گروه بازرگانی- روز گذشته وزیر توسعه و برنامه‌ریزی ترکیه در رأس هیاتی از بازرگانان ترک از 50 شرکت این کشور، میهمان اتاق بازرگانی ایران بود تا پس از فرانسه، دور جدید مبادلات ایران و ترکیه رقم بخورد.

به گزارش روابط عمومی اتاق ایران، در این نشست، پدرام سلطانی، عضو هیات رئیسه اتاق با اشاره به اشتراکات فرهنگی و اجتماعی 2 کشور ایران و ترکیه تصریح کرد: با توجه به شرایط کنونی ایران در زمینه دیپلماسی بین‌المللی ایران، زمینه‌ها برای توسعه تعاملات اقتصادی بین 2 کشور فراهم است. اتاق به عنوان نماینده بخش خصوصی خوشحال است که سران 2 کشور برای توسعه روابط، عزم خود را جزم کرده‌اند.
وی با تاکید بر این نکته که در حال حاضر حجم مبادلات اقتصادی دو کشور به‌هیچ‌وجه در اندازه توانمندی‌های اقتصادی دو کشور نیست، یادآور شد: طبق هدف‌گذاری‌های صورت‌گرفته باید تا سال 2015 میلادی حجم مناسبات تجاری ایران و ترکیه به 30 میلیارد دلار برسد. بنابراین بر این باور هستیم که برای رسیدن به این مهم باید علاوه بر امضای موافقتنامه تجارت ترجیحی، سایر موانع موجود را نیز حذف کنیم.
به اعتقاد این عضو هیات رئیسه اتاق ایران، امروز شرایط اقتصادی و سیاسی ایران بیش از هر زمان دیگری آماده توسعه سطح روابط تجاری با سایر کشورها از جمله ترکیه است.
سلطانی در بخش دیگری، اقتصاد ایران و ترکیه را محور اقتصادی کشورهای منطقه دانست و گفت: این 2 کشور علاوه بر اینکه باید سطح مبادلات تجاری خود را افزایش دهند، بلکه باید روی افزایش حجم مناسبات اقتصادی منطقه تاثیرگذار باشند. عضو هیات رئیسه اتاق ایران، ابراز امیدواری کرد: تجار 2 کشور باید عزم و حرکت جدید دولت‌ها را به فال نیک گرفته و در مذاکرات خود برای همکاری‌های بلندمدت برنامه‌ریزی کنند. اتاق در این وادی موانع و تنگناها را شناسایی کرده و با همکاری دولت ایران و در ارتباط مستمر با اتاق و بخش خصوصی ترکیه آنها را برطرف خواهد کرد.
انعقاد توافق‌نامه تجارت ترجیحی ایران و ترکیه
در این گردهمایی وزیر ارتباطات و فناوری جمهوری اسلامی از امضای توافق‌نامه تجارت ترجیحی بین 2 کشور خبر داد و گفت: این توافق‌نامه که سال‌های طولانی به علت اختلاف دیدگاه مورد مذاکره بود اکنون امضا شده و برای تصویب به هیات دولت ارائه شده است.
محمود واعظی افزود: روابط خارجی ایران با دنیا و منطقه در حال تغییر به سمت روابط مناسب با شأن ملت ایران است. هر اتفاقی که در روابط ایران با دنیا بیفتد هیچ تغییری در جایگاه روابط 2 کشور ایران و ترکیه رخ نمی‌دهد و هیچ رویدادی نمی‌تواند روابط خوب ما را تغییر دهد.
رئیس شورای توسعه بازرگانی ایران و ترکیه در این نشست تاکید کرد: فعالان اقتصادی و تجاری و مسوولان مرتبط 2 کشور، باید با برنامه‌ریزی مناسب زمینه بهره‌برداری از این فضای مناسب را فراهم کنند. وی با اشاره به اینکه سطح مراودات تجاری 2کشور تا سال‌ها پیش، سالانه یک میلیارد و 200 میلیون دلار بود، اظهار کرد: هم اکنون سطح تبادل تجاری 2 کشور به ماهانه یک میلیارد و 200 میلیون دلار رسیده است. وی درعین حال افزود: با توجه به ظرفیت‌های 2 کشور این سطح از مبادله هنوز نمی‌تواند مورد رضایت باشد و دو طرف در بخش‌های خصوصی و دولتی باید با رفع موانع و ارائه تسهیلات زمینه را برای افزایش بیشتر روابط مهیا کنند. وی از هدف‌گذاری تحقق سالانه 30میلیارد دلار مبادله تجاری دو کشور ایران و ترکیه در سال آینده میلادی خبر داد و گفت: با توجه به ظرفیت‌ها و نوع روابط دو کشور تحقق این هدف دور از دسترس نیست.
