گروه بازرگانی- جلسه دیدار نوروزی روسای اتاق‌های سراسر کشور، با معاونان و مدیران اتاق ایران، با حضور رئیس اتاق ایران و محمد نهاوندیان، رئیس دفتر ریاست‌جمهوری برگزار شد و در آن لزوم تلاش برای تحقق شعار امسال و تبدیل «گفتار به کردار» مورد تاکید قرار گرفت. به گزارش روابط عمومی اتاق ایران، غلامحسین شافعی، رئیس اتاق ایران، ضمن تشکر از روسای اتاق‌های سراسر کشور گفت: آرزومند یک حرکت جدید در سال جدید هستیم تا با کمک بخش خصوصی و دولت، امسال را به سالی پربار تبدیل کنیم.

وی یادآور شد: با ایجاد اتاق فکر در مرکز تحقیقات اتاق ایران، درخصوص بیانات مقام معظم رهبری و منویات ایشان کار و تلاش می‌شود تا طبق رهنمودهای ایشان گفتار را به کردار تبدیل کنیم.

محسن جلال پور، عضو هیات رئیسه اتاق ایران نیز ضمن تبریک سال جدید، گفت: امسال وظایف خطیر و سنگینی به عهده اتاق‌ها گذاشته شده است. در سال ۱۳۹۲ علاوه‌بر آنچه در اقتصاد ایران رخ داد، در اتاق ایران نیز شاهد تغییراتی بودیم و در نیمه دوم سال با پیوستن محمد نهاوندیان به نهاد ریاست‌جمهوری، غلامحسین شافعی به عنوان رئیس اتاق انتخاب شد.

محمود اسلامیان، عضو هیات رئیسه اتاق ایران نیز در این جلسه گفت: دولت در مسائل بین‌المللی بسیار موفق عمل کرده و امیدواریم تجارب تلخ گذشته دوباره تکرار نشود. اما متاسفانه در تیم اقتصادی دولت، دفاع لازم از تولید را نمی‌بینیم و در شهرک‌های صنعتی بسیاری واحدها تعطیل یا زیر ظرفیت کار می‌کنند و شاهد رکود نگران‌کننده‌ای در آنها هستیم.

وی یادآور شد: عارضه دیگر اقتصاد، دولتی بودن آن و رشد روزانه دولت است و تا زمانی که دولت ۷۰ درصد اقتصاد را در دست دارد، رقابت مفهومی ندارد.

عبدالرحمن سلیمانی‌مقدم، عضو هیات رئیسه اتاق ایران نیز پس از تبریک سال جدید، اظهار کرد: امیدواریم امسال، سال همگرایی باشد، زیرا قرار است انتخابات اتاق را برگزار کنیم و باید از اکنون در مسیر همگرایی و رعایت کدهای اخلاقی گام برداریم.

حسین نقره‌کار شیرازی، دبیرکل اتاق ایران نیز گفت: با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته برای امسال، به دنبال آن هستیم، سال جمع‌بندی برنامه‌های دوره هفتم اتاق ایران باشد. به همین منظور امسال قصد داریم با وجود همه فشارهای کاری، سفرهای استانی را داشته باشیم و با کمک همه روسای اتاق‌های سراسر کشور بودجه را در اردیبهشت ماه تصویب کنیم.

مظفر علیخانی، سرپرست امور استان‌ها نیز گفت: امسال از ۱۰ جهت سال متفاوتی خواهد بود، زیرا از یکسو اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی نام گرفته و از سوی دیگر انتخابات اتاق را پیش رو داریم، همچنین تعاملات بین‌المللی کشور افزایش یافته و انتظارات از اتاق نیز رشد چشمگیری داشته است.

حسین پیرموذن، رئیس اتاق اردبیل گفت: بیشتر درآمد اتاق ایران از واحدهای تولیدی است، اما خدمات مناسبی به آنها ارائه نمی‌شود. باید در این مسیر دیدگاه انتقادی را نیز لحاظ کنیم.

وی افزود: اکنون مصوبات بسیار خوب و عاقلانه‌ای از دولت صادر می‌شود، اما متاسفانه مجری خوبی برای اجرای آنها وجود ندارد و باید نظارت بر اجرای آنها در دستور کار قرار بگیرد.

