دنیای اقتصاد - بورس تهران که تا روز دوشنبه زیان 2 درصدی را در جریان 8 روز کاری از ابتدای سال برای معامله‌گران این بازار به ارمغان آورده بود، دیروز با افزایش 430 واحدی، نیم واحد درصد از این زیان را جبران کرد و بهبود اوضاع را در روزهای پیش رو نوید داد. کارشناسان معتقدند شرایط برای صعود بازار و حرکت رو به رشد، اما منطقی و غیرهیجانی فراهم است و قاعدتا باید منتظر رونق در این بازار بود؛ هرچند انتظار نمی‌رود بازدهی بازار در سال 93 مانند سال گذشته باشد و احتمالا باید منتظر بازدهی 30 تا 40 درصدی باشیم.
بازار سرمایه جان گرفت
بازگشت بورس به مدار صعود

گروه بورس- مجید اسکندری: شفاف‌ترین بازار سرمایه‌گذاری کشور روزهای نه چندان روشنی را پشت سر می‌گذارد؛ اگرچه تالار شیشه‌ای روز گذشته اندکی رشد را نظاره‌گر شد، اما این میزان رشد به اندازه‌ای نبود که بتواند افت روزهای قبل را جبران کند به طوری که هنوز تغییرات شاخص نشان از زیان ۵/۱ درصدی از ابتدای سال دارد. بازار روز سه‌شنبه پس از چند روز افت متوالی با رشد ۳۹۸ واحدی شاخص کل همراه شد و توانست با ۵/۰ درصد افزایش به رقم ۷۷ هزار و ۸۱۷ واحد برسد. روز گذشته نمادهای مخابرات، ایران خودرو، غدیر و مپنا توانستند بیشترین تاثیر را بر روند بازار بگذارند و موجب شوند تا بازار نفسی تازه کرده و رشد پارامترهای اصلی خود را شاهد باشد.
دیروز حجم معاملات بورس اوراق بهادار بالغ بر 554 میلیون سهم بود که در جریان این معاملات ارزش 1638 میلیارد ریالی رقم خورد.
براساس آمارهای منتشر شده فعالان بازار از ابتدای سال تاکنون با 5/1 درصد زیان همراه بوده‌اند.
روز گذشته نمادهای «اخابر»، «خودرو» و «وغدیر» توانستند به ترتیب 124، 95 و 65 واحد بر شاخص کل بازار بگذارند.
در همین حال برترین تقاضاها در نمادهای «پاکشو»، «دزهراوی» و «اخابر» شکل گرفت و نمادهای «خودرو»، «اخابر» و «رمپنا» بیشترین ارزش معاملات بازار را از آن خود کردند.
از سوی دیگر نمادهای «خودرو»، «خاهنح» و «اخابر» توانستند بیشترین حجم معاملات بازار را به خود اختصاص دهند.
ارزش کل معاملات روز گذشته حدود
1720 میلیارد ریال بود که در مقایسه با روز دوشنبه با بیش از 10 درصد رشد و در مقایسه با ابتدای سال با بیش از 39 درصد رشد همراه شد.
به نظر می‌رسد سرمایه‌گذاران تا پایان روند اصلاح قیمت‌ها نتوانند سودی در این بازار کسب کنند. نتایج مذاکرات بین‌المللی پیرامون رفع تحریم‌ها و سرنوشت فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها از دیگر موضوعاتی است که اذهان فعالان بازار را درگیر خود کرده است.
بدون شک هم مدیران بازار سرمایه و هم سرمایه‌گذاران، انتظار روزهای مثبتی را از بازار 93 داشتند، اما ناگزیر طی روزهای گذشته شاهد افتی ناخواسته بودند؛ اگرچه چشم امید آنها هنوز بسته نشده و جمله معروف «نوسان در ذات هر بازاری وجود دارد» هنوز جای امیدواری را برای آنها باقی گذاشته است.
بهار در بازار سرمایه شباهت چندانی به بهار طبیعت ندارد و ریزش قیمت برگه‌های سهام تداعی‌گر پاییزی است که سرمایه‌گذاران در بهار انتظار آن را نداشتند.
در این بین، فصل مجامع آغاز شده است؛ فصلی که از آن به عنوان فصل برداشت در بازار یاد می‌شود. آنها که به امید محصولی پربار به این بازار آمده بودند این روزها تنها به خوشه‌هایی اندک دل خوش کرده‌اند و آنها که تصمیم به ورود به این بازار گرفته‌ بودند، در انتظار به سر می‌برند.
گرچه همه این موارد نخواهد توانست بازاری را که زمانی بی‌رقیب بود به حاشیه براند سرمایه‌گذاران می‌دانند و باید بدانند که هنوز هم بورس پذیرا و پناهگاه سرمایه آنها هست و این بازار می‌تواند در سایه تدبیر مدیران، امید همه آنها را برآورده سازد.
در این راستا «رئیس» از برنامه‌های متنوع «سازمان» برای توسعه بازار سرمایه در سال جدید خبر داده و گفته است: «رفع ابهامات صنایع بزرگ از برنامه‌های اصلی سازمان در سال 93 است و تلاش می‌شود با کمک دولت مشکلات صنایع فعال در بازار سرمایه برطرف شود.»
