دنیای اقتصاد - بندرعباس: عضو هیات عامل سازمان بنادر و دریانوردی کشور و مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی از ثبت رقم 75 میلیون تنی عملیات تخلیه و بارگیری انواع کالا و رونق چشمگیر 175 درصدی حجم ترانزیت کالاهای غیرنفتی در کارنامه عملیاتی بزرگ‌ترین بندر تجاری ایران طی سال گذشته خبر داد.
به گزارش روابط عمومی اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان، سید علی استیری با اشاره به عملکرد مجتمع بندری شهید رجایی طی ۱۲ ماه سال گذشته گفت: طی سال گذشته، در مجموع ۷۵ میلیون و ۲۳۴ هزار و ۷۹۳ تن کالای نفتی و غیرنفتی در بزرگ‌ترین بندر تجاری ایران تخلیه و بارگیری شد که مقایسه این رقم نسبت به مدت مشابه سال گذشته که ۷۰ میلیون تن بود، بیانگر رشد شش درصدی این بخش از فعالیت‌های بندری است.
وی اضافه کرد: از مجموع عملیات انجام شده در این بندر طی یکسال گذشته، ۵۰ میلیون و ۶۳۲ هزار و ۲۲۵ تن مربوط به کالاهای غیر نفتی و ۲۴ میلیون و ۶۰۲ هزار و ۵۶۸ تن اختصاص به مواد نفتی دارد که به ترتیب ۶ و ۷ درصد افزایش یافته است.
رونق ۱۷۵درصدی ترانزیت کالاهای غیرنفتی
عضو هیات عامل سازمان بنادر کشور و سرپرست اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان حجم کل کالاهای ترانزیت شده از طریق بندرشهید رجایی طی سال گذشته را دو میلیون و ۱۹۲ هزار و ۷۰۷ تن اعلام کرد و از ثبت نرخ رشد ۱۷۵درصدی در این رابطه خبر داد.
استیری همچنین در ادامه به افزایش ۳۰درصدی صادرات کالاهای غیرنفتی در بزرگ‌ترین بندر تجاری ایران اشاره و میزان آن را ۳۰ میلیون و ۷۲۰ هزار و ۸۴۱ تن عنوان کرد.
وی بیان کرد: در همین مدت، همچنین ۱۴ میلیون و ۶۱۵ هزار و ۱۱۸ تن کالای غیر نفتی از طریق این بندر وارد کشور شد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته که ۱۹ میلیون تن بود کاهش ۲۳ درصدی نشان می‌دهد.
رشد ۳۲ درصدی صادرات مواد نفتی
مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی در ادامه از رشد ۳۲ درصدی صادرات مواد نفتی از بندر شهید رجایی خبر داد و گفت: طی یکسال گذشته تاکنون، ۴ میلیون و ۶۱۷ هزار و ۹۷۹ تن مواد نفتی از طریق این بندر به خارج از کشور صادر شده است.
به گفته استیری، یک میلیون و ۲۸۲ هزار و ۹۷۲ تن مواد نفتی طی این مدت از طریق این بندر به داخل کشور وارد و ۲۵۴ هزار و ۵۲۷ تن از این مواد نیز ترانزیت شده
است. سرپرست اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان همچنین از تخلیه و بارگیری یک میلیون و ۷۴۶ هزار و ۱۲۵ TEU کانتینر در بزرگ‌ترین و پیشرفته‌ترین بندرکانتینری کشور طی دوازده ماه سال ۹۲، خبر داد.
افزایش ۱۰ درصدی
پهلوگیری کشتی‌ها
وی همچنین اعلام کرد این مطلب که بزرگ‌ترین بندر تجاری ایران طی سال گذشته میزبان ۳هزار و ۹۶۴ فروند کشتی با تناژهای مختلف بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته آن‌که ۳هزار و ۶۰۰ فروند بود، افزایش ۱۰ درصدی داشته است.
استیری در ادامه خاطرنشان کرد: از این میزان کشتی پهلو گرفته در بندر شهید رجایی، ۳هزار و ۱۷۵ فروند شناور بالای هزار تن وزن داشته‌اند.
مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی همچنین گفت: طی یک‌سال گذشته، تردد یک‌میلیون و ۲۱۳ هزار و ۷۱۶ دستگاه کامیون و بالغ بر ۹هزار و ۲۰۰ دستگاه واگن در این بندر به ثبت رسیده است.
بندر شهید رجایی به عنوان بزرگ‌ترین بندر تجاری ایران در فاصله ۲۳ کیلومتری غرب بندرعباس واقع شده و با ۴۸۰۰ هکتار وسعت، از ظرفیت پذیرش سالانه بیش از ۸۸ میلیون تن کالا برخوردار است.
این بندر ضمن بهره‌مندی از ۴۰پست اسکله و با در اختیار داشتن بزرگ‌ترین و پیشرفته‌ترین ترمینال‌های کانتینری کشور، با ظرفیت ۶ میلیون TEUکانتینر در سال، بیش از ۵۵ درصد حجم کل صادرات و واردات ایران و تخلیه را پشتیبانی کرده و بارگیری حدود ۹۰ درصد کالاهای کانتینری کشور را بر عهده دارد.