گروه نفت و پتروشیمی - در شرایطی که اخبار گوناگونی از اوضاع سیاسی منطقه و تقابل بین روسیه و آمریکا بر سر اوکراین به گوش می‌رسد، قیمت نفت روند رو به افزایشی را در روزهای اخیر در پیش گرفته است. قیمت نفت آمریکا دیروز به 104 دلار رسید و این نرخ در مقایسه با نرخ‌های ماه گذشته بیش از 10 دلار افزایش را نشان می‌دهد. در این بین به‌رغم انتشار آمارهای ضد و نقیض از اقتصاد چین و بازگشت تدریجی نفت لیبی به بازار، اما قیمت نفت در حدود 80 سنت افزایش یافت.
نفت برنت نیز ۶۰ سنت افزایش قیمت را تجربه کرد و به ۱۰۹ دلار رسید. در این بین چین، دومین اقتصاد و مصرف‌کننده نفت جهان اعلام کرده است رشد تولید ناخالص داخلی این کشور در سه ماهه نخست امسال به ۴/۷درصد رسیده که بهتر از پیش‌بینی‌های قبلی بوده است، هرچند میزان رشد تولیدات صنعتی این کشور در ماه مارس، سرمایه‌گذاران را ناامید کرد.
بر اساس گزارش خبرگزاری تسنیم، قیمت هر بشکه نفت برنت برای تحویل در ماه ژوئن، در ساعات اولیه معاملات دیروز ابتدا به ۱۰۹ دلار و ۴۷ سنت افزایش یافت و بالاترین قیمت از ۴ مارس را تجربه کرد. اما سپس با ۱۷ سنت کاهش به ۱۰۹ دلار و ۱۹ سنت رسید. موعد قراردادهای نفتی ماه مه ‌دیروز به اتمام رسید.قیمت نفت خام آمریکا برای تحویل در ماه مه ۷ سنت افزایش یافت و به ۱۰۳ دلار و ۸۲ سنت رسید.
میخائیل مک کارتی، تحلیلگر بازار نفت در این باره به رویترز گفت: بسیاری از ناظران اقتصاد چین بر این ایده بودند که آمارهای ماه فوریه به دلیل تعطیلات سال نو چینی واقع بینانه نبودند و تصور می‌کردند آمارهای ماه مارس این موضوع را تایید خواهد کرد. اما آمارهای ماه فوریه این موضوع را تایید نکردند.
وی افزود: این آمارها لزوما تاثیر منفی بر قیمت نفت ندارند، اما آنگونه که پیش‌بینی می‌شد، تاثیری حمایتی نیز بر قیمت نفت نخواهند داشت.
در عین حال همزمان با افزایش تنش‌ها در اوکراین و بالا رفتن ریسک‌ها برای نفت برنت، اختلاف قیمت نفت برنت و نفت «وست تگزاس اینترمدییت» به بیشترین رقم در دو هفته گذشته رسید.