گروه نفت و پتروشیمی - نسیم علایی: گزارش روز گذشته آژانس بین‌المللی انرژی از احتمال کاهش صادرات نفت خام ایران در ماه آوریل خبر داد و پیش‌بینی کرد کشورمان در این ماه رقمی در حدود 953 هزار بشکه در روز نفت صادر کند. این در حالی است که میزان صادرات نفت ایران در ماه فوریه به یک میلیون و 650هزار بشکه در روز رسیده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد عامل اصلی این روند کاهشی افت واردات نفت ایران از طرف کشورهای هند، کره جنوبی و ژاپن است، اما مشخصا نمی‌توان درباره علل کاهش واردات نفت توسط این کشورها اظهار نظر کرد. کارشناسان دو دلیل را برای این کاهش عنوان می‌کنند؛ نخست تعمیرات پالایشگاهی و دوم فشارهای آمریکا برای کاهش واردات نفت ایران.
در این بین پس از آنکه موسسه بین‌المللی انرژی اعلام کرد صادرات نفت ایران در ماه فوریه به ۶۵/۱ میلیون بشکه در روز رسیده است، موسسه اطلاعات نفتی جودی نیز طی گزارشی این خبر را تایید و اعلام کرد: صادرات نفت ایران در فوریه افزایش یافته و به ۶/۱ میلیون بشکه رسیده است. موسسه جودی توسط انجمن انرژی بین‌المللی در ریاض اداره می‌شود و اطلاعات خود را از کشور‌های عضو می‌گیرد. این در حالی است که مسوولان وزارت نفت نیز روز جمعه از افزایش صادرات نفت خام ایران به بیش از ۴/۱ میلیون بشکه خبر دادند.
بر‌اساس توافق ژنو بین ایران و کشورهای عضو گروه ۱+۵، ایران طی ۶ ماه تایید شده در توافق مذکور، حداکثر روزانه یک میلیون بشکه می‌تواند صادرات نفت داشته باشد. آمریکا واکنش بسیار نرمی به این اخبار نشان داد، به طوری‌که یک مقام بلندپایه آمریکایی گفت: آمریکا همیشه انتظار نوسانات را دارد و روی مجموع فروش تمرکز می‌کند نه اطلاعات کوتاه‌مدت. در این میان با آنکه آژانس بین‌المللی انرژی پیش‌بینی کرده بود که صادرات نفت ایران در ماه مارس در حد میزان اعلام شده در ماه فوریه باشد، اما گزارش نفتکش‌ها خبری خلاف این را اعلام کرد، بر اساس این آمارها صادرات نفت ایران در ماه مارس، پس از ۵ ماه افزایش پیاپی کاهش داشته و به کمی بیش از یک میلیون بشکه در روز رسیده که با احتساب میعانات گازی یک میلیون و ۲۵۰ هزار بشکه در روز بوده ‌است. این گزارش می‌افزاید میزان صادرات نفت ایران در ماه آوریل اما به زیر یک میلیون بشکه می‌رسد و پیش‌بینی می‌شود به ۹۵۳ هزار بشکه در روز برسد.
بررسی‌ها نشان می‌دهد با نزدیک شدن به فصل تعمیر پالایشگاه‌ها، کارشناسان کاهش تقاضا برای طلای سیاه را پیش‌بینی کرده و در نتیجه آن کاهش صادرات نفت در ماه‌های پیش‌رو طبیعی است، به طوری‌که واردات نفت خام چین در ماه مارس به کمترین میزان خود در پنج ماه گذشته رسید. طبق آمار ارائه شده توسط اداره کل گمرکات چین، این کشور به عنوان بزرگ‌ترین مصرف‌کننده انرژی جهان، در ماه مارس روزانه پنج میلیون و ٥٤٠ هزار بشکه نفت وارد کرده که این رقم ۸/۷ درصد کمتر از رقم واردات ٦ میلیون و ١٠ هزار بشکه‌ای ماه فوریه است. این در حالی است که بر اساس گزارش «ایسنا» به نقل از رویترز و با استناد به آمار بارگیری نفتکش‌ها، چین به عنوان بزرگ‌ترین مشتری نفت ایران در ماه آوریل روزانه ۵۵۲‌هزار بشکه نفت از ایران وارد می‌کند. چین در ماه آوریل واردات خود را از ایران ۱۸ درصد افزایش داده است، میزان صادرات نفت ایران به چین در ماه مارس ۴۵۸ هزار بشکه در روز بوده است. واردات چین از ایران همچنین حدودا یک سوم بیشتر از دوره مشابه سال گذشته است. آمار بارگیری نفتکش‌ها همچنین نشان می‌دهد ژاپن در ماه آوریل روزانه ۱۴۶ هزار بشکه نفت از ایران وارد خواهد کرد. به گزارش رویترز، ژاپن یکی از چهار خریدار بزرگ نفت ایران در ماه مارس هیچ خریدی از ایران انجام نداد، اما نفتکش‌های این کشور قرار است در ماه آوریل روزانه ۱۴۶ هزار بشکه نفت از ایران بارگیری کنند. میزان واردات نفت ژاپن از ایران در ماه فوریه ۱۱۹ هزار بشکه در روز بوده است. آمار بارگیری نفتکش‌ها نشان می‌دهد، این رقم در ماه آوریل پنج درصد دیگر کاهش خواهد یافت و به یک میلیون و ۱۹۰ هزار بشکه در روز خواهد رسید.این خبر گزاری در ادامه و به نقل از آمار بارگیری نفتکش‌ها گزارش داد: کره جنوبی در ماه آوریل هیچ نفتی از ایران بارگیری نخواهد کرد. واردات نفت کره جنوبی از ایران در ماه مارس با ۴۱ درصد کاهش نسبت به فوریه به ۱۲۹ هزار بشکه در روز رسید. میزان خرید نفت این کشور از ایران در ماه فوریه ۲۱۷ هزار بشکه در روز بود.
واردات نفت پالایشگاه نفت اسار هند از ایران در ماه مارس نسبت به دوره مشابه سال قبل ۶ برابر شد. بزرگ‌ترین مشتری نفت ایران در هند در ماه مارس روزانه حدود ۲۳۱ هزار و ۱۰۰ بشکه نفت از ایران وارد کرد که نسبت به ماه فوریه یک افزایش ۹۰ درصدی و نسبت به مارس ۲۰۱۳ یک افزایش ۶ برابری را نشان می‌دهد.