شانس توافق بیش از 50درصد است
گروه دیپلماسی- رئیس سابق سیا درباره توافق نهایی هسته‌ای با ایران ابراز خوش‌بینی کرد و گفت که شانس اکنون بهتر از 50-50 است. به گزارش «ایسنا» به نقل از پایگاه اینترنتی ثینک پراگرس (think progress)، بن ارمبراستر در مقاله‌ای نوشت: «ژنرال بازنشسته پترائوس، رئیس سابق سیا و فرمانده سابق ستاد مرکزی فرماندهی آمریکا هفته گذشته گفت که معتقد است شانس رسیدن آمریکا و شرکای بین‌المللی آن به توافق نهایی هسته‌ای با ایران اکنون بهتر از هر زمان دیگر است.»
او در اظهاراتی در دانشگاه‌هاروارد گفت: «چشم‌انداز رسیدن به توافق نهایی اکنون بهتر از ۵۰-۵۰ است که تا همین چند هفته پیش یا کمتر از یک ماه پیش چنین حرفی نمی‌زدیم. من معتقدم رسیدن به یک توافق قبل از پایان مهلت ۶ ماهه در دسامبر امکان‌پذیر است.» رئیس سابق سیا گفت: «آمریکا و متحدانش نگرش بسیار خوبی نسبت به برنامه هسته‌ای ایران در چند سال اخیر
داشته‌اند.»
همزمان خاویر سولانا رئیس پیشین سیاست خارجی اتحادیه اروپا در موسسه بروکینگز با ابراز خوش‌بینی اعلام کرد که مذاکرات ایران و ۱+۵ به سمت یک راه‌حل جامع برای برون رفت از بن‌بست غرب و ایران درباره برنامه هسته‌ای حرکت می‌کند. به گزارش «ایسنا»، به نقل از شبکه خبری پرس تی وی، مسوول سابق سیاست خارجی اتحادیه اروپا با اشاره به مذاکرات هسته‌ای ایران و ۱+۵ گفت که چالش بزرگی وجود دارد، اما دستیابی به راه‌حل نیز
امکان‌پذیر است.
سولانا افزود: «اتفاقات رخ داده در مذاکرات هسته‌ای بیش از آن چیزی است که من انتظار داشتم. باید بیش از پیش در این باره کار کنیم.» سولانا ادامه داد: «روند مذاکرات بسیار مهم است. زیرا حساسیت بالایی در این مذاکرات وجود دارد؛ در واقع مذاکرات می‌تواند باعث ایمن‌سازی توافق از
سوی هر دو طرف شود.»
خوش‌بینی به گفت‌و‌گوهای هسته‌ای ایران و ۱+۵ در حالی است که طرفین خود را برای تدوین پیش نویس توافق جامع در اردیبهشت و در مقر اروپایی سازمان ملل در وین آماده می‌کنند. پیش از آن هم در ۱۵ تا ۱۹ اردیبهشت گفت‌و‌گوهای کارشناسی در نیویورک برگزار می‌شود. روز پنج‌شنبه هم آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش جدید خود اعلام کرد که تهران به مفاد توافقنامه ژنو پایبند بوده است.
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز پنج شنبه با انتشار گزارشی رسما خنثی‌سازی نیمی از ذخایر اورانیوم ۲۰درصد ایران را تایید کرد. به گزارش خبرگزاری تسنیم، خبرگزاری رویترز اعلام کرد بر اساس گزارش ماهانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ایران در حال اجرای مفاد توافق‌نامه هسته‌ای ژنو است. رویترز اعلام کرد بر اساس دریافت نسخه‌ای از گزارش ماهانه آژانس؛ ایران به مفاد توافق‌نامه هسته‌ای ژنو پایبند بوده است.
در همین ارتباط سفیر و نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، سند دو صفحه‌ای منتشر شده آژانس را روزآمد شده سند قبلی و نشانگر آن دانست که ایران به اجرای اقدامات داوطلبانه طبق توافق ژنو ادامه می‌دهد.
به گزارش خبرگزاری فارس، رضا نجفی سفیر و نماینده دائم ایران در آژانس با بیان اینکه با اجرای اقدامات طبق توافق ژنو و همچنین اقدامات عملی توافق شده طبق بیانیه مشترک گفت: «ایران اقدامات داوطلبانه‌ای را به اجرا درآورده که براساس آن تمام ابعاد برنامه هسته‌ای کاملا شفاف بوده و طبق گزارش‌های آژانس همه فعالیت‌ها صلح‌آمیز و آژانس هیچ انحرافی را تاکنون ثبت نکرده است.»
نجفی گفت: «مواضع ایران در خصوص اجرای کد اصلاح شده ۱/۳ و همچنین پروتکل الحاقی که آمانو به آنها اشاره کرده نیز کاملا روشن است، ایران قبلا هر دو را امضا و به صورت داوطلبانه اجرا می‌کرد؛ ولی با ارجاع غیرقانونی و غیر‌حقوقی موضوع ایران به شورای امنیت و وضع تحریم‌های ناعادلانه اجرای آنها را متوقف کرد، لذا اینکه با عدم اجرای پروتکل الحاقی آژانس نمی‌تواند در خصوص عدم وجود فعالیت‌های احتمالی اعلام نشده نظر دهد، فقط مربوط به ایران نیست و بسیاری از اعضای آژانس که پروتکل الحاقی را یک سند داوطلبانه می‌دانند آن را اجرا نکرده و همه آنها همین وضعیت را دارند.»
