گروه انرژی- ممنوعیت برداشت آب از حوضه زاینده‌رود برای صنایع را می‌توان یکی از نتایج حضور وزیر نیرو در اصفهان دانست. کم‌آبی زاینده‌رود، عمده دلیلی است که موجب شد تا حمید چیت‌چیان برای بررسی این مشکل در ستاد بحران اصفهان اولین سفر استانی خود را به این استان اختصاص دهد و کوتاه شدن دست صنایع از آب حوضه زاینده‌رود را می‌توان ماحصل این سفر دانست. به گفته وزیر نیرو، برای تامین حقابه کشاورزان این استان برداشت آب از حوضه زاینده‌رود ممنوع شد و صنایع و شهرداری‌ها باید آب مورد نیاز خود را از پساب فاضلاب تامین کنند.

چیت‌چیان در این خصوص به «تسنیم» اظهار کرد: آب حوضه زاینده‌رود فقط برای مصرف آشامیدنی‌، کشاورزی و تالاب بین‌المللی گاوخونی بوده و از کشاورزان استان اصفهان می‌خواهم از کشت بهاره خودداری کنند.

وی با بیان اینکه «قرار شد آب مورد نیاز کشاورزان را هم برای کشت پاییزه تامین کنیم» خاطرنشان کرد: تا ۳ سال آینده اگر صنایع از آب زاینده‌رود هرگونه برداشتی داشته باشند، باید به کشاورزان خسارت آن را پرداخت کنند.

وزیر نیرو از اختصاص ۷۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای جبران خسارت کشاورزان استان اصفهان خبر داد و گفت: بر این اساس به هر بهره‌بردار کشاورزی در حوضه آبریز زاینده‌رود، ۳۰ میلیون ریال اختصاص می‌یابد.

وی با اشاره به اینکه تونل سوم کوهرنگ، پاییز امسال به بهره‌برداری می‌رسد، تصریح کرد: با تکمیل این تونل، آب در زاینده‌رود جاری می‌شود. چیت‌چیان به آغاز فعالیت شرکت مدیریت حوضه آبریز زاینده‌رود اشاره و بیان کرد: این شرکت در حاشیه سد زاینده‌رود فعالیت و از این پس مجوز برداشت آب را در حوضه زاینده‌رود صادر می‌کند. وی نشست با نمایندگان کشاورزان استان اصفهان را در مجموع بسیار خوب ارزیابی کرد و افزود: حاضران در این نشست از تلاش‌های دولت برای رفع مشکلات کشاورزان این منطقه به‌طور دقیق آگاه شدند و در پایان هم قرارهای خوبی را به‌منظور ادامه کار گذاشتیم.

وزیر نیرو با بیان اینکه همه تصمیماتی که در این نشست گرفته شد به استان اصفهان اختصاص دارد گفت: براساس مواردی که در احداث سد زاینده‌رود مشخص شده، قرار است منابع آبی تونل کوهرنگ‌یک در اختیار کشاورزان اصفهان قرار گیرد و بخشی هم برای موارد زیست‌محیطی رودخانه زاینده‌رود و بخش کوچکی هم برای آب آشامیدنی مردم در نظر گرفته شود.

وی خاطرنشان کرد: قرار شد اگر آب به‌اندازه کافی موجود بود در اختیار این گروه‌ها قرار گیرد و به‌نسبتی که با کمبود آب روبه‌رو شدیم به‌صورت ثابت منابع آبی موجود را تقسیم کنیم.

چیت‌چیان به استقرار سامانه‌های کنترل برداشت آب در طول رودخانه زاینده‌رود اشاره و تصریح کرد: این موضوع از برداشت غیرقانونی آب از این حوضه جلوگیری و بر برداشت درست و قانونی آب هم نظارت می‌کند. وی گفت: براساس مصوبه شورای‌عالی آب قرار شد از طرح بهشت‌آباد فقط به‌منظور تامین آب آشامیدنی استان اصفهان به‌میزانی که تصویب شده، استفاده شود.

