گروه بورس کالا- روند تغییرات بازار آتی سکه در هفته گذشته در شرایطی ادامه یافت که دلار طی هفته گذشته (23 تا 28 فروردین) از یک روند صعودی با جهش‌های فراوان همراه شد. با نگاهی به نمودار حرکتی دلار طی هفته گذشته، باید گفت بیشترین میزان جهش نرخ ارز طی ماه‌های اخیر در هفته گذشته رخ داد، به طوری‌که قیمت این ارز معتبر از 3 هزار و 200 تومان نیز گذشت. به این ترتیب بازار ارز کشور بار دیگر به قیمت‌های مهر ماه سال گذشته بازگشته است.
کارشناسان افزایش قیمت دلار را کاملا طبیعی می‌دانند و معتقدند در شرایطی که تورم کشور در محدوده 35درصد است، افزایش محدود قیمت دلار غیرطبیعی نیست. با این حال بررسی‌های «دنیای اقتصاد» حکایت از آرامش بازار ارز از بعد عرضه و تقاضا دارد؛ آرامشی که به گفته فعالان بازار تابع دو عامل مهم اتفاق افتاده؛ نخست آنکه تقاضا تغییری خاص را در بازار شاهد نیست و تقاضای موجود مصرفی و واقعی است، بنابراین هیجانات کاملا کنترل شده خواهد بود.
از طرفی برخی گمانه‌زنی‌ها از دخالت دولت برای تعدیل بازار ارز باعث شده احتمال کاهش قیمت ارز بار دیگر مطرح شود و تقاضا را به تاخیر بیندازد. یکی از کارشناسان بازار ارز در گفت‌وگو با دنیای اقتصاد با اعلام این خبر که بازار ارز کاملا آرام و افزایش قیمت‌ها انتظاری است، گفت: خریداران ارز از بازگشت بازار اطمینان دارند و هیجانات فعلی را نتیجه ابهام در تاثیرات هدفمندی یارانه‌ها می‌دانند، بنابراین چون بحث شناسایی سود و سفه بازی در بازار منتفی است شاهد صف‌بندی متقاضیان نیستیم و همین موضوع نیز برای ثبات بازار از بعد تقاضا کافی است.
در این میان دولت و بانک مرکزی اطمینان داده‌اند که آرامش را در فضای کلان اقتصادی ایجاد خواهند کرد و همین موضوع طبعا نگرانی‌ها را از عدم تعادل در بازارهای ارز و سکه کاهش می‌دهد. با این حال قیمت دلار که هفته گذشته روندهای شدیدی را در جهت افزایش تجربه کرده بود، در آخرین روز هفته روند کاهشی به خود گرفت و معامله‌گران منتظرند قیمت امروز روند آینده بازار را تعیین کند، چرا که انتظار می‌رود فردا یکشنبه اخباری از طرف دولت در زمینه هدفمندی منتشر شود که نرخ نهایی بنزین و برخی حامل‌های انرژی را تعیین خواهد کرد.
در این بین اما طی هفته گذشته در بازارهای جهانی، قیمت طلا با افت چشمگیری همراه بود، به طوری‌که بهای اونس طلا از محدوده هزار و ۳۳۰ دلار تا هزار و ۳۰۰ دلار کاهشی بود. در این بین قیمت اونس در روزهای هفته گذشته بارها به زیر هزار و ۳۰۰ دلار رسید. تحلیلگران معتقدند شکستن این مرز روانی می‌تواند اونس را به بهای هزار و ۱۸۰ دلار رهنمون سازد؛ نرخی که واقعیت‌های فاندامنتال نیز آن را حمایت می‌کنند. طی هفته گذشته آمارهای مثبت خرده فروشی آمریکا که روز دوشنبه منتشر شد ناگهان قیمت اونس را ۳۳ دلار کاهش داد و همین اتفاق بهانه‌ای شد برای حرکت طلا به سمت نرخ‌های جدید که مدت‌ها از آنها فاصله گرفته بود. به گفته تحلیلگران بازار طلا، آنچه هنوز از بازار حمایت می‌کند تنها ریسک‌های موجود در روابط روسیه و آمریکا است که باعث شده قیمت موقتا از افت بیشتر خودداری کند، با این حال در صورتی که آمارهای مناسبی از اقتصاد به گوش برسد، قطعا قیمت‌ها افت دامنه داری را تجربه خواهد کرد.
در این بین در بازارهای جهانی طی هفته گذشته در کنار انتشار آمار صندوق بین‌المللی پول از بهبود وضعیت اقتصاد ایالات متحده و افزایش رشد اقتصادی این کشور در سال جاری، رشد اقتصادی چین که بالاخره از نرخ فرسایشی ۲/۷ درصدی خود فاصله گرفت و به ۴/۷ درصد رسید، اخباری بود که احتمال ریزش بیشتر قیمت طلا را دامن زد. فعالان بازار جهانی طلا معتقدند، بازار فقط منتظر روشن شدن موضوعات سیاسی است.
