افت محسوس بازار سرمایه در هفته‌های گذشته و شرایط نامطلوب بورس نگرانی‌هایی را برای فعالان بازار ایجاد کرده است. خروج از این شرایط به عزم جدی دولتمردان و بزرگان بازار سرمایه نیاز داشته و فعالان بورس تهران موارد تاثیرگذار بر تغییر شرایط کنونی را عنوان کرده‌اند.
مشارکت‌کنندگان در سی‌و‌نهمین نظرسنجی کارگزاری تدبیرگران فردا کاهش نرخ بهره بانکی را به نفع بازار و سهام بانکی‌ها عنوان کرده‌اند؛ رفع ابهامات موجود در بازار، حمایت حقوقی‌ها و تزریق پول جدید به بازار از موارد تاثیرگذار دیگر بیان شده‌اند.
یکی از موارد مهم و مطرح شده در این نظرسنجی اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها عنوان شده است.
همچنین تغییرات قیمتی سهام در روز پایانی هفته منجر به آن شده است که مشارکت‌کنندگان در این نظرسنجی هفته جاری را هفته‌ای نسبتا متعادل رو به مثبت برای بورس تهران پیش‌بینی کنند.
این در حالی است که پس از بهتر شدن شرایط بازار سهام، فعالان بازار ماه آینده را تقریبا مثبت پیش‌بینی کرده‌اند؛ کف قیمتی سهام یکی از مواردی است که می‌تواند منجربه بهتر شدن شرایط کنونی بازار شود.
افزون بر این، صنایع بانکداری، پتروشیمی و خودرو همچنان منتخب فعالان بازار برای ورود در بازه یک‌ماهه معرفی شده اند.
با توجه به افزایش نرخ محصولات فلزی در بازار آهن، صنعت فلزات اساسی (فولادی) نیز مورد توجه مشارکت‌کنندگان در این نظرسنجی بوده است.
صنعت مخابرات نیز با توجه به نزدیکی مجمع سالانه شرکت‌های آن، یکی دیگر از صنایع مورد توجه بازار در هفته‌های اخیر و نیز این هفته بوده است.
۵۸ درصد از کارشناسان و فعالان بازار سرمایه به سهامداران حقیقی پیشنهاد می‌کنند، در صورت داشتن سهم اقدام به فروش نکرده و نگهداری را توصیه کرده‌اند.
اما در مورد ورود به بازار تغییر و جابه‌جایی سهام P/E بالا با سهام دارای P/E کمتر را پیشنهاد کرده‌اند. خرید و نگهداری سهام بنیادی برای بازده میان مدت پیشنهاد شده است. خروج از بازار نیز پیشنهاد بخش کوچکی از مشارکت‌کنندگان در این نظرسنجی بوده است.

عوامل موثر در بازگشت «بورس» به وضعیت عادی

عوامل موثر در بازگشت «بورس» به وضعیت عادی

عوامل موثر در بازگشت «بورس» به وضعیت عادی