌های صنعت آب و برق را از چالش‌های اصلی این صنعت برشمرد و افزود: در زمینه محدودیت منابع آبی که چالش ساختاری برای کشور محسوب می‌شود، ناچاریم با تدبیر و مدیریت صحیح، تمام نیازهای کشور را پاسخگو باشیم.

وزیر نیرو همچنین با اشاره به فشارهای زیادی که از نظر مسائل اقتصادی به‌ویژه در سال‌های اخیر به صنعت آب و برق وارد شده است، اظهار کرد: در چند سال گذشته نظام بنگاهداری در صنعت آب و برق آسیب دیده و درآمد شرکت‌ها مختص به خودشان نبوده است، درحالی‌که این امر با ماهیت بنگاهداری صنعت همخوانی ندارد.

به گفته وی، تبادل داده و ستاده در بنگاه‌هایی که در زنجیره آب و برق قرار دارند، در سال‌های اخیر فاقد توجیه اقتصادی و غیرمنطقی بوده که این امر هزینه‌های زیادی را به صنعت تحمیل کرده است.

کاهش سرمایه‌گذاری از سال ۸۸

چیت‌چیان با اشاره به کاهش شدید سرمایه‌گذاری که از سال ۸۸ تاکنون وزارت نیرو را تحت تاثیر قرار داده است، افزود: انحلال مرکز آموزش مدیریت صنعت آب و برق که تاکنون بیش از هزار مدیر را آموزش داده است و انتزاع دانشگاه صنعت آب و برق با برخورداری از رشته‌های تخصصی این صنعت از وزارت نیرو و واگذاری آن به وزارت علوم موجب شده است که تمام سرمایه دانشی وزارت نیرو از آن سلب شود که امیدواریم با تدبیر رئیس‌جمهوری، این چالش برطرف شود.

وزیر نیرو تصریح کرد: با وجود این چالش‌ها، به‌دلیل پایه‌های استوار و دارایی‌انسانی بسیار غنی در صنعت آب و برق، در روند ارائه خدمات این صنعت تاکنون مشکلی ایجاد نشده است و امیدواریم با بازسازی بخش‌های آسیب دیده، این صنعت بتواند نقش خود را در توسعه آینده کشور به خوبی ایفا کند. به گفته وی، صنعت آب و برق دارای بلوغ فنی و مدیریتی، پایه‌های مستحکم و فناوری ملی است و بیش از ۹۵ درصد نیازهای صنعت آب و افزون بر ۹۰ درصد نیازهای صنعت برق هم‌اکنون در داخل کشور تامین می‌شود.

چیت چیان با بیان اینکه وزارت نیرو از حدود پنج سال پیش با اجرای سند چشم‌انداز، درصدد تدوین یک برنامه راهبردی برآمد، اظهار کرد: این برنامه با مشارکت ۴۰۰ نفر از متخصصان صنعت آب و برق و با استفاده از تجربه‌های ۳۵ سال گذشته آماده شده است و با ابلاغ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، با این سیاست‌ها تطبیق داده می‌شود تا با توجه به شاخص‌های کمی تعیین شده در این برنامه، اهداف پیش‌بینی شده به‌طور دائمی کنترل و محقق شود. وی توانمندسازی اقتصادی صنعت آب و برق، پایین آوردن تلفات و افزایش کارآیی در سطح صنعت آب و برق، ایجاد ارتباط با علم و فناوری و تولید ثروت از دانش را از راهبردهای مهم وزارت نیرو در این برنامه راهبردی برشمرد و گفت: فعالیت‌های صنعت آب و برق باید به‌گونه‌ای ساماندهی شود که پاسخگوی رفاه مردم باشد و موجب تقویت زیرساخت‌ها جهت ارائه خدمات بهتر به مردم و توسعه ملی شود و این هدف، محور اصلی کار وزارت نیرو در آینده خواهد بود.

ضرورت صرفه‌جویی ۱۰درصدی برق

بر اساس این گزارش تاکید رئیس‌جمهور برای مدیریت مصرف در تابستان ۹۳ در حالی است که معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی در این زمینه اعلام کرد: در صورتی که در مصرف برق ۱۰ درصد صرفه‌جویی شود، مردم مطمئن باشند که تابستان ۹۳ را بدون خاموشی سپری می‌کنیم.

به گفته هوشنگ فلاحتیان، وضعیت تولید برق کشور به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی شده است که بتوانیم برق مورد نیاز جامعه را در تابستان به نحو مطلوب تامین کنیم.

وی ادامه داد: در این راستا در طول هشت ماه گذشته حدود ۲ هزار مگاوات نیروگاه جدید را آماده کرده‌ایم که حداکثر تا یک و نیم ماه آینده و قبل از تابستان وارد شبکه برق کشور می‌شود تا بتوانیم پیک مصرف را مدیریت کنیم. معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی افزود: مردم باید نسبت به مصرف برق و آب به‌ویژه در فصل تابستان حساسیت بیشتری نسبت به گذشته داشته باشند و کمک کنند که بتوانیم پیک بار کشور را کاهش دهیم و از سرمایه‌های موجود به نحوی استفاده کنیم که خاموشی نداشته باشیم.

تکالیف جدید دولت برای وزارت نیرو

پایگاه اطلاع‌رسانی دولت- هیات وزیران بنا به پیشنهاد مشترک وزارتخانه‌های نیرو و امور اقتصادی ودارایی و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و در اجرای ماده (۲) و بند (ب) ماده (۱۳) و بند (۵) ماده (۱۸) قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل (۴۴) قانون اساسی ـ مصوب ۱۳۸۶ ـ تکالیف جدید دولت برای وزارت نیرو را تصویب کرد. براساس بخشی از این مصوبه، وزارت نیرو مکلف است با هدف توسعه رقابت در بخش‌های تولید و توزیع (خرده فروشی یا بازرگانی برق)، صیانت از حقوق متقابل عرضه‌کنندگان و مصرف‌کنندگان برق و حفظ شرایط عاری از تبعیض برای اتصال و استفاده (با رعایت مقررات و استانداردها) از شبکه‌های برق کشور اقدام کند. بر این اساس، همچنین شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی با اصلاح اساسنامه شرکت سازمان توسعه برق ایران و شرکت مادر تخصصی توزیع نیروی برق با اصلاح اساسنامه شرکت مادر تخصصی مدیریت ساخت و تهیه کالاهای آب و برق (ساتکاب) تشکیل می‌شود.