هادی تیزهوش‌تابان، رئیس اتاق رشت اعلام کرد: باید دید چرا با وجود تاکید چند ساله مقام معظم رهبری بر مباحث اقتصادی، در این زمینه شاهد روند مطلوبی نبوده‌ایم.

فریدون فرقانی، رئیس اتاق شیراز بیان کرد: باید در خصوص مسائل بانکی تجدید نظر شود، زیرا با ادامه روند فعلی، نمی‌توان قدمی درخصوص اقتصاد مقاومتی برداشت.

علیرضا کشاورز قاسمی رئیس اتاق قزوین عنوان کرد: سال ۱۳۹۳ سال سختی خواهد بود، زیرا فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها اجرا می‌شود.

غلامرضا عشریه، رئیس اتاق ساری گفت: امیدواریم سال جدید سال خوبی برای فعالان اقتصادی باشد و بتوانند اهداف خود را محقق کنند. متاسفانه اکنون خوش حسابان اقتصادی نسبت به دیگران جایگاه متفاوتی ندارند و باید به این موضوع رسیدگی شود.

محمدرضا جعفری، رئیس اتاق اراک نیز مطرح کرد: بهتر است اتاق در برگزاری همایشی باعنوان مدیریت جهادی پیش‌قدم شود. وی افزود: فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها به سرعت در حال اجرا است و در فاز اول به اهداف خود نرسید و سهم بخش صنعت داده نشد و اکنون اتاق باید برای سهم بخش صنعت موضع مشخص و جدی داشته باشد.

خسرو کسائیان، رئیس اتاق اصفهان عنوان کرد: سال سختی پیش رو داریم و عملیاتی شدن کارها به تلاش فراوانی نیاز دارد.

محسن احتشام، رئیس اتاق بیرجند گفت: در مسائل اقتصادی کلی‌گویی می‌کنیم و با ادامه این رویه شاهد تعطیلی بیشتر واحدهای تولیدی و کاهش اشتغال خواهیم بود.

حسین طوسی، رئیس اتاق البرز تشریح کرد: متاسفانه بانک‌ها به موسسات انباشت سود و سرمایه تبدیل شده و وظیفه اصلی خود را از یاد برده‌اند و این شرایط، اقتصاد و صنعت کشور را نابود خواهدکرد.

علی اکبر شریف پور بوشهری، رئیس اتاق بوشهر عنوان کرد: به‌عنوان بخش خصوصی توقعاتی داریم، اما باید توجه داشت که این توقعات در مقطع کوتاه قابل رفع شدن نیست و ما باید به دولت زمان دهیم تا بتواند مشکلات گذشته را برطرف کند. وی تصریح کرد: بخش صنعت و تولید آسیب‌های فراوانی دیده است که ناشی از اقدامات دولت گذشته است نه دولت فعلی؛ بنابراین باید برای رفع آنها صبور بود.

ابوالفضل خاکی، رئیس اتاق قم نیز بیان کرد: وعده‌های گشایش اعتبار برای واردات مواد اولیه با ۳۰ درصد متاسفانه از سوی بانک‌ها اجرا نمی‌شود و برای تولیدکننده بسیار مشکل است که بیش از صددرصد پرداخت کند.

مجید موسوی، رئیس اتاق همدان نیز با اشاره به مشکلات اقتصادی آرزو کرد در سال جدید، تحولی در عرصه اقتصاد و صنعت کشور ایجاد شود.

محمد صمدی، رئیس اتاق بجنورد اعلام کرد: ضمن حمایت از دولت باید عملکرد آن را نیز بررسی کنیم، عملکردها در استان‌ها مختلف است و در برخی استان‌ها، استاندارها از اتاق به عنوان مشاوران خود استفاده نمی‌کنند.

علی اصغر جمعه‌ای، رئیس اتاق سمنان گفت: اقتصاد مقاومتی در اوایل انقلاب از سوی بنیانگذار انقلاب اسلامی مطرح شده بود و ایشان تاکید کرده بودند که ما باید بتوانیم روی پای خود بایستیم.

در پایان کیوان کاشفی رئیس اتاق کرمانشاه گفت: سال گذشته از نظر مسائل داخلی اتاق و مسائل کلان، سال سختی بود و همه باید برای تسهیل شرایط از هر نظر تلاش کنیم.