گروه بازار پول- با وجود رسیدن دلار به قیمت 3200 تومان در روز چهارشنبه، همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد دلار در این سطح قیمتی نتوانست خیلی دوام بیاورد و روز پنج‌شنبه نرخ به 3170 تومان بازگشت. این کاهش 30 تومانی ظرف یک روز نشان می‌دهد که گذر از سطح مقاومتی قیمت که همان 3200 تومان است، به این راحتی‌ها امکان‌پذیر نیست. فعالان بازار همان روز چهارشنبه با بیان اینکه اتفاق خاصی در عرضه و تقاضای دلار رخ نداده است، موضع تلویحی‌شان را اعلام کردند.
به نظر می‌رسد بازار انتظار ندارد دلار به شیب‌های تند قیمتی وارد شود. کارشناسان اقتصادی هم می‌گویند دلار فعلا در همین مرز قیمتی، نوسان خواهد داشت، مگر اینکه اتفاق خاصی رخ دهد. این درحالی است که قیمت اونس طلا همچنان کاهشی است. اونس طلا روز پنج‌شنبه به زیر ۱۳۰۰دلار رسید. قیمت سکه هم در حال حاضر روند کاهشی را در پیش گرفته است، البته نه با شیب تند. به‌طور کلی روز پنج‌شنبه قیمت ارزهای خارجی غیر‌از پوند انگلیس و یوآن چین که حدود ۱۰ تومان افزایش داشتند، کاهش داشت.
بازار چه خواهد کرد؟
در حال حاضر نه خود فعالان بازار ارز و نه کارشناسان پیش‌بینی دقیق و قاطعی از وضعیت ندارند. عوامل مختلفی وجود دارد که هر کدام می‌تواند در افزایش یا کاهش قیمت دلار تاثیرگذار باشد. نکته مهم در شرایط کنونی نرخ ارز این است که به نظر می‌رسد هیچ کدام از عوامل فعلی توان این را ندارند قیمت را به صورت جهشی افزایش یا کاهش دهند؛ یعنی اگر قیمت صعودی شود، شیب و گستره محدودی خواهد داشت و در صورت نزولی شدن هم این موضوع صادق است. رفتار بازار در روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه نشان داد که شکستن سطح مقاومتی دلار سخت است. یکی از دلایل این امر متعادل بودن عرضه و تقاضا است. با اینکه دلار روند افزایشی به خود گرفت، اما تغییری در عرضه اتفاق نیفتاد و از آن طرف با توجه به دامنه کم تغییرات سکه و بارگشت امید به بورس، تقاضا هم هجومی نبود.
رفتار بانک مرکزی در قیمت‌گذاری
یکی از عوامل انتظاری تاثیرگذار بر قیمت دلار رفتار بانک مرکزی در بالا بردن نرخ رسمی آن است. با توجه به مباحث مطرح شده در یک ماه قبل پیش‌بینی می‌شد که بانک مرکزی با تغییر زیاد بخواهد نرخ دلار را در یک بازه زمانی کوتاه بالا ببرد و به سطح ۲۶۵۰ تومان برساند، اما رفتار بانک مرکزی نشان داده این بانک اگر هم بخواهد این کار را انجام دهد با شیب بسیار کند خواهد بود و در اصل تاثیر این عامل بر افزایش قیمت دلار بسیار کمرنگ شده است.
افزایش قیمت حامل‌ها
یکی از عوامل مهم افزایشی دیگر بر قیمت ارز و سکه در بازار افزایش قیمت حامل‌های انرژی در قالب اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها است. این عامل باعث نوعی افزایش انتظاری قیمت‌ها در بازار شده است. با توجه به فرا رسیدن اردیبهشت، اثر این عامل می‌تواند کمی تشدید شود؛ اما با توجه به اینکه وزیر اقتصاد و سایر مسوولان دولتی نیز همواره بر شیب کند افزایش‌ها تاکید کرده‌اند، تاثیر این عامل هم نمی‌تواند جهشی باشد، البته برخی از کارشناسان می‌گویند هراس از تورم هدفمندی، ممکن است بیشتر یک عامل روانی و انتظاری باشد و در صورت اجرای فاز دوم اصلاح قیمت‌ها و کنترل تبعات تورمی آن، بخشی از تقاضای روانی موجود از بازار خارج خواهد شد.
واریز اقساط پول‌های آزاد شده
بعد از مطرح شدن، اما و اگرهای مختلف در مورد مشکل بانک مرکزی در برداشت اقساط آزاد شده، رئیس‌کل بانک مرکزی می‌گوید: تاکنون سه قسط از هشت قسط توافق ژنو به مبلغ یک میلیارد و ۵۵۰ میلیون دلار دریافت شده و برای دو قسط چهارم و پنجم نیز به‌زودی اقدام می‌شود. به گفته او با استفاده از زمینه‌های ایجاد شده و بهره‌گیری از سه بانک ژاپنی و یک بانک سوئیسی، سه میلیارد دلار از منابع موجود در بانک مرکزی ژاپن به حساب بانک‌های ایرانی نزد بانک‌های یادشده منتقل شده است. اعلام این خبر از سوی سیف می‌تواند اثری کاهشی بر بازار دلار داشته باشد.
عوامل غیر‌اقتصادی
عوامل سیاسی هم قاعدتا اثر خود را روی بازار ارز خواهد گذاشت. یکی از این عوامل، گزارش آمانو دبیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است. با وجود اینکه در گزارش آمانو به پایبندی ایران در عمل به تعهداتش در چارچوب توافق‌نامه ژنو تاکید شده، اما برخی از نکات غیرصریح نیز در این گزارش به چشم می‌خورد. اگر در روزهای آینده بازار به این بخش از گزارش منتشر شده واکنش نشان دهد، قاعدتا اثری کاهشی بر قیمت دلار خواهد داشت، اما هر چه هست رفتار بازار نشان می‌دهد هیچ کدام از عوامل کاهشی یا افزایشی فعلی، عامل غالب نیستند و توان ایجاد شوک و جهش را در بازار ندارند.