در این بین سیاست‌های فدرال رزرو برای کاهش بیشتر محرک‌های اقتصادی همچنان محل ابهام است. جانت یلن، رئیس فدرال رزرو آمریکا روز چهارشنبه از تداوم سیاست‌های محرک مالی خبر داد، با این حال این خبر تاثیری بر روند افزایشی قیمت طلا نداشت. یلن معتقد است، بانک مرکزی آمریکا باید برای حمایت از رشد و رونق اقتصادی سیاست محرک خود را ادامه دهد. با این حال کارشناسان معتقدند احتمال افزایش نرخ بهره موضوعی است که بر نگرانی‌های بازار طلا افزوده است و چون یلن از اظهارنظر رسمی در این زمینه خودداری کرده، احتمالا به زودی شاهد افزایش نرخ بهره باشیم. یلن تصمیم‌گیری در‌خصوص زمان افزایش نرخ بهره را بسته به وضعیت بازار کار و اشتغال و نرخ تورم آمریکا دانست.
به گفته وی تورم پایین آمریکا نگران‌کننده است و باید سیاست‌ها به سمت افزایش تورم به سمت ۲ درصد در حرکت باشد. این سیاست البته طبیعتا تقاضا برای طلا را باید افزایش دهد، اما این موضوع در تناقض با سیاست کاهش محرک‌های مالی و افزایش ارزش دلار است. با این حساب انتظار می‌رود محرک‌های مالی این کشور فعلا متوقف نشود و نرخ بهره نیز به زودی افزایش یابد.
در این بین یکی از کارشناسان بازار طلا در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» اعلام کرد اقتصاد آمریکا هنوز نتوانسته شرایط باثباتی را تجربه کند و نگرانی‌های یلن از شرایط تورمی ریشه در اقتصاد کلان این کشور و عدم رونق در بازارهای این کشور دارد. به عقیده وی، درست است که آمار خرده فروشی در آمریکا بهبود یافته اما با این حال تداوم سیاست‌های محرک مالی نشانه عدم ثبات در اقتصاد این کشور است. به گفته وی دلار نیز در بازارهای جهانی وضعیت باثباتی ندارد، به همین دلیل یلن قصد دارد با افزایش نرخ بهره شرایط را برای افزایش قدرت دلار فراهم کند که این موضوع به شدت بر روند اونس اثر منفی خواهد داشت.
سکه نیز هفته گذشته شرایط متناسبی را با اونس پشت سر گذاشت و از دلار تبعیت نکرد. به گفته یکی از کارشناسان بازار سکه، آنچه مشخص است افت و خیز دلار در بازار سکه موثر نبوده و تنها اونس به سکه فرمان داده است. به عقیده وی، این موضوع را باید به فال نیک گرفت؛ چراکه نشان می‌دهد بازارهای داخلی و متغیرهای وابسته به آن از یک نظم مشخص تبعیت می‌کنند. وی معتقد است متغیرهای موثر بر بازارهای ارز و سکه در حال حاضر زیاد نیست، ولی در بازارهای جهانی چند موضوع اساسی بازار را تحت کنترل دارد، به همین دلیل وقتی بازار جهانی طلا تعطیل است (روزهای شنبه و یکشنبه) حتی اگر دلار جهش بالایی را تجربه کرده باشد، شاهد هیجان در بازار طلا نیستیم.
بر این اساس طی هفته گذشته قیمت سکه در بازار تهران از ۹۷۸ هزار تومان تا ۹۸۷ هزار تومان در میانه هفته افزایش یافت، اما متناسب با اونس دوباره به ۹۷۵ هزار تومان برگشت. روند نمودارهای اونس و سکه نشان می‌دهد بین بازارهای سکه و طلای جهانی ارتباط معناداری وجود دارد. در این بین تحلیلگران معتقدند چشم‌اندازها از بازگشت نقدینگی به بازار سکه ضعیف است و تنها بازاری که این روزها از موقعیت خوبی برخوردار شده بازار پول و سودهایی است که بانک‌ها می‌پردازند. در نتیجه انتظار می‌رود بازار سکه با احتیاط بیشتری قدم بردارد. البته در این میان برخی موضوعات به تقاضای واقعی در این بازار نیز منجر می‌شود که چندان قابل توجه نیست، به عنوان مثال فرارسیدن روز مادر و زن در هفته جاری می‌تواند اندکی بازار را دچار تغییر کند، اما در مجموع بازار سکه عکس‌العمل‌های آرامی را از خود نشان داده است که ناپایدار است.
در بازار آتی نیز تحرکات فعالان اقتصادی به‌خصوص در مورد سررسیدهای نزدیک‌تر مثل اردیبهشت ماه حکایت از احتیاط بیشتر فعالان بازار دارد، این موضوع در سررسیدهای دورتر مشهود نیست و این مساله حکایت از آن دارد که معامله‌گران بیشتر مترصد آن هستند که ببینند بازارهایی همچون دلار و اونس در روزهای آتی چه روندی را در پیش خواهند گرفت تا بر اساس آن تصمیم‌گیری کنند.
البته روند مثبت بازار آتی در سررسیدهای دورتر نشان می‌دهد معامله‌گران نسبت به افزایش قیمت‌ها در آینده خوش‌بین هستند و معتقدند بازار در ماه‌های آینده به‌خصوص در فصل تابستان روند افزایشی را پشت سر خواهد گذاشت، اما همچنان پیش‌بینی تعدیل این مبادلات وجود دارد. با این وجود بازار طلا در روزهای پیش رو در انتظار روشن شدن موضوعاتی مهم در باب هدفمندی یارانه‌ها و قیمت‌های جهانی طلا است که روند بازار را تعیین خواهند کرد.

آرامش بازار آتی زیر سایه اونس

آرامش بازار آتی زیر سایه اونس