حذف مرزهای اقتصادی دو کشور
جودیت ایلماز، وزیر توسعه و برنامه‌ریزی ترکیه، با تاکید بر این اصل که باید در حوزه تجارت و اقتصاد مرزهای بین دو کشور حذف شود، گفت: برای رسیدن به تجارت 30 میلیارد دلاری بین دو کشور معتقدم که امضای توافق‌نامه تجارت ترجیحی کافی نیست و باید همه موانع را از میان برده و تجارت را سهولت بخشید. وی افزود: نخست وزیر ترکیه بر این باور است که در تجارت خارجی باید کشورهای همسایه در اولویت باشند. هر چند در خصوص ایران به دلیل آغاز تحریم‌ها، تجارت دو کشور درحد بسیاری کاهش پیدا کرد؛ به این معنا که حجم تجارت ایران و ترکیه از 22 میلیارد دلار در سال 2002 میلادی به 6/14 میلیارد دلار در سال 2013 میلادی رسید. وزیر توسعه و برنامه‌ریزی ترکیه رو به فعالان اقتصادی دو کشور گفت: بخش‌های خصوصی دو کشور باید مجدانه در راستای شناسایی موانع و اعلام آنها به مسوولان دو کشور حرکت کنند. این افراد چشم‌ها و گوش‌های ما هستند. با برداشتن این قدم‌ها می‌توانیم به اهداف خود دست پیدا کنیم. وی یادآور شد: با حذف مشکلات غیرتعرفه‌ای می‌توانیم راه را برای تجارت ترجیحی باز کنیم. ایلماز با تاکید بر ضرورت توجه کشور‌ها به تجارت آزاد و فراهم کردن زمینه‌های تجارت آسان، توضیح داد: ترکیه در دوران بحران اقتصاد جهانی کمترین آسیب ممکن را تحمل کرد. در حال حاضر حجم مبادلات تجاری این کشور بالغ بر 820 میلیارد دلار برآورد می شود و طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته باید این رقم در سال 2023 میلادی به 2 تریلیون دلار برسد. امروز صادرات ترکیه 152 میلیارد دلار است و باید در سال 2023 میلادی به 500 میلیارد دلار افزایش پیدا کند.
حل مشکلات صنعت گردشگری خواسته دو کشور
علی عثمان السوی، رئیس شورای بازرگانی ترکیه و ایران، وضعیت صنعت گردشگری بین دو کشور را ناهماهنگ ارزیابی کرد و گفت: در سال گذشته بالغ بر یک میلیون و 200 هزار گردشگر ایرانی از ترکیه دیدن کردند، در حالی که در همان سال تنها 260 هزار گردشگر ترکیه وارد ایران شدند. به این ترتیب باید برای حل این ناهماهنگی فکری کرد. وی همچنین به مشکلات حمل‌‌ونقل، سرمایه‌گذاری، رفت و آمد خودروها در گمرکات و دروازه‌های مرزی اشاره و تصریح کرد: تلاش‌هایی برای رفع این موانع از سوی هر دو دولت صورت گرفته است، ولی کفایت نمی‌کند. در همین میان، کامی، رئیس شورای مشترک بازرگانی ایران و ترکیه با تاکید بر این نکته که مشارکت دو سویه دولت و بخش خصوصی نتایج مطلوبی به دنبال خواهد داشت، اظهار کرد: با توجه به امضای توافق‌نامه تجارت ترجیحی، بخش خصوصی خواستار اجرای هر چه سریع‌تر آن است. وی اعلام کرد: فعالان اقتصادی در پی روان‌سازی خدمات تجاری هستند، در این رابطه باید مباحث بیمه‌ای بانکی گمرک و حمل و نقل مورد توجه قرار گیرد. رئیس شورای مشترک بازرگانی ایران و ترکیه ایجاد کریدور سبز و پنجره واحد مرزی را از ضروریات ایجاد تجارت آسان بین دو کشور ایران و ترکیه قلمداد کرد.