این بهار متفاوت است
از دیدگاه معاون اسبق شرکت بورس اوراق بهادار در حال حاضر بازار در دوران ثبات نسبی بازدهی به سر می‌برد و در این دوره تعدیل چندانی رخ نخواهد داد.
امیر پوریانسب معتقد است در سال‌های 90 و 91 به دلیل تورم شدید و کاهش ارزش ریال حاشیه سود شرکت‌ها دچار نوسان شدیدی شده که در نتیجه آن درآمد و سود شرکت‌ها تعدیل شد، اما در دوره ثبات فعلی این اتفاقات رخ نخواهد داد.
وی درخصوص وضعیت بازار در بهار سال جاری در مقایسه با بهار سال قبل گفت: در بازار همواره اثر بهار را داریم زیرا اطلاعات شرکت‌ها منتشر می‌شود و بسیاری از این اطلاعات حاوی موارد غیرمترقبه‌ای است که رشد قیمت‌ها را به دنبال دارد. از سوی دیگر قبل از بهار برخی فروشنده‌اند و قیمت‌ها بر اثر عرضه پایین می‌آید، اما در سال جدید شاهد تعدیل قیمت‌هایی هستیم که در سال قبل زیادی بالا رفته‌اند.
عضو انجمن حسابداران خبره ایران دو عامل دیگر را در افت بازار دخیل می‌داند که عبارتند از تصمیم بانک مرکزی در اواخر سال گذشته و جابه‌جایی سرمایه‌‌ها بین بازارهای رقیب.
او در توضیح این موارد گفت: بانک مرکزی در پایان سال گذشته با تغییر نرخ سود اوراق مشارکت کوتاه‌مدت زمینه را برای افزایش نرخ سود بانک‌ها فراهم آورد، بنابراین طبیعی است که وقتی اقتصاد به سمت ثبات می‌رود و نرخ بازدهی بدون ریسک افزایش یابد، سرمایه‌گذاران سپرده بانکی را به سهام ترجیح خواهند داد.
پوریانسب ادامه داد: بانک‌ها توانسته‌اند با ایجاد جذابیت به عنوان رقیب بازار سرمایه عمل کنند، در حالی که در دو سال گذشته به دلیل وجود تورم جذابیتی برای سپرده‌گذاری بانکی وجود نداشت.
وی درخصوص عامل دوم توضیح داد: برخی پیش‌بینی می‌کنند بازار مسکن با رونق روبه‌رو شود. آنها با وجود قیمت‌های رکودی فعلی در بخش مسکن پولشان را از بازار سرمایه خارج می‌کنند تا بتوانند مترصد فرصتی برای ورود به بازار مسکن باشند.
ثبات کامل بازار با اقتصاد آزاد
این کارشناس مالی درخصوص شرایط لازم برای تثبیت کامل بازار تاکید کرد: تا زمانی که دولت اقتصاد را مدیریت کند، ثبات کامل در بازار به وجود نمی‌آید و رسیدن به ثبات مستلزم آزادسازی نرخ سود، قیمت محصولات، برداشتن تعرفه‌ها و... است و در غیر این صورت جابه‌جایی منابع مالی بین بازارها وجود خواهد داشت، زیرا دولت هر از گاهی مجبور می‌شود برای جمع‌آوری نقدینگی از برخی بخش‌ها حمایت کند.
وی خاطرنشان کرد: پس از هر تعدیل ارزش ریال، ثبات نسبی و موقتی با نرخ بازدهی معقول به بازار برمی‌گردد البته به شرطی که تورم بین 10 تا 22 درصد مهار شده باشد.
پوریانسب در واکنش به این پرسش که آیا سازمان بورس و اوراق بهادار می‌تواند در تثبیت بازار موثر باشد پاسخ داد: بورس تابعی از کل اقتصاد و تنها یک محل مبادله است، بنابراین بورس نمی‌تواند سیاست‌گذار باشد و تنها می‌تواند ضوابط معاملاتی و نظارتی خود را پیاده کند. وی تصریح کرد: توقع اصلاح بازار در مواقع رکود از سازمان بورس، یک توقع بی جا
است. وی به سرمایه‌گذاران پیشنهاد کرد: سهامداران باید هوشمندانه عمل کنند بخشی از پول خود را به تشکیل یک پرتفوی مناسب اختصاص دهند و بخشی را برای جابه‌جایی بین بازارها در نظر بگیرند. در حال حاضر بازار به سمت معقول شدن در حال حرکت است و صنایعی که از نوسانات بازارهای جهانی بهره‌مند می‌شوند، می‌توانند سودآورتر از بقیه باشند اما آنها که تابع تصمیم‌های دولت هستند در دوره تثبیت قیمت‌ها دچار مشکل خواهند شد.
پوریانسب یادآور شد: امسال تعدیل قیمت‌ها رخ نمی‌دهد بنابراین باید انتظار سرمایه‌گذاران از بازار معمولی باشد و بازدهی 30 تا 35 درصدی می‌تواند بازدهی مناسبی برای آنها باشد.
وی پیش‌بینی کرد: به نظر می‌رسد تا پایان فروردین‌ماه و با انتشار گزارش‌های عملکرد سالانه شرکت‌ها، شاهد بهبود کوچکی در بازار باشیم زیرا هنوز شرکت‌هایی هستند که ممکن است رشدی در سودشان پدید آید.

بورس تهران جان می‌گیرد؟

بورس تهران جان می‌گیرد؟

بورس تهران جان می‌گیرد؟