معاون شهردار تهران از ساماندهی آرامستان‌های متروکه پایتخت خبر داد. علیرضا نادری، معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران با تاکید بر اینکه در حال حاضر امروز آرامستان‌ها مفهوم و کارکرد خود را در کلان‌شهرها از دست داده‌اند، تاکید کرد: ساماندهی آرامستان‌های متروکه پایتخت در دستور کار معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران قرار دارد. او با بیان اینکه در حال حاضر کارهای مطالعاتی ساماندهی آرامستان‌های تهران توسط این معاونت در حال انجام است، گفت: امروزه ظهور تفکر بوم‌گریز در میان طراحان شهری باعث تبدیل آرامستان‌ها به یک فضای نابسامان و بی هویت شده است.

معاون شهردار تهران افزود: در واقع به عقیده طراحان شهری گورستان یک فضای مزاحم بوده که پس از سی سال می‌تواند نابود شود به همین خاطر است که در شهر تهران گورستان‌های محلی و قدیمی آن‌گونه که شایسته است، حفظ و نگهداری نشده‌اند.

او با اشاره به اینکه از سال ۸۶ موضوع مکان یابی گورستان‌های شهری در دستور کار وزارت مسکن و شهرسازی قرار گرفت، یادآور شد: مطالعات انجام شده در آن سال‌ها نشان می‌داد آرامستان‌ها باید به عنوان یک فضای شهری و قابل احترام و دارای کارکرد عبوری جهت تزکیه نفس باشد؛ این در حالی است که فقدان چنین کیفیتی در گورستان‌های احداث شده ناشی از دیدگاه مکان دفن مردگان و بعد کمی مساله یعنی ظرفیت تدفین بوده است درحالی که باید آرامستان‌ها فضایی برای زندگانی و تعاملات انسانی باشد.

نادری با اشاره به مطالعاتی که هم‌اکنون تحت عنوان ساماندهی آرامستان‌های شهر تهران توسط معاونت شهرسازی و معماری شهر تهران در حال انجام است، اظهار کرد: با تلاش برای ارائه راهکارهایی جهت رفع مشکلات تک و کلان گورستان شهر تهران و جلوگیری از روند متروک و فرسوده شدن گورستان‌های درون شهری، می‌توان این مساله را از جوانب گوناگون مورد بحث قرار داد. علیرضا نادری با تاکید بر اینکه وضعیت نابسامان طرح‌های جامع شهری ایران در برخورد با مقوله گورستان دیدگاه خدماتی صرف ندارد، بیان کرد: نتایج این مطالعات مدیریت شهری را برآن می‌دارد تا با تغییر رویکرد و نگرش به مساله آرامستان‌های شهری اصل تعادل بین انسان و مکان را مدنظر قرار دهند.