نجفی در پاسخ به سوالی در خصوص اظهارات اخیر آمانو در مصاحبه با خبرگزاری شینهوا عنوان کرد‌: «اگر چنین مطالبی صحت داشته باشد مایه تعجب است که در فضای همکاری فعلی با آژانس چنین موضوعاتی مطرح می‌شود.»
او تاکید کرد: «این موضوعات اکنون در چارچوب گفت‌وگوها با گروه ۱+۵ در حال مذاکره است و تا رفع کامل تحریم‌های ناعادلانه هیچ کس حتی آژانس نباید انتظار اجرای آنها را داشته باشد، اما در خصوص اتهامات و ادعاهایی که تابه حال یک مدرک متقن و موثق در مورد آنها ارائه نشده تنها باید گفت که مایه تاسف است؛ در حالی که ایران در حال همکاری با آژانس است این موضوعات بدون پشتوانه به رسانه‌ها کشانده می‌شود.»
واشنگتن ۴۵۰ میلیون دلار به ایران می‌پردازد
پس از انتشار گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره ایران، واشنگتن اعلام کرد که ۴۵۰ میلیون دلار از دارایی‌های بلوکه شده ایران را پرداخت می‌کند. به گزارش «ایسنا» به نقل از خبرگزاری رویترز، پس از انتشار گزارش به‌روزرسانی ‌آژانس، مری‌هارف سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: «بر اساس اطلاعات آژانس و تعهدات آمریکا در برنامه اقدام مشترک، وزارت خزانه‌داری آمریکا گام‌های لازم را برای آزادسازی ۴۵۰ میلیون دلار از دارایی‌های بلوکه شده ایران برمی‌دارد.»او ادامه داد: «اگر ایران همچنان به تعهدات خود عمل کند، آمریکا و دیگر شرکای بین‌المللی نیز به تعهدات خود نسبت به توافق ۲۴ نوامبر عمل خواهند کرد.» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اضافه کرد: «همه طرف‌های موجود در مذاکرات ۱+۵ به تعهدات خود عمل کرده‌اند.»
پول‌های آزاد شده ایران به سوئیس و عمان رفت
از سوی دیگر بانک مرکزی ایران با تایید عدم ورود پول‌های آزاد شده نفت ایران به داخل کشور اعلام کرد تاکنون طی سه قسط ۵۵/۱ میلیارد دلار آزاد شده که یک قسط به حساب ایران در بانک سوئیسی و دو قسط به بانک مسقط منتقل شده است. به گزارش خبرگزاری تسنیم، بانک مرکزی اعلام کرد با استفاده از زمینه‌های ایجاد شده و بهره‌گیری از سه بانک ژاپنی و یک بانک سوئیسی، سه میلیارد دلار از منابع موجود در بانک مرکزی ژاپن به حساب بانک‌های ایرانی نزد بانک‌های یادشده منتقل شده است.
بر اساس این گزارش، هدف از انتقال منابع با توجه به تفاهمات انجام شده در ژنو، بهره‌گیری از آنها برای تامین بهای کالاهای اساسی و دارویی کشور است. براساس تفاهم ژنو، بانک مرکزی مجاز است از منابع حاصل از صادرات نفت به صورت نامحدود برای واردات کالاهای اساسی و دارو و واردات کالاهای مورد نیازاقدام کند.
این گزارش افزود: «از محل ۲/۴ میلیارد دلار تا به حال سه قسط سررسید و به حساب‌های بانک مرکزی ایران واریز شد که یک قسط به بانک سوئیسی و دو قسط به بانک مسقط منتقل شده است. همچنین پس از اتخاذ تصمیم در مورد بانک گیرنده حواله، در خصوص دریافت قسط‌های چهارم و پنجم نیز به‌زودی اقدام می‌شود.»
رویترز دیروز جمعه به نقل از منابع غیر‌رسمی اعلام کرد قسط‌های چهارم و پنجم پول نفت ایران نیز از بانک‌های ژاپنی در اختیار بانک مرکزی ایران قرار گرفته است.
همچنین خبرگزاری رویترز به نقل از منابع مطلع نوشت که ژاپن دومین قسط خود از دارایی‌های بلوکه شده ایران در خارج از کشور را پرداخت کرد. به گزارش «ایسنا» به نقل از خبرگزاری رویترز، این پرداخت‌ها به‌طور کلی یک میلیارد دلار شده است که ژاپن در قسط اول در ۱۰ آوریل، ۵۵۰ میلیون دلار و بقیه آن را در ۱۵ آوریل پرداخت کرده است. یک منبع آگاه اعلام کرد: «بانک مرکزی ایران تایید کرده که قسط پرداخت شده ژاپن را دریافت کرده است.»