سنگاپور گران‌ترین شهر جهان در سال 2013
واحد اطلاعات اکونومیست با بررسی بیش از 160 قلم کالا و خدمات در شهرهای مهم جهان، قیمت‌ها را به یک ارز اصلی (دلار آمریکا) تبدیل کرده و یک شاخص مقایسه‌ای را برای مقایسه سطح عمومی قیمت‌ها در مهم‌ترین شهرهای جهان ارائه می‌کند. این شاخص به استفاده‌کنندگان آن اجازه می‌دهد وضعیت هزینه زندگی را در شهرهای مختلف با یکدیگر مقایسه کنند، اما در مجموع، همه شهرها با نیویورک مقایسه می‌شود که شاخص آن 100 در نظر گرفته می‌شود. واحد اطلاعات اکونومیست در 30 سال گذشته این تحقیق را هر 6 ماه یکبار انجام داده است.
نکته جالب توجه در گزارش‌های اکونومیست آن است که شهر تهران که در سال 2012 درمیان 10 شهر ارزان جهان قرار گرفته بود، اکنون از لیست شهرهای ارزان جهان خارج شده است.

از دید تحلیلگران سیاست‌هایی که بانک‌های مرکزی اتخاذ می‌کنند در تغییر جایگاه شهرها در فهرست سال‌جاری موثر خواهد بود. بانک مرکزی آمریکا قصد دارد در سال‌جاری سیاست‌های انبساطی را محدود کند طوری که اواخر سال‌جاری خرید اوراق قرضه دولت پایان خواهد یافت. البته رئیس جدید بانک مرکزی آمریکا معتقد است اقتصاد این کشور همچنان به حمایت نیار دارد در نتیجه پیش‌بینی شده سرعت کاستن از حمایت‌ها کند شود. خبرهایی که در هفته‌های اخیر از وضعیت شاخص‌های اقتصادی آمریکا منتشر شده عموما مثبت بوده و این امر نیاز به تداوم سیاست‌های حمایتی را کاهش
داده است.
عده‌ای از تحلیلگران معتقدند بانک مرکزی با همان سرعت قبل، از خرید اوراق قرضه دولت خواهد کاست و شش ماه پس از پایان خرید اوراق قرضه، یعنی اوایل سال ۲۰۱۵ نرخ‌های بهره افزایش داده خواهد شد. از طرف دیگر عده‌ای معتقدند بانک مرکزی برای مدتی اجرای برنامه محدود کردن سیاست‌های انبساطی را کند خواهد کرد.
در اروپا ماریو دراگی، رئیس بانک مرکزی اروپا اعلام کرده افزایش بیش از پیش ارزش یورو بانک مرکزی را به اجرای سیاست‌های انبساطی وادار خواهد کرد. در صورتی که ارزش یورو همچنان رشد کند برای حفظ ویژگی حمایتی سیاست‌های پولی باید سیاست‌های انبساطی اتخاذ شود. به این ترتیب ارزش یورو با افت و خیزهایی مواجه خواهد شد و این امر بر هزینه زندگی در این قاره تاثیر خواهد گذاشت.
در گزارش مرکز اطلاعات اکونومیست آمده است، به‌رغم آنکه سیاست‌های انبساطی افراطی بانک مرکزی ژاپن در دوران نخست‌وزیری شینزو آبه به افزایش شاخص اعتماد مصرف‌کنندگان و رشد قیمت‌ها منجر شده است، کاهش ارزش ین سبب شده دو شهر اوزاکا و توکیو در فهرست سال ۲۰۱۳ گران‌ترین شهرهای جهان، جایگاه خود را از دست بدهند. به این ترتیب راه برای سنگاپور که طی یک دهه اخیر پیوسته جایگاه‌های بالاتری را در این فهرست اشغال کرده باز شده و در سال ۲۰۱۳ میلادی این شهر عنوان گران‌ترین شهر جهان را به خود اختصاص داده است. ارتقای جایگاه سنگاپور در این فهرست و افزایش قیمت‌ها در آن روندی تدریجی داشته است. ده سال پیش سنگاپور در فهرست گران‌ترین شهرهای جهان در جایگاه هجدهم قرار داشت و در واقع طی ۱۲ ماه اخیر هزینه زندگی در آن نسبت به نیویورک کاهش یافته است.
با این حال طی دهه اخیر رشد ۴۰ درصدی ارزش ارز در کنار رشد قیمت‌ها سبب شد سنگاپور در فهرست گران‌ترین شهرهای جهان به سمت جایگاه اول حرکت کند. در این شهر برخی اقلام به شکلی ساختاری گران هستند و همین امر باعث شده جایگاه سنگاپور ارتقا پیدا کند. برای مثال هزینه‌های اتومبیل بالا است و همین امر سبب شده هزینه داشتن اتومبیل در سنگاپور نسبت به هر نقطه دیگر بالاتر باشد.
