جزئیات قیمت‌گذاری برق در فاز دوم هدفمندی

گروه انرژی - با ابلاغ افزایش ۲۴ درصدی قیمت برق در آخرین ماه سال گذشته در حالی که مشترکان در انتظار قبوض جدید هستند، وزارت نیرو به‌منظور شفاف‌سازی در خصوص چگونگی محاسبه قبوض برق اقدام به انتشار جزئیات قیمت‌گذاری کرد. براساس مصوبه ابلاغی دولت متوسط نرخ مصرف هر کیلو وات ساعت برق با افزایش ۲۴درصدی از ۴۳ تومان به ۵۳ تومان افزایش یافت و مقرر شد تا این افزایش قیمت از اول بهمن‌ماه سال‌ گذشته اجرایی و در فروردین ماه سال جاری، قبوض جدید به دست مشترکان برسد. طبق این مصوبه همزمان با آغاز فاز دوم قانون هدفمندسازی یارانه‌ها، در سال جاری پنج تعرفه قیمت‌گذاری فروش برق به مشترکان خانگی مطابق با شرایط آب و هوایی شهرهای مختلف کشور شامل تعرفه منطقه گرمسیری یک، دو، سه، چهار و تعرفه مناطق عادی و ماه‌های غیرگرم مناطق گرمسیری تعریف شده است.

از سوی دیگر در سال جاری علاوه‌بر افزایش قیمت برق، عوارض فروش برق هم به ازای هر کیلو وات ساعت ۱۳ تومان افزایش یافته است که این موضوع افزایش بار مالی قبوض برق را به همراه دارد. علاوه‌بر افزایش قیمت و همزمان با اجرای فاز دوم قانون هدفمندسازی یارانه‌ها شرایط جدیدی نیز برای جریمه یا تشویق مشترکان پرمصرف و کم مصرف برق تعیین شده که در صورت رعایت ضوابط جدید بار مالی قبوض تا ۵۰ درصد کاهش خواهد یافت.

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های تعریف تعرفه برق مشترکان خانگی در سال ۹۳ ایجاد شرایط پاداش و جریمه برای مصرف برق است به طوری که آن دسته از مشترکان خانگی که در ساعات غیر پیک اقدام به مصرف برق بکنند، هزینه برق کمتری پرداخت خواهند کرد.

از این رو مطابق با تعرفه‌های جدید افزایش قیمت برق مجموع ساعات اوج بار چهار ساعت و ساعات کم باری هشت ساعت تعیین شده که تشخیص ساعات مزبور مشترکان توسط شرکت مدیریت شبکه برق ایران تعیین خواهد شد.

در همین حال حداکثر بهای انرژی بدون احتساب اضافه پرداختی و تخفیف شرایط اختصاصی به ازای هر کیلو وات ساعت به‌طور متوسط در مناطق عادی و ماه‌های غیرگرم مناطق گرمسیر ۲۴۷ تومان و در ماه‌های گرم مناطق گرمسیر ۱۵۹ تومان است.

جزئیات پاداش و جریمه

بر اساس مصوبه دولت که توسط وزیر نیرو به تمامی شرکت‌های توزیع و برق منطقه‌ای در استان‌های مختلف کشور ابلاغ شده برای سال جاری شرایط پاداش و جریمه برای مشترکان کم‌مصرف و پرمصرف برق تعیین شده است.

بر این اساس برای تشویق مشترکان به‌منظور جابه جایی مصرف از ساعات اوج بار، پس از محاسبه بهای برق مصرفی، اضافه پرداختی مصارف اوج بار و تخفیف مصارف غیر اوج بار برای آن دسته از مشترکانی که دارای لوازم اندازه‌گیری چند زمانه هستند، روش محاسبه به این صورت خواهد بود که کل مصرف اوج بار در دوره ضربدر ۴۰۰ ریال مساوی با اضافه پرداختی مصارف اوج بار محاسبه خواهد شد و برای مشترکانی که دارای لوازم اندازه‌گیری سه زمانه هستند نیز کل مصرف کم در دوره ضربدر ۲۰۰ ریال مساوی با تخفیف مصارف غیراوج بار خواهد بود. برای مشترکانی که دارای لوازم اندازه‌گیری دو زمانه هستند نیز کل مصرف غیر اوج بار در دوره ضربدر ۸۰ ریال مساوی با تخفیف مصارف غیراوج بار محاسبه خواهد شد. ارقام فوق برای ماه‌های گرم مناطق گرمسیر ۱ با ضریب یک سوم و مناطق گرمسیر ۲، ۳ و ۴ با ضریب دو سوم محاسبه خواهد شد. از سوی دیگر بهای برق مشترکان جانباز ۲۵ درصد و بیشتر در مناطق عادی و گرمسیر به ترتیب با کسر ۸۰ و ۱۰۰ کیلووات ساعت از متوسط مصرف ماهانه انرژی برق آنها محاسبه می‌شود.

