حسین موسوی اگر گفته شود که در ترکیه کنونی همه راه‌ها به اردوغان ختم می‌شود، گفته بی‌راهی نیست. از پیش هم حدس زده می‌شد که اردوغان قرار نیست پس از پایان دوره نخست‌وزیری از قدرت کناره‌گیری کند و صندلی قدرت را به یکی از هم‌تیم‌های خود واگذار کند.

روز گذشته حزب حاکم به‌طور رسمی اعلام کرد که اردوغان را برای انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور به عنوان کاندیدا معرفی خواهد کرد. به نوشته روزنامه تودیز زمان پس از چهار سال کش و قوس بین عبدالله گل و اردوغان، در نهایت مرد قدرتمند این حزب از سوی هم‌قطاران خود به عنوان نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری معرفی شد. این روزنامه به نقل از یکی از اعضای این حزب نوشت که اردوغان در رای‌گیری مخفی که در داخل حزب انجام شد به عنوان کاندیدای نهایی حزب عدالت و توسعه انتخاب شده است.
اردوغان برای اینکه بتواند به چانکایا، کاخ ریاست‌جمهوری ورود پیدا کند راهی طولانی پیمود و با تغییر قانون توانست خود را به انتخابات سال ۲۰۱۴ برساند. بر این اساس اردوغان دوره ریاست‌جمهوری هفت ساله را به پنج سال تغییر داد تا بتواند سر موعد در انتخابات ریاست‌جمهوری که در اواسط مرداد برگزار می‌شود شرکت کند.
بسیاری این اعلام کاندیداتوری زودتر از موعد وی را به پیروزی اخیر حزب او در انتخابات محلی مرتبط می‌دانند که توانست نزدیک به نیمی از آرای رای‌دهندگان را از آن حزب خود کند. با این پیروزی اردوغان اعلام کرد که راه برای پیشرفت ترکیه هموار شده است و مردم به او و حزبش چراغ سبز نشان داده‌اند تا آنچه را خود موانع پیشرفت ترکیه نامیده است از بین ببرد. بسیاری از کارشناسان پیش از این هشدار داده بودند که وی انتخابات محلی را در ترکیه در حد «همه‌پرسی» بالا خواهد برد و از این طریق به حذف رقبای خود دست خواهد زد. به گفته کارشناسان اما نخست‌وزیر ترکیه باید پیش از حذف رقبا، ارتباطات خود را با برخی از صنوف نوسازی کند. در این راستا اردوغان و عبدالله گل روز پنج‌شنبه با رئیس سندیکای صنعتگران ترکیه دیدار کردند تا بتوانند رای این سندیکای قدرتمند را به سود اردوغان برگردانند.
«محرم ییلماز» که رئیس سندیکای صنعتگران است دو ماه پیش، از سوی اردوغان متهم به خیانت به کشور شده بود. اردوغان اعلام کرده بود که ییلماز دست‌پروده مهم‌ترین دشمن این روزهای خود، یعنی فتح‌الله گولن است.
فتح‌الله گولن که پیش از این از متحدان اردوغان به حساب می‌آمد پس از اینکه نخست‌وزیر ترکیه تصمیم گرفت که مدارس تحت نفوذش را تعطیل کند به رقبای هم تبدیل شدند. برخی از کارشناسان می‌گویند که پرونده رسوایی مالی تیم اردوغان را گولنیست‌ها مطرح کرده‌اند تا از آرای او کاسته شود.
هر چند که گولن این مساله را تکذیب می‌کند ولی این دو، این اواخر بارها با هم جدال لفظی داشته‌اند. برخی از کارشناسان پیش‌بینی کرده بودند که رای اردوغان پس از این فساد مالی و دشمنی با متحد سابق خود ریزش پیدا خواهد کرد و وی مهم‌ترین برگ برنده خود یعنی بازرگانان آناتولی را از دست خواهد داد. هاکان یاووز، نویسنده کتاب اسلام و دموکراسی، این گروه را از مهم‌ترین حامیان اردوغان برای حکومت خود و هم‌قطارانش اعلام کرده بود که زیر نفوذ گولن بوده‌اند.
با این وجود برخی از تحلیلگران پس از پیروزی اردوغان در انتخابات اخیر اعلام کردند که بازرگانان اسلامگرای آناتولی به سمت دولت چرخش پیدا کرده‌اند و همین موضوع در انتخابات محلی به کمک حزب عدالت و توسعه آمده است. این در شرایطی است که برخی اقصادانان نظری مخالف این دسته از طرفداران دولت اردوغان دارند و می‌گویند که ممکن است رکود نسبی اقتصاد ترکیه و نابرابری دلار و لیر در انتخابات ریاست‌جمهوری به‌گونه‌ای دیگر از آرای اردوغان کم کند. «امره دَلی ولی»، یکی از اقتصاددانان ترکیه در گفت‌وگو با حریت‌دیلی می‌گوید: «در ۴ آوریل، پیش از انتخابات محلی در مقاله‌ای در خصوص پیروزی حزب عدالت و توسعه اشاره گذرایی کرده بودم. در این مقاله اشاره کرده بودم که اگر رکود فعلی هم پابرجا بماند احتمال اینکه حزب وی بتواند پیروز انتخابات باشد زیاد است. حزب عدالت و توسعه در اقتصاد عملکرد خوبی داشته است و توانسته که در بخش اقتصادی مردم ترکیه را مجاب به ادامه حضور آنها در قدرت بکند. اما اگر تا زمان انتخابات اردوغان نتواند از پس خواسته‌ اقتصادی مردم بر آید ممکن است که در انتخابات ماه اوت با مشکل مواجه شود». این در شرایطی است که جداولی از سوی موسسه «دیتا مانیتور ترکیه» منتشر شده است که حاکی از کاهش نرخ بیکاری تا پیش از موعد انتخابات محلی است. بر این اساس اردوغان تا پیش از انتخابات محلی ترکیه توانست نرخ بیکاری را که در سال گذشته در ماه آوریل به ۱۰/۶ رسیده بود در ماه مشابه در سال جاری میلادی به ۱۰/۱ بازگرداند. معیارهای فصلی نرخ بیکاری نیز در این مدت مشابه از ۹/۴ به ۹/۱ کاهش یافته است.
با این وجود بر اساس آمار ارائه شده از سوی «استانبول تینک تنک بتام» به‌رغم کاهش نرخ بیکاری در ترکیه باید اذعان کرد که در بخش ساخت و ساز رشد قابل توجهی وجود نداشته است. «دلی ولی» می‌گوید یکی از عوامل موفقیت اردوغان به ماه ژانویه بازمی‌گردد که توانست ۱۰۰ هزار شغل در ماه ژانویه ایجاد کند. در این شرایط اما برخی از مخالفان اردوغان رویکرد وی را برای انتخابات ریاست‌جمهوری به باد انتقاد گرفته‌اند و در این راستا کمال کیلچداراغلو، رهبر کمالیست‌ها می‌گوید که کشورش به کنعان اورنی دیگر نیازمند نیست. اشاره وی به موضوع کودتای ارتش در دهه ۸۰ باز می‌گردد که کنعان اورن فرمانده کل ارتش ترکیه به عنوان رئیس جمهوری وارد چانکایا شد و قانون اساسی این کشور را به سود خود زیر و رو کرد. اردوغان نیز قصد دارد که با برپایی همه‌پرسی نظام پارلمانی را به نظام جمهوری تغییر دهد.

چندگام مانده به «چانکایا»