در نتیجه هزینه‌های حمل‌ونقل در این شهر تقریبا سه برابر بیش از نیویورک است. همچنین سنگاپور به عنوان شهری که منابع طبیعی بسیار کمی دارد برای انرژی و آب به دیگر کشورها وابسته است و همین امر این شهر را به سومین شهر گران جهان از لحاظ خدمات عمومی تبدیل کرده است. به طور مشابه گسترش مراکز خرید گران‌قیمت و بوتیک‌ها که کالاهای گران‌قیمت اروپایی در آنها عرضه می‌شود تا نیازهای جمعیت ثروتمند ساکن در آن تامین شود سبب رشد قیمت‌ها و هزینه‌ها شده است. این به آن معناست که سنگاپور گران‌ترین شهر جهان برای خرید
پوشاک است. در سال‌های بعد از بحران مالی آسیا، شهرهای آسیایی شاهد رشد قابل ملاحظه هزینه‌های زندگی بودند و این امر حاصل رشد بالای اقتصادی در این شهرها بوده است.
رشد اقتصادی و افزایش هزینه‌های زندگی در شهرهای آسیایی در حالی رخ داده که در اروپا و به ویژه منطقه یورو، هم رشد اقتصادی کمتر بود و هم هزینه‌های زندگی کاهش می‌یافت. غیر از سنگاپور، در شهرهای استرالیا نیز به‌دلیل رشد مداوم ارزش دلار این کشور، هزینه‌ها افزایش یافته‌اند. در نتیجه سال گذشته شهرهای آسیایی و استرالیایی نیمی از ۱۰ شهر گران‌قیمت جهان را تشکیل داده‌اند. با این حال به نظر تحلیلگران، اقتصاد اروپا طی سال‌جاری رشدی مطلوب خواهد داشت و شاخص اعتماد مصرف‌کنندگان افزایش می‌یابد البته در همه شهرهای این قاره چنین امری رخ نخواهد داد در نتیجه نمی‌توان انتظار داشت در سال‌جاری در برخی شهرهای اروپا نرخ تورم و ارزش یورو چنان بالا رود که نام آنها در جایگاه‌های بالای فهرست گران‌ترین شهرهای جهان افزایش یابد. طی سال گذشته کاهش ارزش ین و رشد هزینه‌ها در برخی شهرهای اروپایی سبب شد جایگاه آنها در فهرست بالاتر رود و نیمی از ۱۰ شهر گران جهان، شهرهای اروپایی باشند.
همچنین در فهرست پنج شهر گران جهان سه شهر در اروپا قرار دارند. در سال‌جاری میلادی تلاش بانک مرکزی اروپا این است که به وسیله اجرای سیاست‌های انبساطی بر نرخ تورم بیفزاید. نرخ تورم در منطقه ۱۸ عضوی یورو کمتر از نصف نرخ هدف تعیین شده از سوی بانک مرکزی اروپا است در نتیجه این نهاد خود را ملزم می‌داند اقداماتی برای کمک به افزایش قیمت‌ها انجام دهد. به همین دلیل است که ارزش یورو تحت فشار قرار گرفته است.
از دید تحلیلگران اقدامات بانک مرکزی اروپا به رشد نرخ تورم منجر خواهد شد در نتیجه می‌توان انتظار داشت شهرهای اروپایی همچنان در صدر فهرست گران‌ترین شهرهای جهان باقی بمانند. شهرهای اروپایی برعکس شهرهای آسیایی به‌دلیل رشد هزینه‌ها در گستره‌ای وسیع از اقلام مصرفی جایگاه‌های بالا را در فهرست به خود اختصاص داده‌اند. برای مثال پاریس ارتقایی ۶ پله‌ای در فهرست امسال داشته اما این رشد حاصل افزایش تدریجی گستره‌ای وسیع از قیمت‌ها است.
در فهرست سال گذشته ۹۴ شهر از لحاظ هزینه زندگی نسبت به نیویورک افول پیدا کرده‌اند و نیویورک همچنان با عدد ۱۰۰ مبنای اندازه‌گیری‌ها است. اما خود نیویورک تنها یک جایگاه ارتقا پیدا کرده و در جایگاه ۲۶ در فهرست گران‌ترین شهرهای جهان قرار گرفته است. سال ۲۰۱۲ ارتقای جایگاه این شهر ۱۹ پله بود. یکی از دلایل این امر افزایش هزینه زندگی در شهرهای اطراف نیویورک در فهرست است.
به ویژه به‌دلیل افزایش ارزش یورو طی ۱۲ ماه اخیر، جایگاه بسیاری از شهرهای اروپایی در فهرست امسال بالا رفته است. در بین ۲۴ شهری که نسبت به نیویورک افزایش هزینه زندگی در آنها رخ داده است ۱۲ شهر اروپایی هستند.
