گروه بازرگانی- از ابتدای برداشت گندم تاکنون ۱۲ هزار و ۹۰۰ تن گندم به مبلغ ۱۳۶ میلیارد ریال خریداری شد. محسن دارایی، مدیر پروژه و سخنگوی خرید تضمینی گندم و برنج بانک عامل در گفت‌وگو با «ایرنا»، اظهار کرد: این میزان گندم در قالب یک هزار و ۵۱۷ محموله به ۶ مرکز عملیات خرید تحویل داده شده است. همچنین برداشت و خرید گندم در استان‌های دیگر نیز در حال انجام است، اما هنوز اطلاعات میزان خرید و مبلغ کارشناسی آن به سیستم مرکزی بانک عامل ارسال نشده است. به گفته وی با توجه به اینکه سازمان هواشناسی، دمای هوای استان‌های خوزستان، هرمزگان و بوشهر را بالای ۴۰ درجه تخمین زد پیش‌بینی می‌شود برداشت گندم در این استان‌ها با سرعت بیشتری انجام شود.

دارایی تصریح کرد: از ابتدای برداشت گندم در سال جاری تاکنون نیز ۱۲ هزار و ۹۰۰ تن گندم به مبلغ ۱۳۶ میلیارد ریال خریداری شده است.

در همین حال براساس گزارش روابط عمومی شرکت بازرگانی دولتی ایران، ایرج حسن‌پور، مدیرعامل‌شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه پنج نیز درباره میزان ذخیره گندم استان خراسان گفت: بخشی از ذخایر گندم استان از محل خرید داخلی و بخشی هم از محل واردات تامین شده است.

وی با بیان اینکه واردات گندم به استان ادامه دارد، اظهار کرد: گندم وارداتی کیفیت خوبی داشته و مشکلی در زمینه تامین آرد مورد نیاز نانوایی‌های استان نداریم. این در حالی است که بیش از ۲۵۰ هزار تن گندم از محل واردات تامین شده است.

مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه پنج اعلام کرد: برداشت گندم استان از اواخر اردیبهشت ماه آغاز می‌شود و شرکت غله با ایجاد مراکز خرید، برنامه‌ریزی‌ها را برای این کار انجام داده است.

این در شرایطی است که در اولین جلسه شورای خرید گندم نیز با ۱۴ مصوبه مقرر شده در دستورالعمل خرید گندم در سال ۹۳ (در همه مراحل اجرایی) چنانچه لازم باشد هرگونه اقدامی خارج از دستورالعمل خرید به دلیل شرایط خاص استان صورت گیرد، باید دلایل و توجیهات لازم ارائه و قبل از هر گونه اقدامی، موضوع برای کسب تکلیف و اخذ مجوزهای لازم از سوی شرکت بازرگانی دولتی ایران به منطقه اعلام شود.