وزیر نیرو درباره انتقال آب زاینده‌رود به یزد هم تصریح کرد: آبی که به یزد منتقل می‌شود مربوط به رژیم طبیعی زاینده‌رود نیست و با توجه به ساخت تاسیسات جدیدی که وزارت نیرو احداث کرده، این آب از سرشاخه‌های کارون به زاینده‌رود انتقال می‌یابد و دولت برای پاسخگویی به نیاز بسیار شدید مردم یزد به آب آشامیدنی، ۶۰ میلیون متر مکعب از آن را به این منطقه اختصاص داد.

پرداخت خسارت ۷۰۰ میلیاردریالی به کشاورزان

از سوی دیگر براساس خبر اعلام شده از سوی وزیر نیرو دولت نیز ملزم شده تا برای جبران خسارت از خشکسالی‌های پنج سال اخیر ۷۰۰ میلیارد ریال به شکل نقدی به کشاورزان اصفهانی پرداخت ‌کند.

وزیر نیرو در جمع خبرنگاران در اصفهان اظهار کرد: در جلسه‌ای که با حضور نمایندگان صنف کشاورزان در استانداری اصفهان برگزار شد و تصمیمات دولت، شورای هماهنگی حوضه زاینده‌رود و شورای‌عالی آب به آنان گفته شد.

وی افزود: پیش از این مقرر شده بود نیمی از این مبلغ به صورت نقد به کشاورزان پرداخت و نیمی دیگر در پروژه‌های جبرانی هزینه شود که در جلسه هفته گذشته دولت تصمیم بر این شد که ۱۰۰ درصد آن به صورت نقدی به کشاورزان پرداخت شود.

وی با اشاره به خسارت‌های فراوان کشاورزان در سال‌های اخیر گفت: بر اساس مصوبه دولت در سال‌های گذشته سقف پرداخت خسارت به کشاورزان۵۰۰ هزار تومان تعیین شده بود که این رقم به سه میلیون تومان به ازای هر بهره‌بردار افزایش یافت.

وزیر نیرو همچنین تاکید کرد: صنایعی که از حقابه کشاورزان استفاده کرده‌اند ملزم به پرداخت خسارت به کشاورزان هستند.

چیت‌چیان گفت: صندوق ویژه‌ای زیرنظر استاندار اصفهان برای این موضوع تشکیل شده و از این محل نیز مبلغی به عنوان خسارت به کشاورزان پرداخت خواهد شد.

وزیر نیرو همچنین با اشاره به رها نشدن آب در رودخانه زاینده‌رود برای کشت بهاره در سال جاری افزود: به‌دلیل کمبود آب پشت سد زاینده‌رود امکان این امر فراهم نشد.

وی به کشاورزان اطمینان داد تا آب کافی برای کشت پاییزه در اختیار آنها قرار گیرد.

وی اضافه کرد: برای جلوگیری از برداشت‌های غیر مجاز بر میزان برداشت‌ها در سراسر مسیر رودخانه زاینده‌رود نظارت خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه اصفهان قطب صنعت کشور محسوب می‌شود، گفت: صنایع باید آب مورد نیاز خود را تنها از طریق پساب تولیدی تصفیه‌خانه‌های شهری تامین کنند.

چیت‌چیان افزود: با انجام این کار بیش از ۲۰۰ میلیون متر مکعب آب در سال آزاد خواهد شد.

وزیر نیرو با اشاره به نتیجه جلسه وزارت نیرو با رئیس جمهوری گفت: بیش از ۳۰ هزار مگاوات پروژه جدید نیروگاهی آغاز خواهد شد. چیت‌چیان اضافه کرد: از ابتدای امسال تا پنج سال آینده بیش از ۳۱ هزار مگاوات نیروگاه در مدار قرار خواهد گرفت.

وی تصریح کرد: این اقدام جهش قابل توجهی برای آماده سازی کشور برای توسعه پیش رو خواهد بود.

وی سیاست کنونی دولت را تخصیص اعتبار به پروژه‌های در آستانه اتمام عنوان کرد و گفت: امیدواریم در سال جاری بسیاری از سدها، شبکه‌ها و پروژه‌ها به بهره‌برداری برسد.