عبدالله گل: من «مدودف» نیستم

گروه بین‌الملل- با اعلام رسمی کاندیداتوری اردوغان برای ریاست جمهوری ترکیه، عبدالله گل نخستین واکنش خود را به این موضوع نشان داد. در این راستا رئیس‌جمهوری ترکیه مساله تبادل سمت میان خود و رجب طیب اردوغان پس از انتخابات آتی این کشور را که مشابه اقدام پوتین و مدودف در روسیه است، رد کرد. به گزارش «ایسنا»، به نوشته روزنامه حریت، عبدالله گل، ‌رئیس‌جمهوری ترکیه در جریان سفر به استان «کوتاهیا » در این کشور گفت: معتقدم فرمول ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه ‌و دیمیتری مدودف، نخست‌وزیر وی یک الگوی کاملا مناسب برای ترکیه نیست. پیش از این پیش‌بینی ‌می‌شد که با استعفای یکی از نمایندگان ترکیه از منطقه «بی‌بورت» ترکیه در راستای ورود گل به مجلس است تا وی از این طریق بتواند سکان هدایت دولت را به دست گیرد.

با این وجود هنوز پیش‌بینی می‌شود عبدالله گل، رئیس‌جمهوری پس از انتخابات آتی ریاست جمهوری، نخست‌وزیر آینده این کشور شود و اردوغان نیز به ریاست جمهوری برسد.

به دنبال این سخنان عبدالله گل، هنوز این پرسش مطرح است که چه کسی در صورت کاندیداتوری اردوغان برای ریاست جمهوری در انتخابات آتی در ماه اوت جایگزین وی در سمت نخست‌وزیری خواهد شد.

عبدالله گل در پاسخ به پرسشی درباره انتخابات ریاست جمهوری ترکیه اظهار کرد: هنوز طرحی برای آینده سیاسی خود ندارم. من هیچ طرح سیاسی برای آینده تحت شرایط امروز ندارم. من نمی‌توانم درحالی‌که هنوز رئیس‌جمهوری هستم آزادانه درباره برخی موضوعات صحبت کنم.

وی تاکید کرد: ما با دوستانمان (درباره انتخابات ریاست جمهوری) به گفت‌وگو و بحث می‌پردازیم و تصمیم خواهیم گرفت. ترکیه یک کشور بالغ است. آینده ترکیه همواره روشن خواهد بود. این در شرایطی است که حسین چلیک، یکی از نمایندگان حزب عدالت و توسعه در مجلس این کشور در گفت‌وگو با روزنامه رادیکال گفته بود که آنها تنها یک گزینه ندارند. او افزوده بود: ما ۱۰ گزینه را روی میز گذاشته‌ایم و تک تک آنها را برای دوران پس از اردوغان بررسی خواهیم کرد.

این نماینده در ادامه این گفت‌وگو اشاره کرده بود که پس از دیدار اردوغان و گل و با بررسی این ۱۰ گزینه، بهترین مورد را انتخاب خواهند کرد.

در این راستا مورات یتکین ستون نویس حریت نوشت: حزب عدالت و توسعه ۴ مرحله را برای ۲ سال در نظر گرفته است: انتخاب اردوغان به عنوان رئیس‌جمهوری، تشکیل دولت موقت، برگزاری کنوانسیون فوق‌العاده حزب عدالت و توسعه و در نهایت انتخابات پارلمانی در سال ۲۰۱۵. اما عصمت برکان یکی از کارشناسان مسائل سیاسی ترکیه در خصوص تحولات ترکیه پس از پیروزی حزب عدالت و توسعه در انتخابات محلی از زاویه‌ای دیگر به موضوع گل و اردوغان دست به تحلیل می‌زند. برکان می‌گوید: برای عبدالله گل سخت است پس از سال‌ها اسکان در چانکایا، کاخ ریاست جمهوری ترکیه، این‌بار در قامت نخست‌وزیر به میادین اصلی شهر بازگردد تا دوباره برای جمع‌آوری رای مردم بر بالای اتوبوس‌ها بایستد و سخنرانی کند. برکان در گفته‌های خود گزینه‌های دیگری هم مطرح می‌کند. اینکه عبدالله گل ممکن است راهی دیگر برگزیند و از عرصه اجرا فاصله بگیرد و راه خانه را در پیش بگیرد. در این صورت برخی پیش‌بینی می‌کنند که ممکن است هنری کیسینجر ترک این‌بار در قامت نخست‌وزیر تعریف شود و شوک بزرگ ترکیه ورود احمد داووداغلو به عرصه اجرا باشد.

با این وجود برخی از کارشناسان سخنان اخیر گل را درخصوص بازی «پوتین-مدودوف» ترکی از زاویه‌ای متفاوت نگریسته‌اند. به اعتقاد این دسته این نخستین مخالفت تلویحی گل با نامزدی اردوغان است. آنها می‌گویند که این اظهارات عبدالله گل به نوعی مخالفت وی با بازگشت احتمالی به سمت نخست‌وزیری است، اما موافقت وی با ادامه کارش در سمت ریاست جمهوری محسوب می‌شود. در ترکیه نظام سیاسی به گونه‌ای است که ریاست جمهوری یک سمت غیرسیاسی برخلاف نخست‌وزیری است. رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر فعلی ترکیه روز جمعه به خبرنگاران پس از مراسم نماز گفت: اظهارات عبدالله گل را نشنیده است و پیش از صحبت مستقیم با رئیس‌جمهوری اظهار‌نظر نخواهد کرد. وی همچنین در اظهاراتی در نشست حزب عدالت و توسعه ترکیه در شهر آنکارا گفت که حزب وی هنوز تصمیمی درباره ریاست جمهوری نگرفته است. این در شرایطی است که نخست‌وزیر ترکیه قصد دارد به‌منظور تبلیغات انتخاباتی ریاست جمهوری و تلاش برای جذب آرای ۶‌/‌۲ میلیون رای‌دهنده ترک که در خارج از این کشور زندگی می‌کنند، در ماه مه مجموعه سفرهایی به چند کشور اروپایی انجام دهد. به نوشته روزنامه حریت، قرار است تمرکز خاص رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه طی سفرها معطوف به کشور آلمان باشد زیرا ۵ / ۱ میلیون رای‌دهنده ترکیه‌ای در این کشور حضور دارند.