دنیای‌اقتصاد- جعبه‌های جادو گویا دیگر مثل روزهای قبل مردم را جادو نمی‌کنند. در واقع با رونق بازار ابزارهای دیجیتال شخصی هوشمند، تلویزیون‌های بزرگ به تدریج محبوبیت خودشان را از دست داده‌اند. با این اوصاف است که بازار جهانی تلویزیون از روزهای طلایی خودش در سال‌های 2009 تا 2011 که بیشترین میزان رشد را تجربه کرد، فاصله گرفته است. حالا آمارها و بررسی‌ها نشان می‌دهند که بازار جهانی تلویزیون در سال 2013 برای دومین سال متوالی کاهش میزان فروش و صادرات را تجربه کرده است.
جدیدترین گزارش منتشر شده از سوی موسسه IHS در این زمینه نشان می‌دهد که بازار جهانی تلویزیون در سال گذشته میلادی برای دومین سال متوالی شاهد کاهش میزان صادرات جهانی خودش بود. به این ترتیب میزان صادرات جهانی انواع تلویزیون در سال ۲۰۱۳ کاهش ۶ درصدی را نسبت به سال ۲۰۱۲ به ثبت رساند. در این میان کاهش میزان فروش تلویزیون‌های LCD در بازار کشورهایی مانند چین، آسیای پاسیفیک و اروپای‌شرقی تاثیر قابل توجهی بر رکود کلی بازار این محصولات داشته است.
بر اساس این گزارش، صادرات جهانی انواع تلویزیون در سال ۲۰۱۳ به ۱/۲۲۵ میلیون دستگاه رسیده است که این رقم در مقایسه با صادرات ۳/۲۳۸ میلیون دستگاهی این محصولات در سال ۲۰۱۲ کاهش پیدا کرده است. به این ترتیب میزان صادرات جهانی تلویزیون در سال ۲۰۱۳ کاهش سالانه ۶ درصدی را تجربه کرده است که این کاهش برای سال ۲۰۱۲ برابر هفت درصد بوده است.
«جوسی هونگ» یکی از کارشناسان و تحلیلگران موسسه IHS در این مورد می‌گوید: «بازار جهانی تلویزیون همچنان به روند گذار خودش بعد از دوره طلایی رشد در فاصله سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۱ ادامه می‌دهد. صادرات انواع تلویزیون یک بار دیگر و بعد از سال ۲۰۱۲ کاهش پیدا کرده است، اما رکود غیرعادی در بازار کشورهای آسیای پاسیفیک، چین و اروپای شرقی که در سال‌های اخیر رونق خوبی در بازار تلویزیون داشتند، تاثیر چشمگیری بر روند رشد بازار تلویزیون گذاشت. این در حالی است که کاهش میزان نقدینگی و قدرت خرید مردم در کشورهای اروپای غربی و آمریکای شمالی باعث شده است تا مردم این کشورها تمایل کمتری به خرید تلویزیون و حتی به روز کردن مدل آن داشته باشند.»
کاهش رشد بازار چین و آسیای پاسیفیک
بازار بزرگ کشور چین در طول ۲ فصل سوم و چهارم سال ۲۰۱۳ شاهد کاهش چشمگیرمیزان فروش بازار تلویزیون‌های LCD بود که این کاهش در مقایسه با دوره‌های مشابه در سال ۲۰۱۲ قابل توجه به نظر می‌رسید. با این حال کارشناسان بازار تلویزیون چین معتقدند که روند رشد به این بازار به سختی و با ارائه کمک هزینه خرید برای محصولات جدید باز می‌گردد. با این حال بعضی‌ها معتقدند که حتی تخصیص این کمک هزینه‌های خرید هم نمی‌تواند تاثیر چندان زیادی بر رونق دوباره بازار تلویزیون در چین داشته باشد.
براساس آمار منتشر شده از سوی IHS، میزان صادرات تلویزیون‌های LCD در چین در فصل سوم سال ۲۰۱۳ به ۱۳ میلیون دستگاه رسیده، درحالی‌که این رقم برای فصل سوم سال ۲۰۱۲ برابر ۱۴ میلیون دستگاه بوده است. از طرفی میزان صادرات این تلویزیون‌ها در فصل چهارم سال ۲۰۱۳ برابر ۴/۱۴ میلیون دستگاه و کمتر از صادرات ۵/۱۴ میلیون دستگاهی آنها در فصل چهارم سال ۲۰۱۲ بوده است.
در بازار کشورهای آسیای پاسیفیک میزان صادرات جهانی تلویزیون‌های LCD در سال ۲۰۱۳ برابر ۸/۲۳ میلیون دستگاه بوده است که در مقایسه با صادرات ۴/۲۵ میلیون دستگاهی این محصولات در سال ۲۰۱۲ کاهش قابل توجهی پیدا کرده است. در بازار این کشورها بازار تلویزیون‌های ارزان‌قیمت رونق بیشتری دارد و از طرفی شرکت‌های بزرگ تولیدکننده هم ناچارند با روند به روز تکنولوژی در دنیا جلو رفته و تلویزیون‌های قدیمی و ارزان‌قیمت LCD و پلاسمای خودشان را کنار بگذارند.
هونگ در این مورد می‌گوید: «هرچند میزان فروش تلویزیون‌های LED هنوز کم است، اما تمایل کاربران کشورهای آسیای پاسیفیک برای خرید همچنان پایین است، چون بسیاری از کاربران و خریداران همچنان منتظر سقوط قیمت‌ها هستند.»
بازارهای راکد در غرب
بازار کشورهای اروپای غربی و آمریکای شمالی هم همچنان روند راکد و با ثبات خودشان را دنبال می‌کنند. این بازارها نقش یک موتور قدرتمند را برای صنعت جهانی تلویزیون ایفا می‌کند و به همین دلیل است که روند ثابت و بدون تغییر آنها کمی ناامیدکننده است.
براساس آمارهای منتشر شده در این زمینه میزان صادرات جهانی تلویزیون در سال ۲۰۱۳ و در آمریکای شمالی تا ۹ درصد کاهش سالانه داشته است، درحالی‌که این رقم برای بازار کشورهای اروپای غربی برابر کاهش ۴ درصدی بوده است. با این حال بازار این کشورها همچنان به جای تلویزیون‌های قدیمی و لامپی که هنوز در بازار بعضی کشورهای آفریقایی و آسیای پاسیفیک رونق دارند، پر از تلویزیون‌های LCD و پلاسما است.
با این حال و با وجود آمار و ارقام ناامیدکننده در سال ۲۰۱۳، انتظار می‌رود بازار جهانی تلویزیون‌ در آینده‌ای نزدیک به روند بهبود و در نهایت رشد بازگردد. بازارهای توسعه یافته و بزرگ مانند آمریکای شمالی، اروپای غربی و ژاپن همچنان روند رشد ثابت خودشان را دنبال می‌کنند و بازارهای کوچک و نه‌چندان پیشرفته در نهایت کاهش قابل توجهی را در میزان صادراتشان تجربه خواهند کرد.

بازار جعبه جادو رو به خاموشی!