گروه بنگاه‌ها- به دنبال برگزاری کنفرانس بین‌المللی فولاد و مواد معدنی به میزبانی شرکت‌های یومتال و کواستیل، سفیر ایران در چین بر ظرفیت‌های همکاری بین دو کشور ایران و چین تاکید کرد. در این کنفرانس بین‌المللی که پس از همایش چشم‌انداز فولاد و سنگ‌آهن ایران در پایان اسفندماه برگزار شد، ظرفیت فعلی و آینده تولید سنگ‌آهن و فولاد کشور و دورنمای اقتصاد ایران و چین از سوی نمایندگان ایرانی تشریح شد.

مهدی صفری، سفیر ایران در چین در روز دوم کنفرانس آهن و فولاد 2014 چین که در شهر تای‌وان این کشور برگزار شد با اشاره به جایگاه ویژه فولاد در اقتصاد و صنعت هر کشور، آهن را نیز به عنوان کالایی استراتژیک و یکی از فاکتورهای مورد توجه در زمینه شاخص توسعه‌یافتگی کشورها برشمرد و گفت: کاربرد متنوع این فلز از یک سو و ارزان بودن آن از سوی دیگر سبب شده که تولید این محصول به صورت روزافزون گسترش یابد؛ به گونه‌ای که امروز 95 درصد فلزات تولید شده در سراسر جهان را آهن و ترکیبات آهنی تشکیل می‌دهند.
دکتر صفری میزان ذخایر کشف شده سنگ‌آهن خام را 5/2 میلیارد تن و آهن خالص کشور را 4/1 میلیارد تن عنوان کرد و افزود: با توجه به ارقام ذکر شده، 5/1 درصد ذخایر سنگ‌آهن دنیا در اختیار ایران است و از این حیث ایران جایگاه دوازدهم را در سطح جهان دارا است. وی گفت: در حال حاضر میزان مصرف فولاد در ایران حدود 18 میلیون تن در سال بوده که این میزان مصرف بیانگر سرانه‌ای معادل 240 کیلوگرم است که نشان‌دهنده رشد شتابان اقتصادی کشور است.
دکتر صفری با اشاره به رشد مناسب همکاری‌های اقتصادی بین ایران و چین در سال‌های اخیر، گفت: حجم مبادلات تجاری بین این دو کشور در سال 2013 حدود 40 میلیارد دلار بوده و حجم سرمایه‌گذاری مستقیم شرکت‌های چینی در ایران در سال گذشته میلادی، یک میلیارد و 60 میلیون دلار بوده است.
وی ادامه داد: طی سه سال گذشته بیش از 20 میلیارد دلار قرارداد بین شرکت‌های چینی و ایرانی برای اجرای پروژه‌ها در ایران امضا شد که حدود 10 میلیارد دلار از آن به بهره‌برداری رسیده یا هم‌اکنون در حال اجرا است. همچنین در حال حاضر 13 پروژه در بخش فولاد از سوی شرکت‌های چینی در ایران در حال اجرا است. همچنین کیوان جعفری طهرانی، عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ‌آهن ایران به بیان میزان ذخایر قطعی و احتمالی سنگ‌آهن ایران پرداخت و گفت: مجموع ذخایر قطعی و احتمالی سنگ‌آهن ایران 1/5 میلیارد تن است که حدود نیمی از آن معادل دو میلیارد و 496 میلیون و 295 هزار تن ذخایر قطعی شناسایی شده بوده و دو میلیارد و 359 میلیون و 12 هزار تن معادل 46 درصد کل ذخایر سنگ‌آهن، جزو ذخایر احتمالی هستند.
وی 86 درصد از کل ذخایر قطعی سنگ‌آهن کشور را معادنی دانست که بیش از 50 میلیون تن ذخیره دارند و افزود: حدود 5 درصد معادن سنگ‌آهن ایران دارای ذخیره 10 تا 50 میلیون تن، 4 درصد بین یک تا 10 میلیون تن حدود یک درصد از معادن دارای ذخیره‌ای کمتر از یک‌میلیون تن هستند که میزان ذخیره 4 درصد از معادن سنگ‌آهن هنوز به طور قطعی تعیین نشده است. جعفری طهرانی میزان تولید فولاد کل کشور در سال 94 را 42 میلیون تن پیش‌بینی و اظهار کرد: پیش‌بینی تولید فولاد خام در افق 1404 در رقمی حدود 55 میلیون تن است که برآورد میزان سنگ‌آهن مورد نیاز برای تولید این میزان فولاد 5/124 میلیون تن و میزان سنگ‌آهن دانه‌بندی، کنسانتره و گندله مورد نیاز به ترتیب 8/14 میلیون تن، 2/77 میلیون تن و 72 میلیون تن خواهد بود. جعفری طهرانی همچنین عنوان کرد: با بررسی میزان عرضه و تقاضای فولاد خام در کشور، می‌توان دید که در پایان برنامه پنجم توسعه، 12 درصد، مازاد عرضه فولاد در کشور وجود دارد اما پیش‌بینی می‌شود تقاضا برای این کالا در سال 1404 افزایش یافته و به 63 میلیون تن برسد که در مقایسه با تولید 55 میلیون تنی، کسری 8 میلیون تنی را شاهد خواهیم بود.
وی مجموع تولید کنسانتره سنگ‌آهن در واحدهای دولتی و خصوصی را تا پایان سال 94 با در نظر گرفتن اجرای طرح‌های توسعه‌ای این بخش‌ها چیزی حدود 1/70 میلیون تن عنوان کرد و ادامه داد: پیش‌بینی تولید گندله این بخش‌ها نیز تا پایان سال 94 معادل 4/66 میلیون تن برآورد شده است.