خانه ملت- رئیس هیات تحقیق و تفحص از صنعت فولاد کشور از نهایی شدن گزارش تحقیق و تفحص از صنعت فولاد کشور تا پایان اردیبهشت خبر داد و گفت:‌ یکی از دستاوردهای تحقیق و تفحص جلوگیری از فروش شرکت ملی فولاد کشور بود، به طوری که این شرکت را از لیست واگذاری‌ها خارج کردیم. نادر قاضی‌پور با یادآوری آخرین وضعیت تحقیق و تفحص از صنعت فولاد کشور، گفت: فولاد، مس و آلومینیوم از زیرساخت‌های کشور است اما هیچ‌گونه اهمیتی برای این زیرساخت‌ها قائل نشده‌ایم.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه باید سالانه ۵۵ میلیون تن فولاد در کشور تولید شود، تصریح کرد: این در حالی است که میزان تولید فولاد در حال حاضر حدود ۱۳ میلیون تن در سال است؛ علاوه بر اینکه کارخانه‌های فولاد در تامین مواد اولیه تولید این ۱۳ میلیون تن نیز با مشکلاتی مواجه هستند.

رئیس هیات تحقیق و تفحص از صنعت فولاد کشور با بیان اینکه کارخانه فولاد مبارکه اصفهان در حال حاضر یک میلیون تن از مواد اولیه خود را از کشور هندوستان وارد می‌کند، گفت: ایران یک کشور غنی در حوزه نفت و گاز است؛ از این رو صنایع ما در حوزه‌های نفت و گاز باید تقویت شود.

وی درباره آخرین وضعیت تحقیق و تفحص از صنعت فولاد کشور، گفت: در مرحله جمع‌آوری اطلاعات لازم هستیم، بخشی از این اطلاعات را جمع‌آوری کردیم که گزارش نهایی خود را حداکثر تا پایان اردیبهشت به کمیسیون صنایع و معادن ارائه می‌دهیم و پس از تصویب در صحن علنی قرائت می‌شود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، با بیان اینکه پیامد تشکیل «ستاد فولاد» در وزارت صنعت، معدن و تجارت فلج کردن صنعت فولاد کشور بود، گفت: قبل از تشکیل این ستاد، میزان پیشرفت طرح‌های فولادی با مسوولیت شرکت ملی فولاد به‌رغم بدهی به پیمانکاران، ماهانه ۳ درصد بود اما با تشکیل ستاد فولاد ضمن اینکه بدهی پیمانکاران تسویه شد، اما پیشرفت فیزیکی به صفر رسید.

این نماینده مردم در مجلس نهم در بخش دیگری از اظهاراتش درباره هشت طرح فولادی گفت: یکی از این طرح‌ها به بخش خصوصی واگذار شد اما برای سایر طرح‌ها نیز سه برنامه زمانی تعیین شد؛ به طوری که قرار بود هریک از این طرح‌ها با ظرفیت تولید سالانه ۵/۱ میلیون تن فولاد در سال ۸۸ افتتاح شوند اما بعد از تاخیر در بهره‌برداری، این زمان تا سال ۹۱ تمدید شد، این در حالی است که میزان ظرفیت را از ۵/۱ میلیون تن به ۸۰۰ هزار تن کاهش دادند و در حالی که بیش از یکسال از اسفند ۹۱ می‌گذرد، پیشرفت فیزیکی هفت طرح فولادی بین ۳۱ تا ۵۲ درصد است.

قاضی‌پور افزود: بعد از راه‌اندازی نشدن هفت طرح فولادی در سال ۸۸ و ۹۱، در حال حاضر وعده راه‌اندازی این طرح‌ها در سال ۹۴ داده شده است؛ که انتقاد اصلی ما به ستاد فولاد بیشتر برای هشت طرح فولادی و توسعه فولاد مبارکه اصفهان است.

قاضی‌پور ادامه داد: البته یکی از طرح‌های فولادی که به بخش خصوصی واگذار شده علاوه بر اینکه در نحوه واگذاری آن بحث است، تنها ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی

دارد.

وی با بیان اینکه مکان‌یابی هفت طرح‌ فولادی مناسب نیست، گفت: باید در محل تولید طرح‌های فولادی آب، گاز، راه و سایر زیرساخت‌ها وجود داشته باشد؛ از این رو بخش خصوصی برای یکی از طرح‌ها در شهرستان سیرجان استان کرمان اقدام به خرید آب کرده است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه اقدامات کارشناسی برای راه‌اندازی هشت طرح فولادی صورت نگرفت، گفت: شنیده‌ها حاکی از آن است که کشور کره جنوبی تنها با چهار طرح فولادی سالانه ۴۵ میلیون تن فولاد تولید می‌کند. وی گفت: به اعتقاد کارشناسان، طرح‌های فولادی با تولید کمتر از ۵/۲ میلیون تن در سال سود ندارند؛ از این رو کمترین میزان تولید یک کارخانه فولاد در سال باید ۵/۲ میلیون تن در سال باشد که نیازمند زیرساخت‌های آب، گاز،‌ معدن و سایر زیرساخت‌ها است.

قاضی‌پور گفت: یکی از دستاوردهای تحقیق و تفحص جلوگیری از فروش شرکت ملی فولاد کشور بود، به طوری که این شرکت را از لیست واگذاری‌ها خارج کردیم، به دلیل اینکه این شرکت یک برند جهانی دارد، اما در نظر داشتند این شرکت را منحل کنند.