گروه خبر- حسن روحانی در نوزدهمین همایش سراسری فرماندهان نیروی انتظامی حضور یافت و از فرماندهان خواست «دولت را در اجرای اقتصاد مقاومتی یاری کنند» و «اساس امنیت را حاکمیت قانون بدانند». به گزارش «ایرنا»، رئیس شورای عالی امنیت، با تاکید بر اینکه مردم «شکل حاکمیت» و «تغییرحاکمیت» را در چهره نیروی انتظامی و برخورد آنها می‌بینند، یادآور شد: «بخشی از سرمایه اجتماعی در اختیار نیروی انتظامی است.» رئیس دولت یازدهم از تخصیص ۱۰۰درصدی اعتبار از سوی دولت به نیروی انتظامی خبر داد و فرماندهان نیروی انتظامی را مبلغان نظام جمهوری اسلامی توصیف کرد که آغازکننده مراحل قضایی پرونده‌ها نیز هستند. روحانی در سخنرانی خود نیروی انتظامی را دعوت به حفظ اخلاق و رعایت قانون کرد و این ارگان نظامی را مسوول مبارزه با جرم و برقراری نظم در جامعه دانست. روحانی در ابتدای سخنرانی خود ضمن تقدیر از پلیس راهنمایی و رانندگی به دلیل حضور موثر در ایام نوروز، متذکر شد: «تا قاچاق هست، نمی‌توان اقتصاد مقاومتی را اجرا کرد» و «وظیفه نیروی انتظامی مبارزه با جرم و ایجاد نظم در جامعه است». رئیس شورای عالی امنیت ملی با بیان اینکه نیروی انتظامی مسوولیت بسیار سخت و حساسی بر عهده دارد، یادآور شد: «کار نیروی انتظامی با نظامی متفاوت است و نیروی نظامی با مردم ارتباط مستقیم کمتری در مقایسه با نیروی انتظامی دارد». روحانی در ادامه با اشاره به اینکه «بخشی از سرمایه اجتماعی در اختیار نیروی انتظامی است» گفت: «مردم شکل حاکمیت، اخلاق و تغییر در حاکمیت را در چهره نیروی انتظامی و برخورد آنها می‌دانند. این جزئیات که نیروی انتظامی جزو دولت یا نیروهای مسلح است یا تحت فرمان فرماندهی کل قوا است و جانشین آن وزیر کشور است، برای مردم مطرح نیست؛ آنچه در ذهن مردم است، پیشانی نظام برای مواجه شدن با مردم بوده که بخش بزرگ آن نیروی انتظامی است.»

نیروی انتظامی بخش بزرگ حاکمیت است

به اعتقاد روحانی نیروی انتظامی به عنوان بخش بزرگ حاکمیت و نظام برای مردم مطرح است و از این رو «شکل برخورد نیروی انتظامی»، «نحوه تعامل و اقتدار این نیرو» و «نحوه راه رفتن و لباس پوشیدن یک افسر پلیس یا درجه‌دار» برای مردم اهمیت دارد. رئیس قوه مجریه با تشریح مثالی از نیروی انتظامی خواست تا اخلاق را در برخورد با مردم رعایت کنند و گفت: «می‌تواند به راننده‌ای متخلف بگوید که «آقا مدارکت را بده» یا بعد از سلام بگوید «لطفا مدارک خود را ارائه دهید». کلمه لطفا چیزی از ما کم نمی‌کند. هر دو جور هم می‌توان گفت. ما ورای قانون باید با مردم عمل کنیم، اخلاق ورای قانون است».

رئیس‌جمهوری با تاکید بر اینکه وظیفه شما فقط مبارزه با جرم نیست، گفت: «نظم و انتظام با جرم بسیار متفاوت است. ممکن است عملی جرم نباشد اما از دید اجتماعی منکر باشد.» او خطاب به نیروی انتظامی آنان را موظف به ایجاد نظم در جامعه دانست و تاکید کرد که نیروی انتظامی مسوولیت امنیت عمومی را برعهده دارد. به گفته روحانی امنیت تنها به عهده نیروهای مسلح نیست و یک بخش بزرگ آن را بخش فرهنگ برعهده دارد. رئیس شورای عالی امنیت ملی همچنین تاکید کرد: «اساس امنیت را تنها قدرت تعیین نمی‌کند، آن را حاکمیت قانون تعیین می‌کند.» روحانی با بیان اینکه «حاکمیت و اجرای قانون در کشور باید به صورت یک ارزش درآید»، افزود: همه احساس کنند اگر به قانون عمل کردند یک ارزش است، به قانون عمل نکردند این ضد ارزش است.» روحانی با طرح این سوال که به چه کسی ارزشی می‌گویند، ادامه داد: «معیار ارزش قانون است و هیچ‌چیز دیگری نیست، همه حرف‌های دیگر بی‌اساس است، حال قانون شرع یا قانون کشور است.» رئیس‌جمهوری با تاکید بر اینکه پلیس باید «مقتدر، دارای مهارت حرفه‌ای و دانش بنیان باشد»، گفت: «معنای دانش بنیان این نیست که اپتیک و الکترونیک و مانند آنها را داشته باشد که البته اینها هم هست، اما معنای دانش بنیان این است که هر کاری که می‌کند با تحقیق و پژوهش باشد.» رئیس دولت یازدهم خطاب به فرماندهان نیروی انتظامی یادآور شد: «شما مسوولیت بزرگ شرعی بر دوش دارید، وقتی شما با مردم مواجه می‌شوید طوری در نظر بگیرید که به‌عنوان نماینده نظام جمهوری اسلامی ایران هستید. چهره و کلام شما می‌تواند مُبلغ نظام جمهوری اسلامی ایران و اسلام باشد و خدای ناکرده می‌تواند اثر معکوس داشته باشد. بسیاری از مسائل قضایی با شما است این را به آن جهت می‌گویم که هم کار حقوقی و هم کار قضایی انجام داده‌ام.» روحانی در پایان گفت: «امسال هم جزو سال‌هایی بوده که حتی بیش از ۱۰۰ درصد اعتبار به پلیس اختصاص دادیم، سال سختی برای ما بود، اما ما حس می‌کنیم جایگاه شما چقدر حساس و مهم است و شما باید به یاری دولت بپاخیزید.»

کشف ۱۸۱ پرونده اختلاس

همچنین به گزارش خبرگزاری مهر، اسماعیل احمدی‌مقدم، فرمانده نیروی انتظامی کشور در سخنرانی خود در همایش فرماندهان نیروی انتظامی از کشف ۱۶۰ پرونده تسهیلات غیرمجاز بانکی به ارزش ۱۸ هزار میلیارد دلار، رفع تصرف ۳۸ میلیون مترمربع زمین‌خواری، کشف ۱۸۱ پرونده اختلاس به ارزش ۱۲هزار میلیارد ریال، کاهش ۷/۶درصدی تلفات در سال ۹۲، کشف ۸۹ درصدی جرایم جنایی و خشن و اعزام ۴۰۰ هزار نفر به سربازی در سال ۹۲ خبر داد.