گروه بازرگانی - گمرک خرمشهر در حالی بیش از ۴ هزار میلیارد ریال درآمد کسب کرده که سهم ۲۰ درصدی از مجموع مبادلات ایران با عراق، برای گمرک کردستان است. به گزارش روابط عمومی گمرک، عارف باوی، مدیر کل گمرک خرمشهر گفت: درآمدهای عمومی گمرک خرمشهر ۳۵ درصد افزایش یافته و این گمرک موفق شده ۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال در سال گذشته درآمد کسب کند. مدیر کل گمرک خرمشهر با اشاره به افزایش ۱۲۳ درصدی ارزش صادرات غیر نفتی این گمرک در سال ۹۲ اظهار کرد: بیش از ۸۶۷ هزار تن کالا در سال ۱۳۹۲ از گمرک خرمشهر به خارج از کشور صادر شد که ارزش این کالاها ۱۰۳ میلیون و ۲۹۲ هزار دلار بوده است. وی گفت: در این مدت ۳۹۶ هزارتن کالا به ارزش یک میلیارد و ۱۵ میلیون و۵۳۲ هزار دلار از طریق گمرک خرمشهر وارد کشور شده است. باوی تصریح کرد: افزون بر ۷ هزار و ۷۲۰ تن کالا به ارزش ۷۸ میلیون و۲۴۴ هزار دلار نیز در سال گذشته از طریق گمرک خرمشهر ترانزیت خارجی صورت گرفت.

در همین حال مدیر کل گمرکات کردستان نیز اعلام کرد: ۲۰ درصد از مجموع مبادلات ایران با عراق، سهم این استان است. محمد شهبازی با بیان اینکه سال گذشته ۵۱۴ میلیون دلار از محل صادرات کالاهای تولیدی استان عاید کشورمان شد، اظهار کرد: در این مدت ۸۳۱ هزار تن کالا از کردستان به بازارهای هدف خارج از کشور صادر شد. وی افزود: گمرک باشماق مریوان با ثبت ۳۱۵ میلیون دلار و صادرات ۴۲۳ هزار تن کالا بیشترین صادرات را میان گمرکات و بازارچه‌های مرزی استان به خود اختصاص داد و این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳ درصد رشد داشته است. به گفته وی حجم مبادلات جاری استان به ۵ میلیارد دلار در سال گذشته رسید که این میزان در سال جاری افزایش بیشتری دارد.

از سوی دیگر، به دنبال سیاست‌های جدید گمرک، سرویس ارزیابی برای تولیدکنندگان در محل واحدهای تولیدی مشهد مستقر شده است که این اقدام به منظور کاهش هزینه‌های تولید و روان‌سازی صادرات در گمرک مشهد صورت می‌گیرد. در همین حال از گمرک آستارا هم خبر رسید که با حکم مسعود کرباسیان، رئیس کل گمرک، حمیدرضا محمدی به سمت مدیر کل گمرک آستارا منصوب شد.