شانا- کاهش 45/13 درصدی صادرات نفت خام نیجریه در فاصله دسامبر ٢٠١٢ تا دسامبر ٢٠١٣، موجب زیان 134/1 میلیارد دلاری صنعت نفت این کشور شد.
به گزارش پایگاه خبری آل‌افریکا، افزایش تولید نفت و گاز شیل، از عوامل این کاهش به شمار می رود. بر اساس این گزارش، مجموع صادرات نفت خام نیجریه در دسامبر ٢٠١٣ به ۵۳۷/۶۴ میلیون بشکه رسید که ۰۳/۱۰ میلیون بشکه از صادرات این کشور در پایان سال ٢٠١٢ کمتر بود. درآمدهای حاصل از صادرات نفت در دسامبر ٢٠١٣ نیز با کاهش ۱۳۴/۱ میلیارد دلار نسبت به دسامبر ٢٠١٢، به ۲۹۹/۷ میلیارد دلار رسید.
شرکت خدمات حرفه‌ای «کی‌پی‌ام‌جی» در ماه فوریه هشدار داده بود که اگر نیجریه قادر به افزایش سرمایه‌گذاری‌ها در بخش نفت و گاز نباشد، اکتشاف و استخراج نفت و گاز شیل در جهان می‌تواند اقتصاد این کشور را با خطر جدی روبه‌رو‌ ‌کند.
بر اساس گزارش اطلاعات نفت دسامبر ٢٠١٣ که به تازگی از سوی شرکت ملی نفت نیجریه منتشر شده است، صادرات نفت خام این کشور به آمریکا در دسامبر ٢٠١٣ با کاهش ٩٠ درصدی از ۲۷۹/۱۴ میلیون بشکه در دوره مشابه سال ٢٠١٢ به ۴۳۸/۱ میلیون بشکه رسید.
پیش از این آمریکا ۱۵/۱۹ درصد از کل صادرات نفت خام نیجریه را خریداری می‌کرد، اما با کاهش خرید نفت نیجریه از سوی آمریکا، هند تبدیل به بزرگ‌ترین وارد‌کننده نفت خام این کشور شد و آمریکا به رتبه دهم فهرست خریداران اصلی نفت این کشور سقوط کرد.