در سال ۲۰۱۳ کاهش هزینه زندگی در کانادا به این معناست که نیویورک بار دیگر جایگاه سنتی خود به عنوان گران‌ترین شهر آمریکای شمالی را تصاحب کرده است. اگر چه نیویورک گران‌ترین شهر در قاره آمریکا نیست. کاراکاس پایتخت ونزوئلا کشوری در آمریکای لاتین، همچنان در بین ۱۰ شهر گران جهان قرار دارد. به‌رغم کنترل مداوم قیمت کالاها و خدمات به‌ویژه قیمت سوخت، نرخ تورم در کاراکاس همچنان بالاست، درحالی که نرخ برابری در سطحی که بطور مصنوعی بالا نگه داشته شده قرار دارد. این به آن معناست که این جایگاه خود را در بالای فهرست گران‌ترین شهرهای جهان حفظ کرده است.
ارزان‌ترین شهرها در جنوب آسیا قرار دارند
درست همان‌طور که گران‌ترین شهرهای جهان در آسیا هستند ارزان‌ترین شهرها نیز در این قاره و در جنوب آن قرار دارند. درست شبیه سال ۲۰۱۲، در سال گذشته میلادی نیز شهرهای مستقر در شبه قاره هند یعنی هند، پاکستان، بنگلادش، پنال و سریلانکا جزو ارزان‌ترین شهرهای جهان قرار دارند. در فهرست امسال بمبئی ارزان‌ترین شهر جهان است و ۴ شهر از ۵ شهر ارزان جهان در پاکستان، هند و نپال قرار دارند. شهر پنجم دمشق است که به‌دلیل بحران دچار کاهش نرخ برابری ارز خود شده است.
در فهرست امسال، مشکلات امنیتی یکی از ویژگی‌های مشترک ارزان‌ترین شهرهای جهان است. شهرهای مورد بررسی در پاکستان، نپال، سوریه و الجزیره همگی در انتهای فهرست گران‌ترین شهرهای جهان قرار دارند. در این کشورها مسائل امنیتی و ناآرامی‌های داخلی یک موضوع بسیار نگران‌کننده است.
چند نکته درباره تحقیق
تحقیق هزینه زندگی در شهرهای جهان دو بار در سال از سوی واحد اطلاعات اکونومیست و با مقایسه بیش از ۴۰۰ قیمت ۱۶۰ کالا و خدمت انجام می‌شود. این کالاها و خدمات شامل مواد غذایی، نوشیدنی‌ها، پوشاک، مواد مورد نیاز خانواده‌ها، اجاره‌بها، هزینه حمل‌ونقل، قیمت خدمات عمومی مانند برق و...، هزینه مدارس خصوصی و غیره است. این تحقیق یک ابزار اینترنتی است که با هدف کمک به مدیران مالی و منابع انسانی برای محاسبه هزینه‌های مسافرت‌های تجاری... تهیه می‌شود. در این تحقیق مقایسه‌های ساده شاخص هزینه‌های زندگی بین شهرهای مختلف جهان امکان‌پذیر است و در اختیار استفاده‌کنندگان قرار می‌گیرد. داده‌های درج شده در این تحقیق به استفاده‌کنندگان اجازه می‌دهد وضعیت هزینه زندگی را در شهرهای مختلف با هم مقایسه کنند؛ اما در مجموع، همه شهرها با نیویورک مقایسه می‌شوند که شاخص آن ۱۰۰ در نظر گرفته می‌شود. واحد اطلاعات اکونومیست طی سی سال گذشته این تحقیق را انجام داده است.
روش تحقیق
در هر تحقیق بیش از ۵۰ هزار قیمت در ماه‌های مارس و سپتامبر هر سال جمع‌آوری می‌شود و پس از محاسبات، گزارش‌ها در هر ژوئن و دسامبر منتشر می‌شود. تحلیلگران واحد اطلاعات اکونومیست مجموعه‌ای از فروشگاه‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهند: سوپرمارکت‌ها، فروشگاه‌های متوسط و فروشگاه‌های عرضه‌کننده کالاهای خاص و گران. قیمت‌ها هزینه استفاده از بیش از ۱۶۰ قلم کالا و خدمات را در هر شهر نشان می‌دهند. این قیمت‌ها قیمت خرده فروشی یا هزینه تولیدکنندگان نیست، بلکه هزینه‌ای است که مصرف‌کننده برای استفاده از آن کالا یا خدمت باید پرداخت کند.
پس از جمع‌آوری قیمت‌ها، ارقام به یک ارز اصلی (دلار آمریکا) تبدیل می‌شود. در این کار از یک نرخ برابری استفاده شده و وزن‌گذاری می‌شود تا شاخص‌های قابل مقایسه به‌دست آید. در شاخص هزینه زندگی از مجموعه‌ای مشخص از وزن‌ها که عامدانه تعیین شده‌اند و در آنها الگوی مصرف کشورها مد نظر قرار نمی‌گیرد، استفاده می‌شود. اقلام، تک تک در مقایسه با طیفی از حوزه‌ها وزن گذاری می‌شوند و یک شاخص مقایسه‌ای به‌دست می‌آید.