قطع برق مشترکان پرمصرف

شرکت‌های توزیع و برق منطقه‌ای در استان‌های مختلف کشور مطابق با تعرفه‌های جدید ابلاغ شده قیمت‌گذاری برق در فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها موظف هستند که در صورت تجاوز قدرت قرائت شده از قدرت قراردادی، برای یک دوره اخطار کتبی داده و در صورت استمرار در تجاوز از قدرت، می‌توانند در صورت ضرورت نسبت به قطع برق اقدام یا بهای مصارف مازاد (به نسبت قدرت قرائت شده از قدرت مازاد) و قدرت مازاد (مابه‌التفاوت قدرت قرائت شده و قراردادی) تمامی مشترکان (به استثنای مصارف تولیدی صنعت و معدن) را با ضریب ۲ نسبت به تعرفه مربوطه حسب مورد محاسبه و دریافت دارد.

در صورت تجاوز از قدرت مشترکان مصارف تولید (صنعت و معدن) بهای برق تا ۱۰ درصد قدرت مازاد با ضریب ۵/۱ و مازاد بر ۱۰ درصد با ضریب ۲ محاسبه و دریافت

می‌شود.

تعرفه مناطق عادی و ماه‌های غیر گرم مناطق گرمسیری

همچنین در جدول ابلاغی چگونگی محاسبه قیمت برق برای مناطق عادی و ماه‌های غیر گرم مناطق گرمسیری آمده، در صورتی که متوسط انرژی مصرفی ماهانه (کیلو وات ساعت در ماه) در رده صفر تا ۱۰۰ قرار گیرد قیمت هر پایه (کیلو وات ساعت) ۴۰/۲ تومان خواهد بود و در صورت عبور از رده ۱۰۰ و رسیدن مازاد به ۱۰۰ تا ۲۰۰ قیمت هر پایه به ۵۵ تومان افزایش خواهد یافت.

از سوی دیگر در صورتی که مازاد مصرف به ۲۰۰ تا ۳۰۰ کیلو وات در ساعت برسد نیز مشترک برای کیلو وات ساعت باید ۱۱۴ تومان پرداخت کند.

افزایش مازاد مصرف با رسیدن به ۳۰۰ تا ۴۰۰ کیلو وات به قیمت ۲۲۹ تومان، ۴۰۰ تا ۵۰۰ به قیمت ۲۷۹ تومان، ۵۰۰ تا ۶۰۰ به قیمت ۳۷۰ تومان و با رسیدن مازاد به ۶۰۰ کیلو وات مشترک برای هر کیلو وات ساعت باید ۴۱۰تومان پرداخت کند.

آب و برق دیگر گران نمی‌شود

همزمان با انتشار جداول قیمت‌گذاری برق، وزیر نیرو اظهار کرد: تا پایان اسفند ماه قیمت آب و برق دیگر گران نمی‌شود.

حمید چیت‌چیان در حاشیه افتتاح طرح‌های جدید صنعت برق کشور درخصوص احتمال افزایش مجدد تعرفه آب و برق در ادامه سال جاری، توضیح داد: قیمت آب و برق تا پایان امسال ثابت می‌ماند و با اجرای گام دوم هدفمندی‌ یارانه‌ها قیمت آب و برق افزایش نمی‌یابد.

جزئیات قیمت‌گذاری برق در فاز دوم هدفمندی