مهدی سرلک* سایت‌های خبری مستقلی چون استیل بیزینس بریفینگ (SBB)، متال اکسپرت (Metal Expert) و متال بولتن (Metal Bulletin) در هفته‌های اخیر خبر از صعودی شدن قیمت در بازارهای سنگ‌آهن بنادر چین دادند. حدود قیمتی اعلام شده در این معاملات، 120 دلار در تن و تحویل در بندر مقصد بود.
همزمان قیمت‌های اخیر این محصولات در بورس کالای ایران (IME) نیز نشان‌دهنده رشد قیمت محصولات فولادی است که رونق بازارهای مرتبط از جمله سنگ‌آهن و کک را در پی خواهد داشت؛ این افزایش به‌طور ویژه در بازار شمش مشهود بود. در این میان نکات امیدوارکننده‌ای برای سنگ‌آهن در بخش صادرات به وجود آمده و کشتی‌ها در حال بارگیری این محصول (از بندر امام خمینی و همین‌طور بندرعباس) و حرکت به مقصد چین هستند ولی با این وجود نباید تجار صادرکننده سنگ‌آهن در معامله با
چینی‌ها تعجیل کنند.
بازار فولاد چین با بیش از ۷۰۰ میلیون تن تولید فولاد در سال، نیازمند واردات سنگ‌آهن از خارج است و به همین دلیل چینی‌ها سعی در کنترل و هدایت هوشمندانه این بازار دارند. قیمت‌های مورد اشاره در سایت‌های مرجع بین‌المللی، معمولا کف قیمتی است که چینی‌ها پرداخت می‌کنند و به طور معمول این قیمت به‌صورت سلف (پیش پرداخت کامل آن هم چند ماه قبل) و برای محموله‌های میلیون تنی است، درج این قیمت‌ها در وب‌سایت‌های مرجع برای چینی‌ها بسان اهرم‌های فشاری است که برای کشورهایی که صادرات خرد به چین دارند به‌صورت ابزاری برای چانه‌زنی آنها
به کار برده می‌شود.
چینی‌ها هر ساله در آغاز سال نو چینی و در پاسخ به درخواست‌های بین‌المللی برای کاهش آلایندگی محیط زیست و پایین آوردن تولید گازهای گلخانه‌ای اقدام به کاهش تولید فولاد می‌کنند که البته با سپری شدن یکی دو ماه و به‌دلیل فشارهای کارخانه‌های داخلی این کشور تمامی وعده‌های قبلی را فراموش می‌کنند، به همین دلیل به زودی شرایط واردات سنگ‌آهن چین به روال سابق خود باز خواهد شد.
امید فعالان صنعت فولاد کشور و انتظار از دولت تدبیر و امید ساماندهی به صادرات مواد معدنی و جلوگیری از خام فروشی آن هم برای محصولی مانند سنگ‌آهن است. عوارض ۱۰ درصدی شاید نتواند این روند را اصلاح کند و به نظر من اگر عوارض ۳۰ درصدی برای سنگ‌آهن تعیین شود، شاید امیدواری برای سرمایه‌گذاری در معادن و تولید کنسانتره، گندله و همین طور شمش فولادی و پایان بخشیدن به تراژدی فروش این محصول بسیار ارزشمند ایجاد شود.
*کارشناس بازار فولاد و مواد اولیه